ברקליס קפיטל: התפטרותו של ראש ממשלת הונגריה פרנק גיורקסני היא "משחק מסוכן"

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ראש ממשלת הונגריה הציע בסוף השבוע (שבת) להתפטר מתפקידו ולפנות את מקומו למנהיג חדש שיתמודד עם הבעיות הכלכליות במדינה

ראש ממשלת הונגריה, פרנק גיורקסני, הציע בסוף השבוע (שבת) להתפטר מתפקידו ולפנות את מקומו למנהיג חדש שיתמודד עם הבעיות הכלכליות במדינה. הונגריה, שקיבלה חבילת סיוע מקרן המטבע העולמית (IMF) באוקטובר שעבר, מחויבת על-פי ההסכם עם הקרן לקצץ בתקציבה, אך הממשלה המכהנת, בראשות המפלגה הסוציאליסטית, מסרבת לבצע את הקיצוצים הנרחבים.

גיורקסני, הנמצא בתפקידו מאז 2004, הודיע לחברי מפלגתו כי הוא מוכן לפרוש, אם הדבר יעזור להובלת המדינה בתקופה הבעייתית. מפלגת הדמוקרטים החופשיים הליברלית, השותפה הקואליציונית לשעבר של הסוציאליסטים, דווקא תומכת בקיצוצים רדיקליים בתקציב ובמסים.

דיוויד וו, ראש מחלקת מט"ח בברקליס קפיטל קובע כי התפטרותו של ראש ממשלת הונגריה פרנק גיורקסני, היא "משחק מסוכן": מצד אחד קורא להקמת ממשלה חדשה, אך מנגד ממשיך לנווט את ההחלטות המכריעות כראש המפלגה הסוציאליסטית. כמו כן, במידה ומפלגת "מערך הדמוקרטים החופשיים" לא תיכנס לקואליציה החדשה יקטנו עוד יותר הסיכויים למימוש רפורמות כלכליות.

מפנה מכשול

בנאום בוועידת המפלגה הסוציאליסטית אמר גיורקסני כי "אני שומע שאני המכשול העומד בפני שיתוף הפעולה ההכרחי לשינוי, שיביא רוב לממשלה ולאופוזיציה אחראית. אם זה המצב, אני אפנה את המכשול הזה. אני מציע שנקים ממשלה חדשה תחת ראש ממשלה אחר".

המשבר הכלכלי העולמי פגע קשות בכלכלת הונגריה, ובאוקטובר 2008 קיבלה המדינה מקרן המטבע חבילת סיוע בגובה 25.1 מיליארד דולר. כלכלתה מבוססת הייצוא של הונגריה צפויה להתכווץ ב-4.5% השנה, וכמה אנליסטים אף טוענים כי המיתון עשוי להעמיק מעבר לכך. הגירעון הממשלתי צומח בהתמדה והמטבע ההונגרי נפל לשפל שיא מול האירו בתחילת החודש.

למרות שגיורקסני הצליח להוריד את הגירעון מרמה של למעלה מ-9% מהתמ"ג ב-2006 ל-3.3% בשנה שעברה, הוא לא הצליח להשיג תמיכה ציבורית נרחבת לרפורמות הכלכליות שלו. לאחר פרישתם של הדמוקרטים החופשיים מהקואליציה הגיעה הפופולריות של גיורקסני לשפל, ופעילותה של הממשלה שותקה לחלוטין.

יצביע אי-אמון

מקור המקורב לגיורקסני אמר לרויטרס כי הוא מתכונן להציע הצבעת אי-אמון בו ובממשלתו בפרלמנט, שמיד אחר-כך אמור לבחור ראש ממשלה חדש, מבלי להגיע לבחירות מוקדמות. "מבחינה חוקית זו לא תהיה התפטרות אלא הצבעת אי-אמון קונסטרוקטיבית בראשות ראש הממשלה", אמר המקור, "אם יגיעו לרוב בפרלמנט, יוכל ראש ממשלה חדש להיכנס לתפקידו כבר באמצע אפריל".

יו"ר מפלגת הדמוקרטים החופשיים, גאבור פודור, אמר כי שינוי במדיניותה של מפלגת השלטון עשוי לאפשר למפלגתו לחזור לקואליציה ולהימנע מבחירות חדשות.