יובל בן-זאב ל"גלובס": "השוק קיבל את התפטרותו של צבי זיו מבנק הפועלים בקלות רבה מדי"

לדברי מנהל מחלקת המחקר בחטיבת הברוקראז' של בית ההשקעות כלל פיננסים, מנכ"ל בנק הפועלים משך לכיוון של המשך ההתרחבות העסקית בעוד שהיו"ר דנקנר דחף להתמקדות בהתמודדות עם אתגרי המשבר הפיננסי ; "אני אישית חושש שהתוצאות הכספיות שיפורסמו מחר יהיו גרועות מאזהרת הרוווח"

"השוק קיבל את הדיווח בקלות רבה מידי", אמר ל"גלובס" יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בחטיבת הברוקראז' של בית ההשקעות כלל פיננסים בעקבות התפטרותו של צבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים .

מניית בנק הפועלים, יצוין, התחזקה במחזור ניכר לאחר הדיווחים, וסיימה את המסחר בעליה של 2%. "אני חושב שזה שזה אירוע בעייתי בחיי מערכת גדולה כמו בנק הפועלים. הדיווח הרשמי מוסר רק כי זיו החליט לקצר את תקופת ההעסקה שלו עקב חילוקי דיעות בינו לבין יו"ר מועצת המנהלים של הבנק, דני דנקנר. שרי אריסון מחזיקה בגרעין השליטה בבנק, באמצעות אריסון אחזקות (20%) ומלח תעשיות 5.7%).

"השאלה היא לא הפורמליות", אומר לנו בן זאב. "מה שחשוב פה, זה שזה נראה מתוך הדיווח שיש פה חילוקי דעות קשים". לדבריו, "צבי זיו, בדרכו שלו, הוביל את הקו של 'אנחנו בתקופה קשה, אבל התקופה הזו תיגמר יום אחד - ואנחנו חייבים להרחיב את התוכניות האסטרטגיות שלנו".

; הכוונה לפעילות מחו"ל, שאמורה להניב בסופו של דבר כ-30% מההכנסות?

"לא רק חו"ל, גם סניפי פועלים EXPRESS שהושקו באחרונה (פעילות הבנקאות הקמעונאית, א"ו), והבנקאות מסחרית, המיוחסת למגזר העסקים הבינוניים. בנק לאומי נמצא שם כבר - ובנתח שוק גדול יותר.

; בבנק לאומי יש מבנה ארגוני אחר

"השיטה של לאומי היא אומנם אחרת, אבל עובדה שהיא הוכיחה את עצמה מבחינת נתח שוק - בבנקאות המסחרית יש להם נתח שוק הקרוב ל-40%, לעומת פחות מ-25% בבנק הפועלים". לדעת האנליסט, חלק מהתוכנית האסטרטגית של ציו לגבי בנק הפולעים היתה לבצע השקעה אסטרטגית בסניפים ובכח-האדם. אפרופו כח אדם, בן זאב לא פסל את האפשרות של התייעלות גם במישור זה כחלק מהסיבות להתפטרות.

"להבנתי, דנקנר מוביל קו אחר. 'תוכניות אסטרטגיות זה חשוב אבל אנחנו בעיצומו של משבר, ואנחנו צריכים לעבור האתגרים בטווח הקצר בצורה הטובה ביותר'".

; במה דברים אמורים?

"התמודדות עם המשבר בשווקים, עם האשראי הקיים במערכת (מחזור אשראי עסקי ומסחרי), התמודדות עם האתגרים הקיימים היום - ולשים פחות דגש על פיתוח עסקי". והוא מוסיף: "כנראה שהבדלי הגישות כל כך גדולים שזה הביא להתפטרות".

; מה לגבי חלקה של שרי אריסון וכוורת הנשים המקיפות אותה? מה חלקן בהתפטרותו של זיו?

"אני לא יודע מה לענות. אני חושב שיש פה הרבה גיבוי לדנקנר".

; האם זה אותו הגיבוי שהעיף את שלמה נחמה, היו"ר הקודם, ב-2007?

"אני לא יודע לענות. אני לא חושב שדני דנקנר הוא 'עושה דברה' של בעלת הבית, ואני באמת חושב שיש פה חילוקי דיעות על הבדלי גישות".

; מה מחכה לנו מחר בבוקר, עם פרסום הדו"חות הכספיים?

"מחר אנחנו נצטרך לחכות לדיווח ולראות מה ירחיבו בעניין. אני אישית חושש שהתוצאות יהיו גרועות מאזהרת הרוווח (250 מיליון שקל) שפרסם הבנק בתחילת פברואר - נראה לי קצת היסטוריה". בניגוד ללאומי, נזכיר, בנק הפועלים לא עדכן את אזהרת הרווח ולא צפה, כמוהו, הפסד גדול יותר.

פועליםפועלים