זעזוע בשטראוס: הנשיא והמנכ"ל ארז ויגודמן פורש; המועמדים להחליפו: אבי בן-אסייג, גדי לסין וגיורא בר-דעה

(עדכון) - ויגודמן הוא שיאן השכר לשנת 2008 - עם עלות של 1.5 מיליון שקל בחודש ; יסיים את תפקידו באוקטובר אחרי 8 שנים ; בשוק נפוצות שמועות על תפקידים שהוצעו לו, אולם לפי שעה לא ברור לאן מועדות פניו

זעזוע בקבוצת שטראוס : נשיא ומנכ"ל הקבוצה, ארז ויגודמן, יסיים את תפקידו. כך דיווחה היום (ה') הקבוצה לבורסה. ויגודמן יסיים את תפקידו ככל הנראה בחודש אוקטובר הקרוב. לפי שעה לא ברור עדיין לאן מועדות פניו של ויגודמן.

ל"גלובס" נודע משפחת שטראוס, בעלת השליטה בקבוצה, החליטה למנות תחתיו מינוי פנימי. 3 המועמדים המוזכרים להחליפו הם המשנה למנכ"ל שטראוס, אבי בן-אסייג; מנכ"ל שטראוס ישראל, גדי לסין; ומנכ"ל שטראוס צפון אמריקה, גיורא בר-דעה.

איש החזון של ההתפתחות בחו"ל

ויגודמן, שהחל את עבודתו בקבוצת שטראוס בתחילת 1997, שימש ב-8 השנים האחרונות כנשיא ומנכ"ל הקבוצה, והיה הרוח החיה ואיש חזון מאחורי התפתחותה הגלובלית של שטראוס.

תחת שרביטו של ויגודמן ביצעה הקבוצה את המיזוג הגדול ביותר במשק הישראלי - מיזוג שטראוס ועלית. את המהפך הגדול יותר הוביל ויגודמן בפעילותה הבינלאומית של הקבוצה. פעילות הקפה בחו"ל, שהיתה תחת פרייבט לייבל והסבה הפסדים לקבוצה, הפכה לפעילות ממותגת ורווחית, כאשר שטראוס הפסיקה במקביל את הייצור תחת פרייבט לייבל.

קבוצת שטראוס פועלת היום בתחום הקפה במרכז ומזרח אירופה, בברזיל ובמדינות ברית-המועצות לשעבר. בספטמבר 2009 הכניסה שטראוס שותף פיננסי, TPG, לפעילות הקפה. TPG הזרימה לקבוצה 293 מיליון דולר תמורת 25.1% מהמניות, המשקפים לחברת הקפה שווי של מעל מיליארד דולר.

ב-2005 עשתה הקבוצה קפיצת מדרגה נוספת כאשר רכשה את חברת הסלטים סברה הפועלת בארה"ב ב-17 מיליון דולר. במארס 2008 נכנסה פפסיקו העולמית כשותפה (50%) בסברה לפי שווי של 90 מיליון דולר. מחזור המכירות של סברה צמח במקביל מ-60 ל-300 מיליון שקל, והמותג מחזיק היום בנתח של 34% משוק הסלטים בארה"ב.

מכירות קבוצת שטראוס בחו"ל שעמדו בשנת 2002 על 600 מיליון שקל והיוו כ-20% מכלל מכירות הקבוצה, צמחו ב-2008 לקרוב ל-3 מיליארד שקל בקירוב, והם מהווים היום 47% מכלל מכירות הקבוצה.

בן-אסייג הוא המועמד המוביל

מתברר כי ויגודמן החליט כבר לפני למעלה משנה לסיים את תפקידו בקבוצה ואף פעל במשך כל התקופה הזאת להכשיר לו מחליף. ההערכות בשוק הן כי בן-אסייג הוא המועמד המוביל להחליפו.

בן-אסייג הצטרף לקבוצת שטראוס ב-2001 כסמנכ"ל הכספים של עלית תעשיות. לאחר המיזוג בין שטראוס לעלית מונה בן-אסייג לסמנכ"ל הכספים של הקבוצה ולחבר ההנהלה הראשית. לפני כשנתיים קיבל לאחריותו גם את תחומי האסטרטגיה ופיתוח העסקים של הקבוצה.

גדי לסין, הממש היום כמנכ"ל שטראוס ישראל, מונה לתפקיד בתחילת 2008, לאחר שכיהן כמנכ"ל סברה ארה"ב. לסין, שעובד בקבוצה 12 שנים, שימש קודם לכן כמנכ"ל המחלבות וכסמנכ"ל מכירות. לסין נחשב לאיש-אמונה של יו"ר הקבוצה, עופרה שטראוס.

הוותיק מבין השלושה הוא גיורא בר-דעה, שלפני תפקידו הנוכחי כמנכ"ל שטראוס צפון אמריקה כיהן כמנכ"ל שטראוס ישראל. קודם לכן הוא שימש כמנכ"ל עלית ישראל ומנכ"ל חטיבת המכירות וההפצה של עלית.

אמש (ד') פרסמה שטראוס את הדו"חות הכספיים לשנת 2008. הקבוצה חתמה את השנה עם עלייה של 4.8% במכירות לסך של 6.24 מיליארד שקל. הרווח הגולמי הסתכם ב-2.27 מיליארד שקל והיווה 36.4% מהמכירות. הרווח התפעולי של החברה הסתכם ב-688.6 מיליון שקל (11% מההכנסות), לעומת רווח של 480.9 מיליון שקל ב-2007.

בשורה התחתונה סיימה החברה את השנה עם רווח נקי של 507.3 מיליון שקל, עלייה של 73.3% לעומת אשתקד. שכרו של ויגודמן לשנת 2008 עמדה על כ-1.5 מיליון שקל לחודש.

עוד שכיר עשיר יוצא לדרכו: ויגודמן צבר 70-80 מיליון שקל ב-11 שנותיו בשטראוס

לפעמים זה נראה כאילו מנכ"לי החברות המובילות במשק הישראלי התאחדו בשבועות האחרונים כדי לצאת לדרך חדשה, ולאו דווקא מיוזמתם. לפני כשבועיים, הודיע דורון גודר על פרישתו מניהול צים, בדומה לעמיתו ליעד כהן, מנכ"ל תנובה; אתמול (ד') נודע על פרישתו של צבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים, ואילו היום הגיע תורו של ארז ויגודמן, מנכ"ל ונשיא שטראוס גרופ.

אולי מדובר בתופעת לוואי של משבר האשראי ואולי חלק מהמנכ"לים לעיל הבינו שהגיעו ל"טופ" במקום עבודתם הנוכחי ולכן הגיע זמנם לצאת להרפתקה חדשה. כך או אחרת, רובם פורשים לדרך חדשה עם חשבון עו"ש מרופד וכך גם במקרה של ויגודמן.

ויגודמן (49) מכהן בתפקידו הנוכחי מזה שמונה שנים. לקבוצה הצטרף לפני 11 שנה ולפני כניסתו ללשכת מנכ"ל הקבוצה, כיהן כמנכ"ל עלית ישראל (טרם האיחוד בין עלית לשטראוס), משנה למנכ"ל כספים, כלכלה ובקרה בעלית, וגם כרו"ח שותף במשרד סומך חייקין.

ממעקב "גלובס" אחר שכר המנהלים עולה כי מרגע כניסתו לחברה, צבר ויגודמן עלויות שכר של 58 מיליון שקל בקירוב. עם זאת, אם לוקחים בחשבון את עלויות שכרו השנה (עד שיפרוש רשמית) ואת מצנח הזהב שלבטח יקבל, ניתן להעריך כי ויגודמן צבר בשטראוס גרופ הון של 70-80 מיליון שקל. במילים אחרות, משבר אשראי או לא, ויגודמן יוצא משטראוס גרופ עם טעם מתוק בפה.

ארז