קמפוס הביוטק הראשון יוקם בחיפה בהשקעה של 1.5 מיליארד דולר

השטח עליו יוקם הפארק על שטח של 30 דונם שייך כיום לחברה הכלכלית ולחברת מבני תעשייה; חיפה נחשבת לאחד ממוקדי הביומד בישראל, בעיקר בתחום המכשור הרפואי, עם דגש על תחום ההדמיה

חרף העננה העולמית, החברה הכלכלית של חיפה מתחילה בהקמת פארק ייחודי לתחום הביומד, מרחק מספר מגרשים דרומה מפארק ההיי טק מת"מ (מחזיקה 49%), בהשקעה המוערכת במיליארד וחצי דולר על פני 5 שנים.

השטח עליו יוקם הפארק על שטח של 30 דונם שייך כיום לחברה הכלכלית ולחברת מבני תעשייה, אך החברה הכלכלית אמורה לרכוש בקרוב את מלוא האחזקה עליו (לאחר אישור הדירקטוריון).

מי שמוביל את הפרויקט הוא מנכ"ל החברה הכלכלית, אבי פפרקורן, בעבר איש עסקים בשוק הפרטי ומנכ"ל החברה לניהול כפר ורדים. בנוסף לפפרקורן, תומכי הפארק ומובילי הפרויקט כוללים את יוסי אנטורג- יו"ר החברה הכלכלית לחיפה ויונה יהב, ראש עיריית חיפה.

חיפה נחשבת לאחד ממוקדי הביומד בישראל, בעיקר בתחום המכשור הרפואי, עם דגש על תחום ההדמיה. חברת אלסינט המיתולוגית פעלה מפארק מת"מ עד למכירתה. IBM מפעילה בחיפה חטיבה העוסקת בין היתר בתחום הבריאות וחממת הטכניון, שלה פעילות בין היתר בתחום הביומד, פועלת ממת"מ.

* גלובס: אפשר כיום, בתקופת שפל שכזו, לאכלס פארק במחירים סבירים?

פפרקורן: "עשינו סקר שוק משמעותי אשר ממנו הגענו למסקנה כי יש מספיק ביקוש לפארק. מחצית מן הסטארט אפים בתחום הביומד מוקמים מחדרה וצפונה.

"עכשיו באמת זמן משבר, ולכן חסכוני מאוד לבנות דווקא עכשיו, ולשווק את הפארק בעוד כמה שנים, אחרי ההתאוששות. יש לנו את כל הכסף הדרוש כדי להתקדם בבנייה כך שאין לנו צורך בגיוסים או הלוואות".

* מדוע חיפה היא מקום טוב להקים בו פארק ביומד?

"הנכס המשמעותי ביותר הוא הטכניון, ובתוכו למשל מוסד אלפרד מאן. בחיפה פועלת גם חברת רפא"ל, רשות פיתוח אמצעי לחימה, בה עובדים מאות מהנדסים חיפאים. חברה זו תרמה יזמים רבים לתעשיית הביומד הישראלית.

"בנוסף, אנחנו נגישים לכל החממות ולכל מוסדות המחקר בצפון כמו מכללת תל חי, מכון מיג"ל ועוד. סטודנטים, בוגרים וחוקרים העובדים באזור חיפה, לא יסעו לעבוד ברחובות.

"אני מכיר חברה שפנתה לסטודנטים מהטכניון ואמרה להם - תעבדו אצלנו במשרה חלקית מאוד, באיזו שעה שאתם רוצים, תעשו סטאז' על חשבוננו. כשהסטודנטים הללו סיימו את התואר, הם יכלו לבחור מהם את המתאימים ביותר. את יודעת איזו חברה זו? לא אחרת מאשר אינטל".

"אנחנו אחרי הרמזור"

מתחמי ביומד חשובים נמצאים כיום גם ברחובות ונס ציונה סביב מכון ויצמן, בירושלים ובקריית שמונה. מוקדים קטנים יותר נמצאים ביקנעם, בלוד, בקיסריה, ברמת החייל ועוד. פפרקורן מאמין כי מדובר בקונספט שונה לגמרי. "הפארק שלנו הוא קמפוס הביומד הראשון בארץ, כשמתחמים אחרים מתפקדים כמרכזי תעשיה, אך לא כפארק.

"השוני בבנייה לתחום מדעי החיים הוא גדול. מדובר בציוד כבד, ולכן אסור להעמיס ציוד בבניין וכן רצוי לחזק את הבניין כך שיתמוך בציוד הכבד. המכשירים הם בגדלים משתנים, ולכן יש ליצור גם קומות גבוהות מן הסטנדרד. יש לדאוג לאוורור, אספקה של מים מזוקקים, מקום להיפטר מפסולת רפואית ועוד.

"מבחינת מבנה השטח מדובר מצד אחד בקמפוס סגור. אך השירותים המסחריים כמו בנקים, סוכנות נסיעות ודואר, עומדים בשורה החיצונית ופונים גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ. כך המתחם משמש את כל הציבור בלי לפגוע בתחושת הפרטיות".