שלמה החזקות הרוויחה ב-2008 מפעילות הליסינג וההשכרה 54 מיליון ש'; פעילות הביטוח הורידה את הרווח הנקי ל-25 מ' ש'

הדו"ח חושף לראשונה גם את מקור המימון החדש של ענף הליסינג: אשראי ארוך טווח מיבואני הרכב כנגד שיעבוד כלי הרכב והכנסות הליסינג הנובעות מהם

חברת "שלמה החזקות", בבעלות שלמה שמלצר, הרוויחה בשנת 2008 רווח נקי של כ-54 מיליון שקל מפעילות הליסינג והשכרת רכב, לעומת רווח נקי של 92 מיליון שקל בשנת 2007. לאחר השתתפות בהוצאות חברת הביטוח, מציגה "שלמה החזקות" רווח נקי של 25 מיליון שקל.

הכנסות פעילות הליסינג וההשכרה בשנת 2008 עמדו על 1.86 מיליארד שקל, לעומת 1.65 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. חברת הביטוח שנמצאת 100% בבעלות הקבוצה. רשמה בשנת 2008 הפסד של 3.9 מיליון שקל.

יצוין כי כ-20 מיליון שקל משורת הרווח הנקי הגיעו מרכישה עצמית של אג"ח שביצעה הקבוצה. ללא הרווחים הללו היו הנתונים הכספיים נמוכים משמעותית. תופעה דומה נרשמה גם בדו"חות של "דן רכב" שפורסמו לפני מספר ימים.

לדברי ניר גלילי, מנכ"ל שלמה החזקות, "חברת שלמה החזקות מציגה רווחיות מרשימה, למרות תנאי השוק בכלל והמציאות השוררת בשוק הרכב בפרט". לדבריו החברה ממשיכה גם בשנה זו בפתיחת סניפים חדשים, המשלבים את כלל פעילות הקבוצה.

מהדו"ח עולה כי הקבוצה מחזיקה כיום בצי הרכב הגדול במדינה: כ-57 אלף רכבי ליסינג וכ-11,600 רכבי השכרה. עם זאת החברה מעריכה כי למשבר הכלכלי ולקושי הגדל בגיוסי אשראי תהיה השפעה מהותית על שוק הליסינג ועל צי הרכב שלה בפרט בשנה הקרובה והיא צופה קיפאון או אפילו הקטנה של השוק.

הקבוצה רכשה בשנת 2008 כלי רכב חדשים בהיקף של 2.34 מיליארד שקל. 31% מהרכישות היו מחברת "דלק רכב", 21% מהרכישות היו מ"כלמוביל" ו-10% מהרכישות מחברת UMI.

מהדו"ח עולה לראשונה כי כתחליף למקורות האשראי החוץ-בנקאיים, ש"התייבשו" החלה החברה לגייס לאחר תום תאריך המאזן אשראי לטווח ארוך מיבואני רכב. כנגד האשראי היא משעבדת ליבואנים גם את כלי הרכב וגם את התמורה המתקבלת בגינם. בענף אומרים כי מדובר בתופעה נרחבת של רכישת רכב ב-24 ו-36 תשלומים, שמגדילה משמעותית את רמת הסיכון בענף ייבוא הרכב.