משטרת לונדון נערכה למהומות, אבל ההפגנה נגד כינוס ה-G20 עברה בשקט יחסי

[למדור שוקי עולם] עד מועד הפסגה, ביום ה', צפויות עוד מספר הפגנות, בעיקר למען פעולה מתואמת בנושא האקלים

משטרת לונדון מגבירה את היערכותה לקראת פסגת המנהיגים של מדינות 20G שתיערך בעיר ביום ה' השבוע, לאחר שעשרות אלפי מפגינים צעדו בשבת במרכז לונדון ללא אירועים מיוחדים, ובכך התפוגגו חששות מפני קרבות רחוב בינם לבין כוחות הביטחון.

אך בברלין הידרדרה הפגנה שקטה ברובה נגד הכינוס בלונדון לתקרית בהשתתפות כמה עשרות מפגינים, שיידו בקבוקים והתנגשו עם המשטרה, באירוע ששימש תזכורת לפוטנציאל שיש להתפרצויות אלימות בשוליים של כינוסי פסגה כאלה.

צעדו למרות הגשם

לפי נתוני המשטרה, כ-35 אלף צועדים התגברו על גשם קפוא ועל ברד והשתתפו במצעד בלונדון, שנועד לקדם "יצירת מקומות עבודה, צדק ופעולה נגד שינויי האקלים" לפני הפסגה של מנהיגי 20 המדינות המפותחות והמתפתחות הגדולות ביותר השבוע. הפסגה אמורה לדון בתגובה עולמית מתואמת למשבר הכלכלי העולמי.

משטרת לונדון נערכה בכוחות מוגברים למנוע את החשש מאלימות, לאחר שדובריה הזהירו קודם לכך מפני "איום חסר תקדים" בהתפרצויות של המפגינים. רחובות במרכז לונדון נסגרו כדי לאפשר את מצעד המחאה. מסעדת ריץ' הידועה בגרין פארק אפילו הגיפה את חלונותיה וציפתה אותם בלוחות עץ, מחשש מהתקפה של המפגינים.

החשש מאלימות ערב פסגת 20G התגבר לאחר שביתו ומכונית הב.מ.וו. של סר פרד גודווין, המנכ"ל לשעבר של רויאל בנק אוף סקוטלנד, הותקפו והושחתו בשבוע שעבר. אך בעוד בדיווחים החדשותיים רמזו שההפגנה עלולה להפוך למפגן אנרכיה ברוח ההפגנות נגד הגלובליזציה בעשרים השנים האחרונות, רק אדם אחד נעצר בהפגנה אתמול - בעוון שכרות והתנהגות פרועה.

ההפגנה, שנקראה " Put People First", היא יוזמה משותפת של 150 ארגונים, כולל איגודים, אגודות צדקה, ארגוני איכות סביבה ודת. בימים ד' ו-ה' צפויות הפגנות המוניות עוד יותר ברחובות העיר.

שבוע של מחאה

דובר של משטרת לונדון אמר שהמשטרה "מודעת לחלוטין לפוטנציאל של מספר רב של מפגינים" שיגיעו ביום ד', והיא ערוכה "לכל אפשרות". הוא הזהיר שהמשטרה "תטפל במהירות וביעילות בכל אדם שישתמש בהפגנה השקטה כדי לבצע עבירות פליליות".

דובר של "המחנה לפעולה בנושא האקלים" אמר שמספר דומה של משתתפים צפוי ביום ד' השבוע, בכמה אירועי מחאה שמתוכננים ברחבי לונדון. ביאנקה ג'אגר, אשתו לשעבר של מיק ג'אגר, סולן הרולינג סטונס, אמרה למפגינים שהתאספו בהייד פארק: "אני מעריצה את הנחישות שלכם להגיע לכאן במזג אוויר כה נורא".