"מיזוג גדול הוא סיכון גדול; קל יותר להטמיע טכנולוגיה"

עו"ד ברוס מאן, שייצג את מדיגייד בעסקת מכירתה לסט-ג'וד, מדבר על האקזיט, הפעילות בישראל בצל המצב הביטחוני הבעייתי ועל הסיכוי לרכישות נוספות בארץ

"באפריל 2008 התחלנו להכין את ההנפקה של Mediguide, אבל תנאי השוק סגרו את הגולל על הרעיון. והנה, פחות משנה חלפה והחברה נמכרה במחיר גבוה משמעותית מהשווי שלפיו כיוונו את ההנפקה", כך מגלה עו"ד ברוס מאן, שותף במשרד Morrison Forrester, אשר היה הנציג של מדיגייד בעסקת מכירתה ל-St. Jude Medical תמורת 300 מיליון דולר.

"אין ספק שהרכישה היא חלופה הרבה יותר טובה", הוא מוסיף. "באופן כללי, בתחומי ההיי-טק ומדעי החיים מיזוגים ורכישות מביאים סכומים גבוהים יותר מאשר הנפקה, משום שאלה מוצרים שאת ערכם הציבור תמיד יתקשה להבין".

מאן, שייצג בעבר גם את מרקורי וסייפן בעסקאות המכירה שלהן, מעריך כי השנה נראה עוד עסקאות דומות לעסקת מדיגייד ולעסקת Ventor, שנמכרה למדטרוניק ב-325 מיליון דולר, בין היתר גם של חברות ישראליות. "החברות הגדולות מחזיקות במזומן, ובישראל יש טכנולוגיה מעולה ואנשים פרודוקטיביים, שמצליחים לקדם את הטכנולוגיה גם עם מעט הכסף".

מאן טוען כי המצב הביטחוני בישראל כמעט שאינו משפיע על חברות שמעוניינות לרכוש טכנולוגיה. "להיפך, הן נלהבות לראות אנשים שממשיכים לעבוד כנגד כל הסיכויים. העולם כעת הוא מקום עתיר אי-ודאות, אך החברות הגדולות רואות שפה יודעים להתמודד עם זה, והרי אי אפשר להפציץ קניין רוחני", הוא אומר.

"בחברה קטנה אין מוניטין וקשרים לשמר"

מאן מייצג היום את Astellas היפנית, אשר מעוניינת לרכוש טכנולוגיות ביומד, בעיקר בתחום הביוטק והפארמה, והוא עוזר לחברה לחפש מוצרים גם בישראל. "אסטלס החליטה להקצות מיליארד דולר עבור מוצרים שיעזרו לה להתבסס בשוק האמריקני", הוא אומר.

ואולם, למרות שאסטלס מחפשת בעיקר לרכוש בשוק אמריקני, מאן מאמין שיישאר לה כסף גם לחברות ישראליות קטנות. "קל יותר להטמיע טכנולוגיה מאשר מערך שיווק ומכירות. עסקאות ענק לעיתים קרובות נכשלות. כשקונים חברה שמבוססת בעיקר על טכנולוגיה, הכל פשוט יותר - אין מוניטין וקשרים לשמר".

*כיצד ישפיעו המיזוגים בין חברות הענק על נטייתן לרכוש חברות קטנות, כמו רוב הישראליות?

"הרכישות הגדולות אינן על חשבון הקטנות. לא כולם יבצעו מיזוגים גדולים. החברות יודעות שמיזוג גדול הוא סיכון גדול, עם התנגשויות של תרבויות ארגוניות קיימות, הנהלות ואגו".