האם התערוכה המדוברת "עולמות הגוף" אכן תגיע לישראל? ארגון זק"א מתנגד - יגיש תלונה במשטרה ובקשה לצו מניעה

יו"ר זק"א, יהודה משי-זהב: "הצגת חלקי גופות מנוגדת בתכלית לערכיה היהודיים והדמוקרטיים של מדינת ישראל ופוגעת פגיעה קשה ברגשותיהם של מאמינים, בני כל הדתות"

מדעטק, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל חיפה, צפוי להציג החל מה-6 באפריל למשך 3 חודשים את התצוגה "עולמות הגוף - Body Worlds".

מדובר בתערוכה העושה שימוש בגופות אדם וחושפת את המבנה האנטומי המדויק של הגוף האנושי.

מדובר בפעם הראשונה בה מוצגת תערוכה כזו בישראל, לאחר שבעולם צפו בה למעלה מ-26 מיליון מבקרים - כיום היא מוצגת בארצות-הברית ובאירופה.

התגובה מצד גורמים המתנגדים לדבר לא איחרה לבוא. לאחר שרבנים, בהם הרב בראשי לישראל יונה מצגר, התנגדו לקיום התערוכה, ארגון זק"א (זיהוי קורבנות אסון) מפרסם היום (ג') את התנגדותו החריפה לקיום התערוכה.

בתגובת הארגון נכתב: "בתערוכה המצמררת מוצגות גופות אדם, חלקן חתוכות, חלקן שמורות בשלמותן בתנוחות אמנותיות שונות, חלקן מחזיקות את איבריהן הפנימיים בכפות-ידיהן. התערוכה מגיעה כעת לבושתנו גם לישראל".

הארגון הודיע כי ייצא במסע של מחאה נגד "תערוכת הזוועה" וינקוט בצעדים משפטיים ובמחאה ציבורית. "כארגון בינלאומי שעושה מאמצים עילאיים, בשגרה ובחירום, לשמור ולכבד כל גופה, ודואג שבכל העולם ינהגו כך כלפי כל גופת אדם שנברא בצלם אלוקים - אנו לא יכולים לקבל מצב שדווקא בארץ ישראל תוצג תערוכה הפוגעת קשות בכבוד המת וברגשות החיים", אומרים בארגון.

יו"ר הארגון, יהודה משי-זהב, אמר כי ארגון זק"א יגיש תלונה במשטרה וליועץ המשפטי לממשלה, כדי שיבדקו מהיכן הגיעה כל גופה וגופה, כמו גם בקשת צו מניעה בבית המשפט המחוזי בחיפה. "הצגת חלקי גופות מנוגדת בתכלית לערכיה היהודיים והדמוקרטיים של מדינת ישראל ופוגעת פגיעה קשה ברגשותיהם של מאמינים, בני כל הדתות.

"פעם בשבוע או שבועיים אנחנו נאבקים בקצה העולם על כבוד המת, ואנחנו מנסים לשכנע את הגויים שאנחנו לא מבחינים בין יהודים או גויים, שבצלם אלוקים נברא האדם. אנחנו רואים בתערוכה זלזול מאד גדול במאמצים אלה. זה לא רק מזוויע אלא זלזול של ממש בכבוד המת וגם בכבוד החי. זה שמדובר בסינים, לא הופך את הזלזול הזה בכבוד המת למותר.

"מדובר בגופות של אנשים שהוצאו להורג בסין. אף אחד לא יודע מדוע הוצאו להורג וממי ביקשו רשות להשתמש בגופה. זכויות האדם בסין הן לא עניין מפותח, ויכול להיות שחלקם הוצאו להורג בשביל השימוש בגופה".

במכתב התראה שנשלח בסוף השבוע לשר המדע, ראלב מג'אדלה; לראש עיריית חיפה, יונה יהב; ולהנהלת המוזיאון; טוען עו"ד ד"ר אביעד הכהן בשם קבוצת עותרים, כי "עם כל ההערכה לעקרונות חירות הביטוי וחופש המדע והיצירה - שמרשיי שותפים לה - גם חירויות אלה אינן בלתי מוגבלות".

לדבריו, "במדינה יהודית, שכבוד האדם הוא ערך מרכזי בה, אין זה ראוי שייעשה שימוש, לשם הנאה גרידא, מחלקי גופות". הוא ציין עוד כי "מוזיאון לאומי" הוא מוסד ציבורי המתוקצב בהתאם, ולכן בכוונתו לפנות לבג"ץ בעניין.

באתר התערוכה, לעומת זאת, נכתב כי "מטרת התערוכה ושליחותה הינה לגלות ולחשוף את המבנה האנטומי של גוף האדם ותפקודו במעין שיעור יחיד במינו על מורכבות גוף האדם, הגברת הערנות למצב בריאותו ולחשיבות אימוץ אורח חיים בריא".

בתערוכה ניתן לראות, בין השאר, השוואה בין ריאותיו של אדם שאינו מעשן למעשן, השוואה בין כבד של אלכוהוליסט מול כבד בריא, וכן לצפות במערכות הגוף השונות כגון מערכת כלי הדם, מערכת העצבים, מערכת העיכול במצבן הטבעי ובמצבי חולי שונים.

"מקורם של כל המוצגים הוא בתורמים אשר בעודם בחיים תרמו את גופם לצורך הצגתו בתערוכה. מתוך רצון לתרום לחינוך לבריאות ולמודעות הציבור הרחב למערכות השונות של הגוף", נכתב באתר התערוכה.