התאחדות הקבלנים נגד האוצר: למרות ההבטחות - בשנת 2008 נרשמה ירידה של 4% בהשקעה בתשתיות

זיו האפט-BDO: ישראל עדיין בתחתית הדירוג בק"מ כביש לנפש; מנכ"ל ההתאחדות, יוסי גורדון: "התוכניות של האוצר לא מתממשות - גם ב-2009 לא צפוי גידול בהשקעות" ; האוצר: ב-2009 צפוי גידול של לפחות 2.5 מיליארד שקל

למרות הבטחות האוצר להגדיל את ההשקעה בתשתיות כחלק מהתמודדות עם המשבר הפיננסי, בשנת 2008 חלה ירידה בהיקף ההשקעה בתשתיות בישראל, כך טוענים בהתאחדות הקבלנים.

מסקירה שערכה פירמת רו"ח BDO זיו האפט עבור התאחדות הקבלנים עולה, כי ההשקעה הגולמית המקומית המופנית לטובת פיתוח תשתיות המשוערת לשנת 2008 עומדת על 16.5 מיליארד שקל (במחירי 2005), וזאת לעומת 17.2 מיליארד שקל בשנת 2007, ירידה של 4%.

שיעור ההשקעה הגולמית בתשתיות בשנת 2008 ירד לרמה של 2.4% מהתמ"ג (לעומת השקעה של 2.6%, 2.7%, 2.6% בשנים 2007, 2006, 2005 בהתאמה).

גם היקף ההשקעה בתשתיות התחבורה, ובכללן בכבישים, מוערכת לשנת 2008 בכ-7 מיליארד שקל, המבטאת ירידה ריאלית של 4.5% לעומת השנים 2006 ו-2007, בהן היו עליות ריאליות בשיעור של 8.5%, 15% בהתאמה.

בשנים האחרונות חלה ירידה בהיקף התחלות סלילת כבישים, שעמד בשנת 2000 על כ-400 ק"מ, ואילו בשנת 2007 הגיע ל-105 ק"מ בלבד. במונחי גמר סלילת כבישים הייתה מגמת ירידה עקבית משנת 2002, שעמדה אז על 295 ק"מ, ואילו בשנת 2007 הגיעה ל-151 ק"מ בלבד. לעומת שנת 2006, מדובר בגידול בהיקף גמר סלילת הכבישים בכ-23 ק"מ.

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, ציין כי למרות ההצהרות בדבר הצורך בהגדלת ההשקעה בתשתיות, בפועל ניתן לראות כי חלה ירידה בהשקעות, ירידה שיש לה השפעה קשה גם על העוסקים בתחום וגם על המשק בכללותו. לדבריו, גם התוכניות העתידיות להשקעה בתשתיות לא מבטיחות שבשנת 2009 יחול גידול בהשקעה בתשתיות בפועל.

בנובמבר 2008 משרד האוצר הציג תוכנית להגדלת השקעות בתשתיות בהיקף כולל של 21.7 מיליארד שקל, אולם לטענת הקבלנים בחינת הפרויקטים עליהם מדבר האוצר מעלה כי חלק ניכר מתוכניות ההשקעה והתשתית אינן ישימות כלל בטווח של חמש השנים הבאות ואף יותר בשל היעדר אישורים סטטוטוריים וזכויות בקרקע.

כפי שפורסם ב"גלובס", במשרד האוצר מודעים לביקורת וכבר החלו לגבש תוכנית חדשה להרחבת ההשקעה בתחום התשתיות.

רו"ח שחר זיו, שותף בכיר בפירמת BDO זיו האפט, מציין כי תחום התשתיות הוא תחום אופטימאלי להתמודדות משולבת בשתי חזיתיות של המשבר הכלכלי. לדברי זיו, "לאור הירידה בפועל בהשקעה בתשתיות בישראל על הממשלה לנקוט במגוון צעדים, הן על מנת להאיץ מימושם של פרויקטים קיימים והן על מנת להניע פרויקטים שטרם יצאו אל הפועל".

משרד האוצר מסר בתגובה: "נתוני הדו"ח של התאחדות הקבלנים מתייחס לשנים 2007-2008, וכולל גם השקעות שאינן מתקציב המדינה. הממשלה הצהירה על הגדלת ההשקעה בתשתיות במסגרת תוכנית ההאצה בשנת 2009, כאשר ביחס ל-2008 צפוי גידול של לפחות 2.5 מיליארד שקל.

"לא ברור על סמך מה קובעים בהתאחדות כי תוכנית האצה אינה ישימה, שהרי מכרזים רבים כבר פורסמו ובניית פרויקטים יצאה לדרך, לדוגמת מחלף סומך, מחלף חולון, דרך דשנים, כביש 79, הפרדות מפלסיות, בניית 900 כיתות ועוד".