בבית ההשקעות קריס הורידו את ההמלצה לאלון USA פעמיים ביום - והמניה נופלת ב-9.7%

בתחילת המסחר הורידו את ההמלצה ל"מעל הממוצע" ומאוחר יותר ל"ממוצע" - במחיר יעד של 10 דולר, הנמוך ב-3.2% משער הפתיחה ; הנפט צנח ב-3.6% ל-52.38 דולר לחבית, ושחק את מרבית העלייה השבועית

בבית ההשקעות קריס הורידו את ההמלצה לאלון USA פעמיים ביום - והמניה של החברה, המהווה את זרוע האנרגיה הפועלת בארה"ב של קבוצת אלון שבשליטת דודי וייסמן נופלת ב-9.7% במסחר בבורסה בניו-יורק.

בתחילת המסחר הורידו את ההמלצה ל"מעל הממוצע" ומאוחר יותר ל"ממוצע" - במחיר יעד של 10 דולר, הנמוך ב-3.2% משער הפתיחה. את מחיר היעד הפחיתו בבית ההשקעות ב-4 במארס, מ-11 דולר. בעבר אף הפסיקו בבית ההשקעות את הסיקור למניה.

האנליסטית אן קולר חתכה את תחזית הרווח הרבעונית ב-71.4% ל-12 סנט בלבד למניה, לעומת הפסד (בפועל) של 54 סנט ברבעון המקביל אשתקד. לשם השוואה, 5 אנליסטים חוזים בממוצע שהחברה תציג רווח למניה של 84 סנט. התחזית השנתית נחתכה אף היא, ב-21.9% לדולר בודד למניה. גם טרם ההפחתה, היתה התחזית של בית ההשקעות נמוכה מהממוצע, אשר עומד על 1.32 דולר למניה.

לדברי האנליסטית, "בהתחשב בעליה של כמעט 50% במחיר המניה מאז תחילת 2008 והמגמה של תיקוני מרווחי הזיקוק האזוריים, אנחנו ממליצים שהמשקיעים יצמצמו את פוזיציות ההשקעה וימתינו לנקודת כניסה חדשה".

האנליסטית מציינת כי פעילות האספלט של החברה עשויה להינות מתוכניות התמריצים של הממשל, הכוללת מימון לבניית כבישים מהירים בהיקף 25 מיליארד דולר.

נציין, כי בשבוע שעבר דווח על סגירת מפעל המפיק גופרית מבית הזיקוק של החברה בביג ספרינגס, טקסס. המפעל, בעל כושר ייצור של 67 אלף חביות ליום, נסגר בשל ליקויים. דוברת החברה לא מסרה, לבקשת "גלובס", את תגובתה לדיווח.

הדולר התחזק ושחק את העליה השבועית של הנפט

בתוך כך, צנח היום מחיר הנפט הגולמי ב-3.6%. המסחר בחוזים העתידיים למסירה במאי בבורסת הסחורות בניו-יורק ננעל ב-52.38 דולר לחבית (ירידה של 1.96 דולרים), תוך שהוא מוחק כמעט את כל העליה השבועית - שהסתכמה בקרב החוזים מסדרה זו ב-0.6% בלבד.

בין הסיבות לצניחת מחירו של הזהב השחור ניתן למנות את נתוני המאקרו-כלכלה האמריקנית שפורסמו היום, ובהם ההאטה שהסתמנה בצריכה הפרטית; דבר זה בא לידי ביטוי גם בירידה במחירי הגז הטבעי לרמתם הנמוכה ביותר מזה שבע (!) שנים, על רקע ירידה חדה גם בהוצאה התעשייתית.

ההאטה זו התקבלה על-ידי הסוחרים כפגיעה עתידית בביקושים לדלק ומוצריו. בנוסף, התחזקות הדולר העולמית קיזזה מהעליות של הנפט מסביב לעולם - שכן המסחר בו, בכל זירה שהיא ברחבי הגלובוס - נקוב בדולרים. מכאן שהתחזקות הדולר מרחיקה את המשקיעים הגלובליים ויוצרת מתאם הפוך בינו ובין מחיר הנפט.

"הדולר חזק מהגיהנום היום", אמר אנדרו ליבו, סגן נשיא בכיר בכיר וברוקר ב-MF גלובל לסוכנות הידיעות "AP". "הוא הסיט את תשומת ליבם של המשקיעים". נציין, כי במהלך השבוע גברו ההערכות כי מדובר בתחילתו של שוק שורי, על רקע רמות חדשות אליהן האמיר הזהב השחור אתמול (ה') וביום ג'. זאת, על רקע חששות מקיטון בהיצעים בעקבות ירידה בהוצאה על איתור קידוחים והפקתם בקרב שותפויות חיפוש וקידוחים.

אלון USAאלון USA