אחד-העם בעקבות וול סטריט: מדד הנדל"ן זינק ב-5.2% ומדד הבנקים ב-4.5%; החברה לישראל טיפסה ב-6.1%

המעו"ף סיים בעלייה של 2.1% והתל-טק של 2.5% ; כי"ל הוסיפה 4.5% ; מניית לאומי זינקה ב-5.4% ודיסקונט ב-4.6% ; אפריקה ישראל הוסיפה 2.8% ואפריקה מגורים 6.1% ; מניית דסק"ש עלתה ב-4.8%

המסחר בבורסה של ת"א ננעל בעליות שערים בולטות, שהלכו והתגברו מאז פתיחת המסחר וסיימו ברמות הגבוהות של היום. המדדים המובילים התחזקו בשיעור של 2.1%-5.2%, בהובלת מדדי הנדל"ן והבנקים.

החדשות הטובות משר האוצר האמריקני מעבר לים הובילו את וול סטריט לפתיחת מסחר חיובית, ואחריה כמובן את הבורסה בת"א. המאמצים הממשלתיים לסיוע למגזר הפיננסי התגברו על מצבו הכללי של המשק, אזהרות הרווח והדו"חות של 2008 המציגים תמונה מעט פסימית יותר מאשר צפו המשקיעים בבורסות ברחבי העולם.

בין מניות המעו"ף בלטו לחיוב מניות החברה לישראל ולאומי, ובכיוון השני משכו מניות פרטנר וסלקום. גם בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמו עליות שערים, כשמדדי התל בונד הוסיפו 0.4%-1.4% בהובלת התל בונד 40.

ברקע למסחר בת"א נפתח היום גם שבוע המסחר בבורסות העולם. אסיה ננעלה בעליות חדות, אירופה מתנהלת בעליות בולטות, וול סטריט נפתחה בעליות חדות.

היום בערב צפוי לפרסם נגיד בנק ישראל סטנלי פישר את הודעת הריבית של בנק ישראל. ההערכות בשוק ההון הן כי הנגיד יודיע על הורדת ריבית של 0.25% לרמת שפל היסטורית של 0.5%. החלטת הריבית הנוכחית היא החלטת ריבית זניחה יחסית בשל הקרבה של ריבית בנק ישראל לשיעור של 0% ובשל התמקדות המשקיעים בצעדים שונים של בנק ישראל לעידוד המשק וביניהם ההתערבות בשוק האג"ח.

שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, פרסם היום פרטים הנוגעים לתוכנית חדשה שהיקפה כטריליון דולר ושמטרתה לנקות את המערכת הפיננסית מ"נכסים רעילים". גייתנר: "אי אפשר לפתור את המשבר הפיננסי מבלי שהממשלה תיקח סיכונים", "לתוכנית יש פוטניציאל לרכושת נכסים בעייתים בהיקף של 1 טריליון דולר", "מטרת התוכנית היא לאתחל את שוק ניירות הערך, לאפשר לבנקים ולגופים פיננסים נוספים לשחרר הון ולעודד מתן אשראי חדש".

בראיון מקדים ל"וול סטריט ג'ורנל", גייתנר אמר כי הדרך היחידה לצאת מהמשבר הפיננסי היא לעבוד ביחד עם הסקטור הפרטי על מנת למחוק "נכסים בעייתיים" מהמאזנים של הבנקים הגדולים.

גאון בית השקעות: המשקיעים ברחבי העולם מחכים למוצא פיו של גייתנר

צחי ליבוביץ', מנהל תחום ניהול תיקים בגאון בית השקעות התייחס למסחר היום בבורסה בת"א ואמר כי "השווקים בחו"ל עולים והדבר מקרין לחיוב גם על הבורסה בת"א, וזאת בעוד שהמשקיעים ברחבי העולם מחכים למוצא פיו של שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, אשר יישא היום דברים הנוגעים לתכניות הכלכליות שהציג לאחרונה. בפעם הקודמת שגייתנר נאם, המשקיעים התאכזבו מפני שגייתנר לא ירד לפרטים הקטנים ולא הצליח להיות נהיר באשר לדרך בה הוא יגשים את תכניות הסיוע שלו. התקווה כעת היא שהוא לא יחזור על אותה טעות פעמיים. עם זאת, חשוב לזכור שכרגע מדובר בדיבורים והצהרות בלבד, ובפועל אנו רחוקים מסיום המשבר".

"מלבד השפעת שוקי חו"ל, המסחר בשוק המקומי יושפע מהדוחות הכספיים שיפרסמו בשבוע הקרוב החברות המובילות במשק, וכן מציפייה לכלים מוניטריים נוספים עליהם יודיע בנק ישראל בהחלטת הריבית היום, לאחר שיביא למיצוי את הורדות הריבית", סיכם ליבוביץ'.

המעו"ף עלה ב-2.1% ל-694.48 נק', ת"א 100 הוסיף 2.6% ל-631.49 נק', התל-טק התחזק ב-2.5% ל-154.78, מדד הנדל"ן בלט בעלייה של 5.2% ל-165.14 נק', ומדד הבנקים התקדם ב-4.5% ל-602.27 נק'

מניות בכותרות

אחרי שדיווחה על כך בדו"ח השנתי המלא (F-20) לרשות ני"ע האמריקנית, דיווחה היום טבע לבורסה על הפיכתה של קפיטל ריסרץ' לבעלת ענין בחברה לפני כחודש. קפיטל רכשה כ-60 מיליון מניות החברה, וכיום מחזיקה ב-6.8% ממנה, ומהווה בכך, למעשה, את בעלת המניות הגדולה ביותר בחברה.

כי"ל , בז"ן והחברה האם, החברה לישראל ריכזו עניין על רקע עליית מחירי הסחורות בעולם וההתאוששות הכלכלית שעשויה להשפיע על עלייה נוספת במחירי הסחורות.

אנשי העסקים דיוויד פדרמן, יעקב גוטשטיין ואלכס פסל, בעלי השליטה בחברת מודגל, בעלת השליטה בפטרוכימיים , הודיעו אתמול כי חתמו על הסכם לרכישת חלקה של קבוצת מנטפ בחברה. המפעלים הפטרוכימיים מעוניים לקבל את היתר השליטה בבתי הזיקוק בחיפה ביחד עם החברה לישראל, אולם ההיתר התעכב בשל התנגדות המדינה למעורבותם של האוליגרכים, המחזיקים במנטפ, בקבוצת השליטה.

מניות הבנקים הגדולים - לאומי , פועלים , ודיסקונט ריכזו עניין על רקע התחזקות מגזר הפיננסים בעולם בתגובה לתוכנית הצפויה של האוצר האמריקני לרכוש נכסים רעילים ממוסדות אלה.

לדברי יובל בן זאב מכלל פיננסים, בנק מזרחי-טפחות אינו בנק חסין מיתון כפי שמקובל לחשוב מסקירות של אנליסטים אחרים. מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז' מוריד את תחזית הרווח לרבעון הרביעי ל-95 מיליון שקל, אך עדיין מאמינים כי מניית הבנק תבלוט לטוב לעומת מניות הבנקים האחרות ולכן, למרות ההתסייגות נותרו עם המלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד שנשאר על 25 שקל למניה, מחיר המשקף למניה פרמיה של כ-33% על מחיר הפתיחה של המניה היום בבורסה בת"א.

בעקבות דרישת רשות ניירות ערך, החברה הבת של אפריקה ישראל , אפריקה מגורים , עדכנה כלפי מטה את מספר הדירות שמכרה בשנת 2008. מהדוחות השנתיים של החברה, עולה כי בשנת 2008 מכרה החברה 402 דירות, זאת בעוד בדו"חות הרבעון השלישי הודיעה החברה כי נמכרו 437 דירות.

ארזים תפחית את שווי נכסי הנדל"ן שלה בכ-400 מיליון שקל, כך עולה מהודעה מיידית שדיווחה לבורסה. מדובר על נכסי נדל"ן שמוחזקים על-ידי חברות בנות, וסכום ההפחתה משווים עשוי אף לעלות על סכום זה.

חברת הנדל"ן אזורים , פירסמה אתמול בערב (א') לבורסה אזהרת רווח, לפיה היא צופה לסיים את 2008 בהפסד שנע בטווח שבין 400 ל-450 מיליון שקל.

גזית גלוב הזהירה אתמול בערב (א') לאחר סגירת המסחר בבורסה של ת"א כי תסיים את 2008 בהפסד ענק של 1.07-1.1 מיליארד שקל. ההפסד המיוחס לבעלי המניות ברבעון הרביעי של שנת 2008 יסתכם בכ-860 מיליון שקל עד 885 מיליון שקל. וסך זה מתווסף להפסד של 210 מיליון שקל המיוחסים לבעלי המניות של החברה שהסתכמו ב-9 החודשים הראשונים של שנת 2008 ב-210 מיליון שקל.

בתוך כך, החברה הבת גזית ישראל חנכה היום את השלב הראשון בפרויקט G כפר-סבא שהוקם בהשקעה של 360 מיליון שקל. החברה צופה כי היקף ההכנסות השנתיות מהמתחם, המשלב פאוור סנטר וקניון סגור, יעמוד על 62 מיליון שקל בשנה, ואילו הרווח התפעולי (NOI) יעמוד על 53 מיליון שקל.

חברת נכסים ובנין , זרוע הנדל"ן של קבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר, דיווחה אתמול על הפסד של 19.5 מיליון שקל בסיכום 2008, שנבע בעיקרו מהפחתות בסך 353 מיליון שקל שבצעה הקבוצה בדו"חותיה ברבעון הרביעי של השנה, בגין שערוך של כלל הנכסים של החברה, ובעיקר בגין המגרש בלאס וגאס. ב-2007 החברה רשמה רווח של 146.7 מיליון שקל. סך כל הכנסות החברה בשנת 2008 הסתכמו ב- 1.207 מיליארד שקל, עלייה של כ-29.8% לעומת הכנסות של כ-930 מיליון שקל בשנת 2007.

מדו"חותיה הכספיים של דיסקונט השקעות מקבוצת IDB עולה כי הרווח השנתי ירד ב-38.9% ל-1.02 מיליארד שקל ב-2008. נכסים ובנין , זרוע הנדל"ן (83.4%), שפרסמה אתמול את תוצאותיה הכספיות, גרעה 188 מיליון שקל מהרווח הרבעוני - ואילו סלקום תרמה לו 123 מיליון שקל. החברה פירסמה כי תחלק דיבידנד רבעוני בהיקף 414 מיליון שקל המביא את הדיבידנד השנתי שחילקה החברה ל-1.6 מיליארד שנה ב-2008 כולה, מה שמשקף לדסק"ש תשואת דיבידנד שנתית בשיעור 31%.

אתמול הודיעה כור , גם היא מקבוצת IDB, כי מורגן סטנלי הכפיל את היקף האשראי שהקצה לחברה לצורך ההשקעה בקרדיט סוויס לרמה של 330 מיליון פרנק שוויצרי (294 מיליון דולר). במסגרת ההסכם, העניקה מורגן סטנלי לכור הלוואה של 165 מיליון פרנק שוויצרי. נכון לדו"חות השנתיים של כור, החברה ניצלה רק 43 מיליון פרנק שוויצרי מהמימון. ואילו כעת מוכפל היקף האשראי.

הוצאות חד-פעמיות בפרויקט מע"צ ופרישת המנכ"ל ברבעון הרביעי הובילו את טלדור להפסד תפעולי של 6.6 מיליון שקל. ההכנסות ברבעון הרביעי ירדו בכ-2% והסתכמו ב-182.5 מיליון שקל. ברבעון הרביעי של השנה טלדור רשמה הפסד נקי של כ-7.5 מיליון שקל; סיימה את 2008 ברווח נקי של 3.1 מיליון שקל, ירידה של כ-70%.

ביום רביעי צפויה חברת שטראוס לפרסם את דו"חותיה הכספיים לרבעון הרביעי ולשנה כולה, ובהראל פיננסים צופים מכירות נמוכות ברבעון, כאשר שער החליפין עלול להעיב על פעילות הקפה. להערכת האנליסט ערן יונגר, כניסת ישראל למיתון תפגע במכירות מוצרי תענוג והנאה, זאת בהמשך לחולשה אותה הציגה החברה ברבעונים הקודמים גם במגזר הבריאות. בשורה התחתונה, מעריכים בהראל, כי שטראוס תציג מכירות של 1.59 מיליארד שקל ברבעון הרביעי, לעומת מכירות של 1.57 מיליארד ברבעון המקביל אשתקד, ורווח של 62 מיליון שקל, לעומת 54 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

חברת HOT בוחנת אם להקים את הפעילות בתחום האינטרנט והשיחות הבינלאומיות בעצמה, או באמצעות פעילות קיימת על-ידי רכישת חברה בתחום. הבדיקה בשלב הזה היא בדיקה עצמאית ונעשית בתוך כותלי החברה, אך ההחלטה העקרונית של מנכ"ל HOT, הרצל עוזר, היא לבחון את שתי האפשרויות ולקבל את ההחלטה הטובה מבחינת החברה.

יבואנית BMW, חברת קמור שבשליטת דני ברנר דיווחה אתמול על תוצאותיה לשנת 2008. מן הדו"חות עולה כי הכנסות החברה ממכירות, מהשכרה וממתן שירותים ירדו ב-10.3% והסתכמו ב-641.2 מיליון שקל בשנת 2008 לעומת השנה הקודמת. בשורת הרווח הנקי מסיימת קמור בצניחה של 72.6% והרווח הנקי של בעלי הזכויות ההוניות בחברה הסתכם ב-5.854 מיליון שקל לעומת רווח של 21.388 מיליון שקל בשנת 2007.

אג"ח בכותרות

S&P מעלות העלתה את דירוג האג"ח של סלקום מסדרות א' , ב' , ג' , וד' ל-"AA" מ-"-AA", סוכנות הדירוג העניקה דירוג "AA" להרחבה של סדרה אחת או יותר בהנפקה מתוכננת של סלקום בהיקף של כ-300 מיליון שקל. תחזית הדירוג היא יציבה.

[לאתר המעו"ף]