סין מאיימת על הדומיננטיות של הדולר: קוראת להמציא מטבע חדש שיהפוך לסטנדרט עולמי

[למדור שוקי עולם] ההצעה יוצאת הדופן של ז'ו סיאוצ'ואן, יו"ר הבנק המרכזי של סין היא חלק מהשאיפה של סין לעצב את התגובה הבינלאומית למשבר הפיננסי העולמי

ז'ו סיאוצ'ואן, יו"ר הבנק המרכזי של סין (PBOC) קורא ליצירת מטבע חדש שיחליף בסופו של דבר את הדולר האמריקני, כמטבע הסטנדרטי העולמי. הצעתו של ז'ו משקפת את חוסר שביעות הרצון של המדינות המתפתחות מתפקידה הדומיננטי של ארה"ב בכלכלה העולמית.

ההצעה יוצאת הדופן של ז'ו נחשפה בתחילת השבוע (ב') במאמר שפורסם בביג'ין, והיא חלק מהשאיפה של סין לעצב את התגובה הבינלאומית למשבר הפיננסי העולמי.

ז'ו מציע להפסיק לעשות לשימוש בדולר האמריקני כמטבע שבו מושקעות יתרות המט"ח הלאומיות בעולם, וזאת כחלק ממערכת מוניטרית עולמית חדשה, שתהיה בפיקוח קרן המטבע הבינלאומית.

עיתוי הפרסום אינו מקרי - הוא מהווה הכנה לועידת ה-G20, שתתכנס בשבוע הבא בלונדון. במפגשים קודמים של המדינות המתועשות, סין ספגה ביקורת חריפה באשר למדיניות הכלכלית שלה ולסירובה לייסף את המטבע הסיני, היואן.

המאמר של ז'ו כלל ביקורת חריפה על המערכת המוניטרית הנוכחית, שבה משחק הדולר תפקיד דומיננטי ביותר. "פרוץ המשבר הנוכחי והשלכותיו על העולם כולו משקפים את נקודות החולשה המהותיות והסיכונים המערכתיים במערכת המוניטרית הבינלאומית הקיימת".

לסין אין ברירה אלא להחזיק את מרבית יתרות מטבע החוץ שלה, המסתכמות ב-2,000 מיליארד דולר בדולר אמריקני, ובעתיד הקרוב אין מצב זה צפוי להשתנות.

כדי להחליף את המערכת הקיימת, מציע ז'ו להרחיב את השימוש בזכויות משיכה מיוחדות (SDR), של קרן המטבע הבינלאומית שנועדו לתמוך בשער החליפין הקבוע שעליו הוחלט בהסכם ברטון-וודס. ה-SDR איבדו את הרלוונטיות שלהן, לאחר קריסתו של שער החליפין הקבוע בשנות השבעים. כיום מבוסס שווי ה-SDR על סל שכולל ארבע מטבעות: הדולר האמריקני, הין, האירו והליש"ט. ה-SDR משמשות בעיקר כיחידת חישוב עבור קרן המטבע ועבור כמה ארגונים בינלאומיים אחרים.

סין מציעה להרחיב את סל המטבעות שעליו מבוססות ה-SDR ולהכליל בו את המטבעות של כל הכלכלות הגדולות, כדי לכונן מערכת סליקה שבה ניתן להמיר SDR במטבעות אחרים, באופן שבו ניתן יהיה להשתמש ב-SCR במסחר הבינלאומי ובעסקאות פיננסיות.

ז'ו הדגיש שיישום ההצעה ידרוש "חזון ואומץ פוליטי יוצאים מהכלל", וציין כי שאב השראה מג'ון מיינרד קיינס, שיצא בהצעה דומה בשנות הארבעים של המאה העשרים. לאחרונה הציע הכלכלן ג'וזף שטיגליץ להרחיב את השימוש ב-SDR כדי להניח את היסודות לכינונו של מטבע עולמי.