גייתנר הוביל את וול סטריט לראלי אמיתי בסיום: מדד הדאו ג'ונס זינק בכ-500 נקודות ומדד S&P 500 בלט בעלייה של 7.1%; מגזר הפיננסים הוביל את הזינוק

גלובס tv הדאו ג'ונס עלה ב-6.8% ונקבע ב-7,774 נק' ; שר האוצר גייתנר הציג תוכנית בהיקף טריליון דולר שבמרכזה רכישת נכסים "רעילים" מהמוסדות הפיננסיים ; מניות בנק אוף אמריקה זינקה ב-27.1% ; סיטיגרופ הוסיפה 19.85% ; טבע עלתה ב-3.5%

האופטימיות בוול סטריט עלתה הערב על גדותיה והמשקיעים קנו מכל הבא ליד. זאת כתוצאה מפרסום פרטי תוכנית האוצר האמריקני על רכישה בהיקף של כטריליון דולר של נכסים בעייתיים המרעילים את מאזניהם של הבנקים. התוכנית זכתה לשיתוף פעולה מצדן של הקרנות הגדולות, פימקו ובלאקרוק.

המדדים המובילים סיימו יום מסחר חיובי במיוחד ברמות הגבוהות של היום. העליות בשוק כללו את מרבית הסקטורים אותם הוביל כמובן מגזר הבנקאות. בסיום המסחר זינק מדד הדאו ג'ונס בקרוב ל-500 נקודות שהן 6.8% ורמתו נקבעה על 7,774 נקודות. מדד ה-S&P 500 בלט בעלייה של 7.1% והנאסד"ק טיפס בלא פחות מ-6.8%.

נציין כי העליות בשוק גברו לאחר פרסום נתוני המכירות של הבתים הקיימים בארה"ב שעלו במפתיע ב-5.1% כאשר העליות נרשמו בכל 4 האזורים המחלקים את ארה"ב. זאת לעומת צפי כי תימשך הירידה במכירות הבתים מיד שנייה. את העלייה במכירות הסבירו בשוק על ידי הירידה התלולה שנרשמה במחירי הבתים בארה"ב, אשר בשנה האחרונה איבדו בממוצע כ-15.5% משווים. בשוק מקווים שנתון זה מבשר על תחילתה של התאוששות בשוק הנדל"ן החבוט באמריקה.

כאמור המגזר שבלט בעליות היה המגזר הפיננסי, שחלק גדול ממניותיו זינקו בשיעור דו-ספרתי. ביניהן נציין את סיטיגרופ , בנק אוף אמריקה ו-AIG אשר יהנו מעזרת הממשל בניכוי מאזניהן מנכסים רעילים. 91% מהמניות בבורסת הנאסד"ק רושמות כעת עליות שערים ובבורסת ניו יורק 95% מהמניות משתתפות בחגיגה.

הערב פורסם באתר רויטרס כי ביל גרוס, המנכ"ל המשותף בקרן פימקו, הגדולה מבין קרנות האג"ח בעולם, אמר כי בכוונת הקרן להשתתף בתוכנית האוצר ולרכוש נכסים בעייתיים. תמיכה לתוכנית האוצר פרסמה גם קרן ניהול ההשקעות הגדולה בארה"ב, קרן בלאקרוק שהודיעה גם היא כי תשתתף בתוכנית האוצר לרכישת ניכסיהם הבעייתיים של הבנקים. נציין כי הקרנות יהנו מסיוע מימוני מצידו של הממשל כאשר 75-100 מיליארד דולר מכספי תוכנית הסיוע שאושרה בקונגרס מיועדים לשימוש הגופים הפרטיים- ציבוריים שיקחו חלק בתוכנית.

נציין כי לאחר מספר ימים סוערים בשוק האג"ח הממשלתי בארה"ב על רקע הודעת ה'פד' כי ירכוש עד כטריליון דולר באגרות חוב ונכסי חוב, נרשמו הערב עליות של 1.33% בתשואה על האג"ח ל-10 שנים ורמתה עמדה בסיום על 2.66%.

"אי אפשר לפתור את המשבר הפיננסי מבלי שהממשלה תיקח סיכונים"

הממשל האמריקני הציג לפני פתיחת המסחר תוכנית תלת-שלבית בהיקף של כטריליון דולר, שבמרכזה טיפול בנכסים ה"רעילים" במערכת הפיננסית האמריקנית וניקוי המאזנים של הבנקים הגדולים מהם.

"מטרת התוכנית היא לאתחל את שוק ניירות הערך, לאפשר לבנקים ולגופים פיננסים נוספים לשחרר הון ולעודד מתן אשראי חדש", אמר גייתנר עם פרסום פרטי התוכנית. "התוכנית החדשה תגדיל את הנזילות ותאפשר לבנקים לגייס הון. אנחנו די אופטימיים באשר לפוטנציאל של התוכנית, עם יישומה הממשלה תוכל לפעול במהירות לשם רכישת הנכסים, אני בטוח שלמהלכים של משרד האוצר תהיה השפעה מקסימלית על המשק".

גייתנר ביקש להדגיש כי "המצב הנוכחי מאתגר במיוחד. הסקפטיות עדיין שורה בשווקים, אי אפשר לפתור את המשבר הפיננסי מבלי שהממשלה תיקח סיכונים". אמר שר האוצר.

התוכנית מנסה להתמודד עם ההשלכות של משבר האשראי באמצעות משיכה של משקיעים פרטיים בחזרה לשווק, על-ידי הקצאה של הלוואות גדולות ותנאים נדיבים. מרכיב חשוב בתוכנית הוא ניקוי המאזנים של הבנקים הגדולים בוול סטריט מאותם נכסים רעילים, במטרה להקל עליהם ולעודד אותם להעניק הלוואות ובכך לשחרר את מצוקת האשראי.

ממשל אובמה מתכוון להוציא בין 75 ל-100 מיליארד דולר בהון חדש במסגרת התוכנית לרכישת נכסים בעייתיים (TARP) וכן ממשקיעים פרטיים. בתוכנית מקבלים הנכסים הבעייתיים את הכינוי "נכסי מורשת" המתייחסים להלוואות לרכישות נדל"ן המוחזקות במאזני הבנקים ולניירות ערך המגובים ע"י ההלוואות הללו.

בסיום המסחר זינק מדד הדאו-ג'ונס ב-6.84% ל-7,775 נקודות ; ה-S&P 500 קפץ ב-7.08% ל-822 נקודות ; הנאסד"ק טיפס ב-6.76% ל-1,555 נקודות.

זירת המאקרו

ב-16:00 שעון ישראל פורסמו נתוני מכירות הבתים בחודש פברואר. מכירות הבתים מיד שניה (קיימים) בארה"ב עלו ב-5.1% בפברואר ל-4.72 מיליון במונחים שנתיים בעוד שמחירי הבתים נפלו ב-15.5% במהלך השנה האחרונה. הצפי בשוק היה כי מכירות הבתים הקיימים ירדו ל-4.45 מיליון יחידות, לאחר מכירות של 4.49 מיליון בתים קיימים בחודש הקודם.

במסחר בבורסת הסחורות בניו-יורק החוזים העתידיים על הנפט הגולמי למסירה בחודש מאי נסחרים בעלייה של 2.6% ל-53.4 דולר לחבית.

מניות בכותרות

מניות המגזר הפיננסי ריכזו היום עניין רב על רקע פרסום תוכניתו של גייתנר לסיוע למגזר. ביניהן נציין את סיטיגרופ , בנק אוף אמריקה , וולס פארגו , מורגן סטנלי , JP מורגן וגולדמן זאקס . כמו גם את מבטחות המשכנתאות אמבאק ו-MBIA

יצרנית ומשווקת התכשיטים, טיפני , דיווחה לפני פתיחת המסחר על תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2008. רווחיה צנחו ברבעון ב-75% ל-31.1 מיליון דולר, אך הרווח המתואם למניה (Non-GAAP) עקף את צפי האנליסטים. החברה צופה כי ההכנסות מפעילות שוטפת ב-2009 יפלו מתחת למספרים שהשוק צופה.

שערוריית הבונוסים שניתנו ל-AIG המשיכה לרכז עניין. באופן לא ממש מפתיע, לא כולם מרוצים מהתקנות החדשות למיסוי הבונוסים שהטילו המחוקקים בארה"ב - המנכ"לים של בנק אוף אמריקה, סיטיגרופ ו-JP מורגן, חוששים שהטלת מס של 90% על בונוסים בחברות שקיבלו סיוע ממשלתי, יסיחו את דעתם של עובדיהם, כולל ההנהלה הבכירה עצמה, ויהוו הרעה משמעותית בתנאי ההעסקה שלהם ופגיעה במוטיבציה שלהם.

מנכ"ל בנק אוף אמריקה ,קנת לואיס, כינה את המס "לא הוגן" במזכר ששלח לעובדים. מנכ"ל סיטיגרופ, ויקראם פנדיט, אף הוא במזכר שהופץ לעובדים, כתב: "העבודה שכולנו עשינו כדי לנסות לייצב את המערכת הפיננסית וכדי להניע מחדש את הכלכלה תהיה מעוכבת באופן מובהק אם נאבד את האנשים המוכשרים שלנו בעקבות אישור התקנות בקונגרס". ג'יימי דיימון, מנכ"ל JP מורגן-צ'ייס, אמר בשיחת ועידה שניהל עם יותר מ-200 בכירים בבנק, כי הוא מודאג מהנושא של שימור עובדים, וציין גם הוא כי הוא עובד בשיתוף פעולה מלא עם הממשלה.

המשקיעים לוחצים - וסקייפ יוצאת במהלך חדש: תוכנת שיחות אינטרנטיות לעסקים המתחרות של סקייפ בשוק החדש הן מיקרוסופט וגוגל . אנליסטים: סקייפ לא בהכרח בשלה לכך.

נשיא סוני אריקסון בארה"ב הודיע על עזיבת התפקיד.

חברת Suncor דיווחה היום על רכישת חברת פטרו-קנדה בתמורה למניות בשווי של 15 מיליארד דולר. העסקה מקפיצה את מניות הסקטור. ובהן גם את דלק US ואת אלון USA כמו גם את נובל אנרג'י ואת ישראמקו .

ישראליות בניו-יורק

אחרי שדיווחה על כך בדו"ח השנתי המלא (F-20) לרשות ני"ע האמריקנית, טבע דיווחה היום על הפיכתה של קפיטל ריסרץ' לבעלת ענין בחברה לפני כחודש. קפיטל רכשה כ-60 מיליון מניות החברה, וכיום מחזיקה ב-6.8% ממנה, ומהווה בכך, למעשה, את בעלת המניות הגדולה ביותר בחברה.

בנוסף פורסם בעניינה של טבע כי מספר המרשמים לאזילקט עלו ב-45% בפברואר. כלכלני בית ההשקעות IBI: "לתרופה פוטנציאל להיות הבלוקבסטר השני של טבע אחרי הקופקסון". מחיר התרופה לטיפול בפרקינסון הועלה ב-10% בינואר. טבע מתכננת להגיש את תוצאות ניסוי ה-ADAGIO ל-FDA במהלך השנה, עם בקשה לשינוי ההתוויה שצפויה להתקבל במהלך 2009.

בנוסף דיווח הערב ערוץ 2 על זיהום שגרם מפעל החברה בקיריית שמונה.

און טראק דיווחה על נפילה של 30% בהכנסות ברבעון הרביעי ל-9.1 מיליון דולר; הוצאות התפעול ירדו ב-17%. החברה הציגה מאזן יציב עם סך נכסים של 96 מיליון דולר ותזרים הכולל מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 28.1 מיליון דולר בסיום השנה החברה הודיעה על קיצוץ של 10% בשכר וכן על קיצוץ בכוח האדם בחברה. גם התמריצים לעובדים יופחתו.

S&P מעלות העלתה את דירוג האג"ח של סלקום ל-"AA" מ-"-AA", סוכנות הדירוג העניקה דירוג "AA" להרחבה של סדרה אחת או יותר בהנפקה מתוכננת של סלקום בהיקף של כ-300 מיליון שקל. תחזית הדירוג היא יציבה.

ווקלטק תקשורת ממשיכה לחתום על עסקאות ברוסיה. חתמה הסכם עם ספקית התקשורת Russian Company שתעשה שימוש בפתרונות ה-VoIP של ווקלטק לממשק מלא בין רשת התקשורת הישנה שלה לבין רשתות ה-IP. העסקה הנוכחית מצטרפת לדיווח של ווקלטק, לפני כחודש, על קבלת אישור משרד התקשורת ברוסיה לאספקת שירותי VoIP קצה לקצה (Class-5), וכן לעסקה לאספקת פתרונות VoIP לחברת התקשורת הרוסית VMB הפועלת בעיר סנט פטרסבורג.

בקווב תובעת את מיקרוסופט בגין הפרת זכויות הפטנט של באמצעות "שירות העברה חכם" (BTS), עדכוני חלונות ומוצרים נוספים של ענקית התוכנה מרדמונד.

ציון נפט וגז כמו חברותיה למגזר בלטה הערב וזאת על רקע כוונתה להעביר את מתקני הקידוח שלה לישראל בכוונה להתחיל לקדוח בתחילת אפריל, כך עולה מדיווח של החברה לבורסת ניירות-הערך האמריקנית (AMEX) בה מניותיה נסחרות בוול סטריט.

החברה דיווחה לחברה המתפעלת את הקידוח, אלדין המזרח היתכון, להעביר את מתקן הקידוח שלה, בן 2,000 כוחות סוס, בו בכוונתה לעשות שימוש במתחם "מענית-רחובות 2". לחברה הנסחרת לפי שווי-שוק של 123.3 מיליון דולר, רשיונות קידוח בשטחים המשתרעים מנתניה עד חיפה - "יוסף" ו"אשר-מנשה", המכסים שטח של 655.6 קמ"ר. ציון נפט וגז פנתה לקבלת אישור בשטח נוסף, ששמו הזמני "יששכר-זבולון", אשר צפוי להכפיל ויותר את השטח.

[לטבלת ישראליות בעולם] [לארביטראז]