ההסתדרות מאיימת בסכסוך עבודה בביה"ח "ביקור חולים" של גאידמק

זאת בתגובה לדרישת ההנהלה לפטר כ-70 עובדים מבלי להבטיח שלא יפוטרו עובדים נוספים בעתיד הקרוב

ההסתדרות מאיימת להכריז על סכסוך עבודה בבית החולים "ביקור חולים" בירושלים, שבבעלות ארקדי גאידמק. בהסתדרות מוחים על כוונת ההנהלה ליישם תוכנית התייעלות שבמרכזה פיטורי כ-70 עובדים וקיצוץ שכר של 20% בממוצע לעובדים הנותרים.

מאז שפרץ המשבר הכלכלי הפסיק גאידמק להזרים כסף לביה"ח, שנכנס בינתיים לגירעון תפעולי אחרי תקופה ארוכה יחסית של איזון. העמותה שאותה הקים גאידמק לניהול בית החולים, בראשה עומד הרב דודי זילברשלג, נותרה ללא "בעל בית" וללא נכסים שיסייעו מול הבנקים בקבלת אשראי. ההנהלה כבר קיצצה 15% משכר העובדים במשכורת פברואר, ואף הפסיקה את ההפרשות לקרנות ההשתלמות. כעת דורשים בהנהלה לבצע גם פיטורים, אולם בהסתדרות טוענים כי בהנהלה לא מוכנים להתחייב שלא יעשו פיטורים נוספים בתקופה מוגדרת.

"התוכנית הזו היא כמו בנק על גב הפועלים", אמר היום היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, שי תקן. "ההנהלה מנסה לפתור את בעיית המימון שלה באמצעות פגיעה ישירה וקשה בעובדים. לעומת זאת, אין בתוכנית ההבראה שום תרומה מצידה של ההנהלה כמו למשל, ניפוי ודילול היועצים החיצוניים המועסקים על ידה", הוסיף תקן. לדבריו, "מדובר בתוכנית חובבנית, אין בה כל ראיה ארוכת טווח, ואין בה כדי להבטיח אופק תעסוקתי כלשהו לעובדי ביה"ח. אין בתוכנית כל ערובה להמשך הפעלת ביה"ח והעסקת העובדים. אם נסכים לתוכנית במתכונתה הנוכחית הרי שיתכן כי תוך זמן קצר ידרשו העובדים לשלם מחיר נוסף בשיטת הסלמי, ללא כל ודאות לגבי המשך העסקתם ולגבי המשך פעילות ביה"ח".

ביקור חולים מעסיק כ-650 עובדים ורופאים, שנמצאים כיום בחוסר ודאות באשר לעתיד מקום עבודתם. גאידמק היה היחיד שהביע נכונות לפני כשנתיים לרכוש את המקום בהליך של פירוק תוך הבטחה להעסיק את כלל העובדים, ולהפעיל את המקום כעסק חי. הוא אף חתם על הסכמי עבודה קיבוציים שהעניקו לעובדים תוספות שכר, ורכש את המקום תמורת 32 מיליון דולר. לאחרונה דווח כי קופת חולים "מאוחדת" התעניינה ברכישת בית החולים, אולם העדיפה להפעילו כמוסד פרטי. לעסקה שכזאת אין הרבה סיכוי לצאת לפועל בשל התנגדות נחרצת מצד משרדי האוצר והבריאות, שמוכנים רק לעסקה נדלנית בלבד.

ביום ג' הקרוב יכנסו העובדים אסיפה מיוחדת, בראשות יו"ר ועד העובדים, רוני עמרם, ויו"ר מרחב ירושלים בהסתדרות, דני בן-שטרית. באסיפה ימליצו נציגי העובדים להכריז על סכסוך עבודה ולנקוט שורה של שיבושים בבית-החולים.

מביקור חולים נמסר בתגובה: "דירקטוריון העמותה אישר פה-אחד תוכנית חירום אשר הינה מחויבת המציאות למען המשך הפעלתו של בית-החולים ולהמשך העסקתם של עובדי בית-החולים. התוכנית כוללת התאמות שכר וכוח-אדם להכנסות בית-החולים, מהן לא היה מנוס, על מנת לאפשר את תשלום שכר העובדים לחודשים הקרובים.

"תוכנית ההבראה המגובשת בימים אלה תכלול פיתוח הכנסות נוספות לקופת בית-החולים, הכנסות שיאפשרו בקרוב הפחתה בקיצוצי השכר והשבת תנאי השכר שהוקפאו זמנית עקב מצבו של בית-החולים. סיכויי תהליך ההבראה להצליח הינם גבוהים, בפרט לאור העובדה שלבית-החולים אין גירעונות כלל.

"יו"ר הנהלת העמותה, דוד זילברשלג, סבור כי שיקולים זרים הם שהביאו את ההסתדרות לאיים בסכסוך עבודה על אף המשא-ומתן שמתקיים בין הנהלת בית-החולים להסתדרות. זילברשלג הוסיף ואמר כי 'מטרת-העל שלנו היא זכויות והעסקת כל העובדים, לעומת אינטרסים של אחרים שלנגד עיניהם עומדת זכותה של עובדת אחת בלבד'".