רגע לפני הקריסה: אגודת עוף העמק העדיפה תשלום חוב לחבריה על פני ספקים אחרים

גורמים בחברה: העדפת הנושים מנעה תשלום לספקים שהיו אמורים לאפשר המשך הפעלת המפעל ; יו"ר המפעל: לא היתה העדפת נושים

מה קרה במפעל עוף העמק רגע לפני הקריסה? נושי המשחטה מרמת-ישי טוענים כי אגודת עוף העמק העבירה לידי שלושה מחבריה תשלומי חוב תוך העדפתם על נושים אחרים של המפעל. גורמים בחברה טוענים כי בשל העדפה זו נמנע תשלום לספקים אחרים של המפעל שהיו אמורים לאפשר את המשך פעילותו של עוף העמק.

עוף העמק הוא אגודה שיתופית חקלאית הנמצאת בבעלות 14 קיבוצים ומושבים. בין בעלי האגודה נמנים הקיבוצים עין חרוד מאוחד, קיבוץ גבע וקיבוץ גזית, ששימשו במקביל גם כספקים של המפעל מתוקף היותם מגדלי עופות.

בחודש ינואר השנה מונה אברהם קרייתי כמנהל למפעל, שכבר אז היה נתון בקשיים כספיים. הנהלת המפעל בראשות קרייתי הגישה תוכנית הבראה שמטרתה להביא אותו לרווחיות. לצורך הפעלת תוכנית ההבראה ביקש קרייתי מימון ביניים.

"ביקשתי הזרמה של 7 מיליון שקל. היה ברור שללא ההזרמה המפעל יקרוס. הבקשה נשארה כבקשה ולכן הלכתי הביתה אחרי 3 שבועות בלבד בתפקיד. לא רציתי לסבך עוד אנשים. הפעלה במתכונת הנוכחית גרמה לזה שהפסידו עוד יותר ולא היה הגיון לגלגל עוד ועוד חובות לספקים ולמגדלים ולהגדיל את הגירעון", אומר היום (ג') קרייתי ל"גלובס".

בתגובה למצב המפעל, הציעה הנהלת האגודה למכור את המלאי הקיים במפעל לאגודה האחות - ארגון הקניות משקי עמק יזרעאל - בתמורה לערך המלאי הרשום בספרים. באמצע חודש פברואר אכן נמכר המלאי במפעל למשקי עמק יזרעאל בתמורה ל-3.9 מיליון שקל. החלק הארי של הסכום - 2.6 מיליון שקל - הועבר לעוף העמק ואילו היתרה הועברה להקטנת יתרת הלוואה ממשקי עמק יזרעאל או מפעלי העמק.

אחד מנושי המפעל, פרדי פייביש, טוען באמצעות עו"ד עמרי ארז, כי כל התמורה (3.9 מיליון שקל - א.ח) היתה אמורה לעבור לפרעון חובות לספקים של המפעל, לפי רשימה שהועברה מראש לידי עוף העמק. "בפועל העדיפה עוף העמק להעביר התמורה לארבעה ספקים גדולים, כששלושה מתוכם הם חברי האגודה - הקיבוצים עין חרוד מאוחד, גבע וגזית", כותב עו"ד ארז.

לדבריו, סכום של 919 אלף שקל הועבר לידי קיבוץ עין חרוד מאוחד וסכום נוסף של 109 אלף שקל לקיבוץ גבע וזאת למרות ששני הקיבוצים סיפקו למפעל סחורה במועדים מאוחרים יותר ביחס לסחורה שסופקה למפעל על-ידי פייביש.

בתגובה לפניית "גלובס" מאשר אמנון אריאל, בעל השליטה בחברה הבת עוף טבע מהעמק, את הפרטים ומוסיף כי הרעיון היה שהתמורה תועבר למפעל לטובת תשלום לספקים והמשך הפעילות. "זה היה אמור להיות הון הביניים להפעלה השוטפת של המפעל ולתשלום לספקים כדי לאפשר למפעל להמשיך ולעבוד. מרגע שזה קרה (העדפת הנושים, א.ח) היה ברור שהמפעל לא יוכל להמשיך ולהתקיים. בשלב זה גם הודעתי שלא אדרוש יותר אשראי מספקים כי הבנתי שהאגודה לא תעמוד בהתחייבויות הכספיות שלה", אומר אריאל. לדבריו, בפועל המפעל המשיך לעבוד שבועיים נוספים במסגרת חירום על-ידי החברה הבת, כאשר היא ביצעה תשלומים לספקים במזומן.

עוגן: "גם נושים אחרים קיבלו כסף"

יו"ר עוף העמק, שוקי עוגן, אמר בתגובה כי "למיטב ידיעתי, לא היתה שום העדפת נושים אבל אני לא משפטן. הנושא נמצא בידי המפרק. נעשתה מכירה של מלאי שנועד להחזיר חובות לחלק מהנושים. הכל נעשה בידיעתו והסכמתו של אמנון אריאל. לדעתנו, לא היתה כאן העדפת נושים אלא פעולת הצלה להחזיר חובות לחלק מהנושים". בתשובה לשאלה אם לא מוזרה העובדה שהתשלומים משולמים לנושים שהם גם חברי אגודה, כשברור שהמפעל עמד לפני קריסה, ענה עוגן כי "גם נושים שאינם חברי אגודה קיבלו חלק מהכסף".

צו פירוק הוצא לעוף העמק

בינתיים פרסם אתמול (ב') רשם האגודות השיתופיות, הכפוף למשרד התמ"ת, צו פירוק למשחטת עוף העמק. משמעות הדבר היא סיום העסקתם של 200 העובדים, שיועסקו מחדש על-ידי המפרק שנבחר למשימה, עו"ד נמרוד טפר, רק לאחר שיציג מקורות מימון להעסקתם. בהסתדרות, שם מביעים תמיכה בהליך הפירוק, מקווים כי בזמן הזה ניתן יהיה למצוא רוכש למשחטה, שיבריא את המקום ויעסיק תחתיו את העובדים.