תעודות הסל הממונפות שוב הסעירו את השוק ואת המשקיעים

תקלה בתעודת הסל קסם שורט נדל"ן הסבה הפסדים למשקיעים בה ; לאור פניות רבות של לקוחות זועמים החליטה קסם לפצות את המשקיעים שנפגעו ; קסם: "זו טעות נדירה"

תעודות הסל הממונפות ממשיכות לעורר סערות בשוק. הבוקר, בשל תקלה טכנית במערכת המסחר של תעודות הסל קסם, בוצעו עסקאות בתעודת הנדל"ן הממונפת של החברה, במחירים הנמוכים מהשווי ההוגן שלה. בשל כך נגרמו למשקיעים בהן הפסדים של יותר מ-10%.

קסם, שבבעלות בית ההשקעות אקסלנס , בראשותו של רוי רגב ובניהולם של אבנר חדד ובועז נגר, פנתה אל הבורסה בבקשה לבטל את העסקאות, אך זו סירבה. לאור זאת, ולאור פניות רבות של לקוחות זועמים, החליטה קסם לפצות את המשקיעים בתעודה שנפגעו מן התקלה.

"כתוצאה מטעות טכנית ייחודית בתעודת הסל 'קסם שורט נדל"ן חודשי' המסחר בה התנהל במחיר שאינו תואם את השינויים במחיר נכס הבסיס הרלוונטי", אמר בתגובה רגב. "החברה פעלה במהירות לתיקון הטעות ויזמה מנגנון פיצוי הולם למשקיעים". לדבריו, מדובר ב"טעות נדירה, אך קסם, כחברה הגדולה בענף, לוקחת את האחריות עליה באופן מלא, ללא פשרות ומתוך מחויבות למשקיעיה".

ההיקף הכספי של העסקאות שבוצעו בתעודה הבוקר עומד על כ-4 מיליון שקל, והערכות הן כי ההפסד שנגרם למשקיעים מסתכם בכ-200-300 אלף שקל.

זו אינה הפעם הראשונה שבה תעודה ממונפת אחראית לסערות בשוק. ב-20 בנובמבר, לקראת סוף המסחר, הביאה תעודה סל ממונפת שעוקבת אחרי מדד המעו"ף לצניחה של 11% במדד, ולהפסקת המסחר בו.

התעודה שבה מדובר הפעם, קסם שורט נדל"ן כפליים חודשי, מבצעת התאמה של הנכסים מול ההתחייבויות בסוף החודש, כך שהיא תניב למשקיעים תשואה הכפולה פי שניים לעומת המדד. התאמה זו, כרוכה בקניה ומכירה של ניירות ערך בהיקפים משמעותיים, מה שעשוי להשפיע על המדדים.

הדבר משמעותי במיוחד כשמודבר במדד חברות הנדל"ן, עליו הונפקו לא מעט תעודות כפליים, בזמן שמניות רבות בו מתאפיינות בנזילות נמוכה. "השוק הישראלי אינו גדול ומשוכלל מספיק כדי להכיל את תעודות הכפליים", הסביר ל"גלובס" גורם בשוק ההון. "התוצאה היא שהזנב מכשכש בכלב, ותעודות הכפליים מביאות לתנודות חדות במדדים השונים, ובראשם הנדל"ן".

נזכיר כי לאחרונה, לאור התנודתיות הקיצונית במדדים, ובמיוחד במדד הנדל"ן, נוצרו מספר מצבים בהם פעולות האיזון של התעודות הממונפות היומיות השפיעו בקיצוניות על המסחר. בעקבות הסתייגותה של הבורסה מתעודות אלה החליטה קסם לפני כחודשיים לשנות את מנגנון האיזון של תעודות הנדל"ן, ממנגנון יומי למנגנון חודשי, אך היום, כאמור, גם זה לא ממש הועיל. *