הפועלים סיים את 2008 בהפסד של 1.47 מיליארד ש' מפעולות רגילות - הפסד נקי של 895 מיליון שקל; זיו: "בזמן כהונתי הבנק רשם את התוצאות הטובות ביותר"

גלובס tvשיעור ההפסד להון העצמי - 4.8% ; צבי זיו: "התפטרותי לא נבעה מההפסד ולא קשורה לעיתוי הדו"חות" ; דני דנקנר: "צביקה עזר להביא את הבנק לחוף מבטחים; אני אומר בוודאות, לא יהיו פיטורים בבנק הפועלים" ; הבנק חזר והעריך כי ב-2009 יחזור לרשום תשואה חיובית על ההון - 4%-7% ; בפברואר צפה הבנק כי ירשום הפסד של 250 מ' ש' ברבעון הרביעי

בנק הפועלים פירסם את תוצאותיו הרבעוניות והשנתיות ל-2008. הבנק הפועלים סיים את 2008 בהפסד נקי של 895 מיליון שקל; ההפסד מפעולות רגילות - 1.47 מיליארד שקל. לדברי הבנק, ההפסד ב-2008, בהשוואה לרווח של 2.68 מיליארד שקל ב-2007, נובע ברובו מהפסד בסך של 3.1 מיליון שקל לפני מס (סך של 1.9 מיליון שקל לאחר מס) שנרשם בדוחות הכספיים של הבנק לרבעון הראשון של שנת 2008, לאחר סגירת החשיפה לאגרות חוב מגובות משכנתאות (MBS) בארה"ב ומכירת מלוא התיק בתמורה לסך כולל של 2.55 מיליארד דולר.

ההפסד הושפע גם מהגורמים הבאים: ירידה של 3.67 מיליארד שקל ברווח מפעילות מימון לפני הפרשה לחומ"ס, עלייה של כמיליארד שקל בהפרשה לחומ"ס, ירידה של כ-600 מיליון שקל בהכנסות, עלייה בהוצאות תפעוליות ואחרות, וירידה ברווח מפעולות רגילות של חברות כלולות.

הרפורמה בעמלות מיולי עלתה באובדן הכנסות של 140-150 מיליון שקל במחצית השנה. ההון העצמי של הבנק לא ירד למרות המחיקות בעיקר בגלל הגיוסים מקרן יורק באפריל.

עם זאת, מספר גורמים צמצמו את הירידה ברווחיות: ירידה של 1.85 מיליארד שקל בהפרשה למסים על הרווח מפעולות רגילות, עלייה ברווח מפעולות בלתי רגילות ועוד.

צבי זיו דני דנקנר / צלם: תמר מצפי

ההפסד הרבעוני עמד על 363 מיליון שקל, יותר מכפי שהזהיר הבנק להפסד של 250 מיליון שקל, ובהשוואה לרווח נקי של 219 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2007. ההפרשה לחמ"ס ברבעון הרביעי הסתכמה ב-825 מיליון שקל - 1.49%, זאת בהשוואה ל-125 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח מפעילות מימון לאחר הפרשה לחומ"ס - 1.73 מיליארד שקל; ההפרשה לחובות מסופקים - 1.5 מיליארד שקל. הרווח מפעילות מימון לפני הפרשה לחומ"ס, הסתכם ב-2008 ב-3.2 מיליארד שקל, קיטון של 53% ביחס לשנה הקודמת.

הלימות ההון של הבנק, לסוף שנת 2008, עלתה ל-11.15%, בהשוואה ל-10.26% בסוף שנת 2007, יחס ההון הראשוני (TIER 1) לרכיבי הסיכון הגיע לכ- 7.60%. שיעור התשואה להון העצמי ב-2008 הינו שלילי, הבנק צופה כי ב-2009 ירשום תשואת רווח נקי של 4%-7% ביחס להון העצמי.

דני דנקנר, יו"ר הבנק, אמר: "אני מרגיש כלפי צביקה חברות וידידות, שהלכה והעמיקה במהלך השנה האחרונה והתחזקה עקב פעילותנו המשותפת להתמודדות עם המצב. השכלנו להוביל את הבנק לחוף מבטחים,כשהסערה המתחוללת בחוץ,היא עדיין נחלתם של רוב הבנקים בעולם. צביקה התגלה לא רק כמנהל מעולה אלא גם כשותף וחבר אמיתי. היו בינינו חילוקי דעות לא פעם אחת וידענו לגשר עליהם".

דנקנר הוסיף: "אני אומר בוודאות, לא יהיו פיטורים בבנק הפועלים". דנקנר אמר כי השנה הזו והבאה לא יהיו קלות, במיוחד על רקע ההודעות האחרונות (פרישתו של צבי זיו. י.נ). צבי זיו, המנכ"ל הפורש של הבנק, הוסיף כי "אני ודני נפרדים על רקע חילוקי דעות כלכליים. במהלך כהונתי, הבנק רשם את התוצאות הטובות ביותר".

"נגיע להלימות הון של 12% עד סוף השנה באמצעות הנפקות ודברים נוספים".

נזכיר, כי בתחילת פברואר פירסם הבנק אזהרת רווח, לפיה צפה לרשום הפסד של 250 מיליון שקל ברבעון הרביעי של שנת 2008. עקב כך העריך הבנק כי לא יעמוד בתשואת הרווח הנקי השנתי על ההון העצמי לשנת 2008. עפ"י ההערכות של הבנק, הפועלים צפה כי ידווח גם על הפסד שנתי ב-2008, וכי התשואה על ההון העצמי לשנת 2008 תהיה שלילית בסדר גודל של בין 3%- ל-5%-.

צבי זיו

בהודעתו ציין, כי על אף "המשבר הכלכלי החריף אשר שוטף את העולם ומתוך הנחה שהמשבר יימשך, בעולם ובישראל, גם במהלך שנת 2009, הבנק עדיין צופה כי יצליח להניב בשנה קשה זו תשואה חיובית על ההון העצמי".

צבי זיו הוסיף ואמר: "כפי שכולכם יודעים, הודעתי אתמול כי בכוונתי לפרוש מתפקיד כמנכ"ל בנק הפועלים, ואולם אחסוך מכם היום את דברי הסיכום והפרידה, כיוון שעד לפרישתי, לקראת סוף השנה, תהיינה לנו הזדמנויות הולמות לסיכומים ופרידות". "ברבעון הראשון נחזור לרווחיות", אמר.

"יחד עם זה ברצוני לנצל מעמד זה ולהודות לדני, על תקופה ארוכה של שיתוף פעולה פורה ויצירתי. למרות שאנו נפרדים בגלל הבדלי דעות, לגבי העתיד, אין בכך כדי להקהות את הידידות והיחסים החמים, שנרקמו בינינו ואת הערכתי האישית כלפיך. כמו-כן, ברצוני לברך את ציון ולאחל לו בהצלחה. ועתה הרשו לי לייחד את דברי היום, לפעילות הבנק בשנה האחרונה, ולתוצאות שאותן הוא מציג היום".

"בדברים שנשא שלשום, בפני הפרלמנט האירופי בשטרסבורג ,אמר ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, כי הוריקן כלכלי בינלאומי משתולל בעולמנו ופוגע בכל עסק, בכל עובד, ובכל משפחה בעולם. למרות שאני ידוע כמי שמתרחק מתיאורים בומבסטיים, ומעדיף שפה מינימליסטית ועובדתית, איני יכול שלא להסכים הפעם, לתאורו הדרמטי של ראש ממשלת בריטניה. שנה יוצאת דופן מחייבת תאור יוצא דופן".

"שנת 2008, היתה הגרועה בתולדות העולם הפיננסי המודרני צונאמי כלכלי שאיש לא חזה את עוצמתו, ואף כלכלן לא השכיל לנבא את כמות ההרס שהוא נושא עימו. מומחים אינם מתארים עוד את עוצמת הסערה במונחים כלכלים בלבד, והרשו לי להדרש פעם נוספת לדבריו של גורדון בראון, שמנתח את המשבר וסיבותיו, כפגיעה בכל הערכים, שהעולם החופשי, וכל בן חרות מאמינים בהם".

"בכל הענווה והצניעות הראויה, אני יכול לציין כי במבחן המנהיגות הפיננסית זכאי בנק הפועלים לציון גבוה ביותר. בניגוד למרבית הבנקים בעולם, ידענו להתמודד עם המשבר בצורה היעילה ביותר. בנחישות ובנחרצות חתכנו את הגידול שהתגלה, ואפשרנו לגוף הבנקאי שלנו להתאושש במהירות וביעילות".

"לבנק נוספו יותר מ-25 אלף לקוחות חדשים בישראל. בתוך כל זאת, אנו ממשיכים להכין את הבנק לסיום המשבר, על ידי בניית תשתיות אסטרטגיות, אשר יזניקו אותנו קדימה בבוא העת".