איזי בורוביץ' בכנס על המשבר הכלכלי: "המשק מתפקד כמו מטוס שכבו לו המנועים"

(עדכון) המשנה לנגיד בנק ישראל: "החלטת הריבית התקבלה והיא הייתה קשה" ; זילברפרב: "משרד האוצר יושב על הגדר ולא עושה. הוא חייב לקחת את המושכות" ; "אנחנו כבר במיתון אבל הנתונים האחרונים ביותר שקיבלתי, מראים כי יש התמתנות בירידה"

בכנס על המשבר הכלכלי שנערך היום (ב') באוניברסיטת בר-אילן אמר איש העסקים איזי בורוביץ' שהיה יו"ר דירקטוריון אל-על כי " צריך לעשות משהו. זה כמו המטוס בהדסון ריבר לפני כמה שבועות שבו שני המנועים כבו. הטייס קיבל החלטה שלא להיכנס לפאניקה ואז לקח את הפיקוד. ואולי הדבר הכי חשוב היה שהוא לא התייעץ עם אף אחד. הדבר הכי חשוב זה להחליט ולעשות אפילו אם אתה טועה. כי אתה מבהיר לאן אתה הולך. זה תפקיד המנהיגות. היחיד שעשה את זה היה הנגיד, למרות שזה גם היה באיחור קל אבל הוא היה היחיד".

המשנה לנגיד בנק ישראל: החלטת הריבית התקבלה והיא הייתה קשה

צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל אמר כי החלטת הריבית כבר נפלה והיא הייתה קשה. שר האוצר הבא צריך לפעול בנחישות ושקיפות בתוך הממשלה. ראשית להתמודד עם המיתון בעיקר בכל הקשור לצד הפיננסי כי זה משבר פיננסי בעיקר. לשר האוצר החדש לא יהיה זמן ללמוד ורצוי שיהיה לנו שר האוצר שמכיר את הסביבה הכלכלית של ישראל.

פרופ' בן ציון זילברפרב, מנכ''ל משרד האוצר בקדנציה הראשונה של בנימין נתניהו תקף את בנק ישראל ואת האוצר ואמר כי "אנו רואים שבנק ישראל עושה את מירב המאמצים בכדי לחלץ את המשק הישראלי מהמשבר, אך למרבה הצער, היכולת של בנק ישראל להשפיע מוגבלת מאוד".

זילברפרב ציין כי הבעיה העיקרית והמרכזית היא מחנק האשראי במשק. משרד האוצר החל להפעיל את קרנות המנוף אך התוכנית מסובכת מדי, איטית מדי וחייבת להיעשות בהיקף כפול ולכן יש רק להצטער על כך.

מי שצריך להנהיג את המדינות הכלכלית זה משרד האוצר. האוצר עד כה ישב על הגדר, לא ברור לי למה ולמה הם מחכים. כאשר היעילות של המדיניות המוניטארית מוגבלת מאוד כמו עכשיו האוצר חיייב לקחת את המושכות", הוסיף זילברפרב.

המשבר הריאלי הכה בנו בסוף 2008. אנו כבר במיתון. עם זאת, ואני אומר את זה בשיא הזהירות, הנתונים האחרונים ביותר שקיבלתי, מראים כי יש התמתנות בירידה" הסביר פרופ. מנואל טרכטנברג, יו''ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה.

עוד אמר טרטכנברג שאין מדינה מפותחת אחת בעולם שעובדת בלי תקציב מאושר ולא יודע מה יקרה בחודש הבא דווקא בתקופה שיש חשיבות עליונה למדיניות פיסקאלית וזו עקב חוסר יציבות פוליטית "בלתי נסבלת" כלשונו. "חבל שהאינטרסים של מפלגות גרמו לכך", הסביר יו''ר המועצה.