אירופה סגרה במגמה מעורבת: מדד פוטסי ירד ב-1%; אמבלייז זינקה ב-10.9% וקרדן NV ירדה ב-5.6%

גלובס tv [להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] מדד המחירים לצרכן בבריטניה עלה במפתיע לקצב שנתי של 3.2% בפברואר ; מדד מנהלי הרכש במדינות גוש האירו עלה ל-40.1 נק' במארס ; הדאקס הוסיף 0.25%

המדדים המובילים של שוקי אירופה נסגרו הערב במגמה מעורבת, כאשר פרנקפורט ופאריז רשמו עליות קלות, בעוד שלונדון סגרה בטריטוריה השלילית. מדד קאק של צרפת נסחר על רקע ירידה חדה בצריכה הפרטית במהלך חודש פברואר.

מדד פוטסי של לונדון איבד יותר מ-1% בתגובה לעלייה מפתיעה בשיעור האינפלציה בבריטניה.

קובעי המדיניות המוניטרית בבנק המרכזי של אנגליה (BOE) אומרים כי התייקרותם של מוצרי היבוא, כתוצאה מחולשתו של המטבע הבריטי, עלולה לגרום לתנודתיות נוספת של מדד המחירים לצרכן. הרף העליון של הבנק המרכזי של אנגליה עומד על 3%.

ה-BOE התחיל להדפיס כסף בניסיון לבלום את המיתון ולעודד את שוק האשראי, כשהוא צפוי להמשיך בכל כל עוד האינפלציה לא תצא משליטה. לאור העובדה כי האינפלציה חורגת כעת מעל הרף העליון של יעד האינפלציה, ייאלץ נגיד הבנק המרכזי קינג להגיש מכתב הסבר לממשלה ובו למנות את הסיבות שהביאו לעלייה בלחצי המחיר.

עם זאת, נגיד ה-BOE קינג פטר את נתוני האינפלציה המפתיעים באומרו כי יש לייחסם לפיחות בערך השטרלינג, ושב וחזר על תחזיתו כי בסופו של דבר האינפלציה תצנח מתחת לרף היעד התחתון. הנגיד הוסיף ואמר כי ההתפתחויות בגזרת האינפלציה יכתיבו את אופי המדיניות הכמותית ומתי לסיימה. כמו כן הצהיר הנגיד כי מטרתו של הבנק היא להעלות את שיעור החיסכון וכי רק בעוד שישה חודשים נוכל לראות בשטח את פירות הצעדים הכמותיים

נציין כי יום המסחר באירופה נפתח בעליות בהמשך לעליות החדות הבוקר באסיה ואמש בוול סטריט ובתגובה לפרסום פרטי תוכנית האוצר האמריקני על רכישה בהיקף של כטריליון דולר של נכסים בעייתיים המעוותים את מאזניהם של הבנקים. התוכנית זכתה לשיתוף פעולה מצדן של הקרנות הגדולות, פימקו ובלאקרוק.

ברקע, מרטין פלדשטיין, פרופסור באוניברסיטת הארוורד וחבר בוועדה לשיקום כלכלי בארה"ב, העריך כי המיתון בארה"ב ימשיך גם בשנת 2010.

"אני חושש כי הכלכלה תמשיך לסגת גם בשנה הבאה", אמר פלשטיין, נשיא המשרד הלאומי למחקר כלכלי. "אני לא יודע מתי המשבר יסתיים, אך אני חושב שההערכות כי המיתון יסתיים כבר בשנה הנוכחית, אופטימיות מדי".

בזירת המאקרו

מדד המחירים לצרכן (CPI) בבריטניה עלה לקצב שנתי של 3.2% בפברואר. כך מסרה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של בריטניה. אנליסטים בסקר של בלומברג חזו תוצאה של 2.6%. העליות הבולטות ביותר במחירי הצרכן נרשמו בסעיף המוצרים לבית, שהתייקר ב-2.4% ובסעיף המזון, שעלה ב-1.7%. בנוסף לכך, מדד הליבה, שאינו מחשב את מחירי האנרגיה התנודתיים, עלה מ-1.3% ל-1.6%, וייתכן כי יש בכך סימן להתייצבות המחירים במשק.

הצריכה הפרטית בצרפת ירדה בחודש פברואר בשיעור החד ביותר מזה למעלה בשנה, ואמון העסקים נותר בשפל בחודש מארס. הצריכה של מוצרים תעשייתיים נפלה ב-2% לעומת חודש ינואר - ירידה חדה בהרבה מהתחזיות לנסיגה של 0.8%. מדד אמון העסקים נותר על שפל של 68 נקודות.

מדד מנהלי הרכש (PMI) במדינות מרחב האירו עלה ל-40.1 נקודות במארס - עדיין הרבה מתחת לרף 50 הנקודות, הנחשב לרף התחתון המצביע על צמיחה. מדד מנהלי הרכש של נותני השירותים עלה ל-47.5 נקודות מדד מנהלי הרכש של ענף התעשייה עלה ל-34 נקודות - מעל תחזיות האנליסטים לתוצאה של 33.4 נקודות.

מניות בכותרות

קרדיט סוויס , הבנק השני בגודלו בשוויץ, אמר היום כי בכוונתו לבקש מבעלי המניות לגייס הון לצורך רכישות והודיעה כי שנת 2009 התחילה ברגל ימין.

דויטשה בנק הודיע כי הוא יחזור להציג רווחיות בשנה הנוכחית. מנכ"ל הבנק, ג'וזף אקרמן, אמר כי המגזר הפיננסי ימשיך להתמודד עם אתגרים משמעותיים ב-2009 אך הוסיף כי צפויה התאוששות, לפחות חלקית, ב-2010.

מניות הבנקים: BNP פריבה , ברקליס ו-UBS מרכזות עניין על רקע תוכניותיו של שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, לנקות את המערכת הפיננסית בארה"ב מנכסים רעילים.

ענקית הכרייה ריו טינטו צופה כי מחיר חומר הגלם המשמש לייצור פלדה ירד בפחות מ-50% במהלך שנת 2009.

ישראליות באירופה

אלי רייפמן שהצליח להדוף את ניסיון ההשתלטות על חברת אמבלייז , מחזיק בכרית ביטחון שעשויה לעזור לו לעבור את המשבר הנוכחי: אחזקה של 21.6% במפעל פלדה בפולין. נושיו של רייפמן, החייב עשרות מיליוני דולרים לגורמים שונים, יישאו כעת את עיניהם לפולין, אך הם עלולים להיתקל ברשימת נושים אחרים, להם משועבדות מניות המפעל.

חברת הנדל"ן אטריום , הנסחרת בבורסת אוסטריה ונשלטת על ידי גזית גלוב, דווחה על עלייה של 12% בהכנסות ל- 134 מיליון אירו. ההפסד לפני מס בשנת 2008 הסתכם בכ-924 מליון אירו, כ-3.954 אירו למניה. ההפסד כלל הוצאה של 276 מיליון אירו לסיום הסכם הניהול הקודם, 434 מיליון אירו בגין הפחתות שווי של נדל"ן להשקעה וכן הפחתת נכסים בפיתוח של 231 מיליון אירו. ה- EBITDA, בנטרול שיערוך נדל"ן והפחתות חד פעמיות הסתכם לכ- 39 מיליון אירו לעומת 10 מיליון אירו ב-2007.

דיסקונט שוקי הון והשקעות ,חברה בת בבעלות מלאה של בנק דיסקונט , תמכור לקרדן אן.וי את מלוא החזקותיה בחברת Kardan Financial Services B.V, המרכזת את פעילותה הכלכלית של קרדן באירופה, בתמורה ל-38.5 מיליון אירו.

מניית בייטמן הנדסה , שבשליטת בני שטיימיץ', המשיכה במגמת הירידה שהציגה אתמול בשל הערכות גוברות כי בכוונתו של בעל השליטה למחוק את המניה מבורסת ה-AIM של לונדון.