עתירה לבג"ץ נגד הקמת מכרה פוספטים בשדה בריר: יביא לעליית התמותה בערד והסביבה

העותרים טוענים כי לפי חוות-דעת מקצועיות שקיבלו תמיכה מבכירים במשרד הבריאות, פעילות המכרה תביא למותם של 7 אנשים בכל שנה מתושבי ערד - עלייה של 4.25% בשיעור התמותה בעיר

קבוצה של 276 תושבים מערד, כסייפה והיישוב הבדואי אל-פורעה הגישו עתירה לבג"ץ המתנגדת להקמתו של מכרה פוספטים בשטח של כ-13 אלף דונם בשדה בריר.

לטענתם, לפי חוות-דעת מקצועיות של מומחים בתחום בריאות הציבור, הקמת המכרה מהווה סכנה ברורה ומוחשית לחיי תושבי ערד והסביבה, לשלמות גופם ובריאותם.

העותרים טוענים כי לפי חוות-הדעת, שקיבלו תמיכה מבכירים במשרד הבריאות, פעילות המכרה תביא למותם של 7 אנשים בכל שנה מתושבי ערד - עלייה של 4.25% בשיעור התמותה בעיר.

עוד נטען כי הגורמים המוסמכים במשרד הבריאות התנגדו להקמת המכרה, אך נציג המשרד בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה נכנע ללחצי מנכ"ל המשרד וביקש דחייה של שנה לגיבוש עמדת המשרד בנושא.

השדה נמצא על שטח היישוב אל-פורעה, 6 ק"מ מבסיס חיל האוויר נבטים. הוא מרוחק 3.5 ק"מ מבתי העיר ערד ו-3 ק"מ מכסייפה. את הקמתו המכרה, ששווי סלע הפוספט בו הוערך בכ-100 מיליארד שקל, מקדמת חברת רותם אמפרט בבעלות כימיקלים לישראל מקבוצת האחים עופר (החברה לישראל).

בעתירה נטען כי במסגרת אישור התוכנית התגלו פגמים קשים, בהם: פגיעה בזכויות חוקתיות של תושבי ערד והסביבה בשל הסכנה החמורה לחייהם, לשלמות גופם, לבריאותם ולקניינם. וזאת, ללא אינטרס ציבורי ממשי העומד מנגד; אי עמידה בחובת מכרז לפי חוק חובת המכרזים; התנגדותה של עיריית ערד והעומד בראשה להקמת המכרה, למרות שלפי הוראות פקודת המכרות יש לקבל את הסכמתם; אי-הגשת התוכנית המפורטת על-ידי מי שאין לו "עניין בקרקע" כנדרש לפי הוראות חוק התכנון והבנייה; והתערבות מנכ"ל משרד הבריאות בשיקול-הדעת של נציג במוסדות התכנון בניגוד לחוק, הפסיקה והנחיות היועץ המשפטי לממשלה.