54% מהיצואנים מדווחים על ירידה בייצוא ו-46% רואים במשבר חסם עיקרי להגדלתו בשנה הקרובה

בסקר מיוחד של מכון הייצוא ו"גלובס" מתבהרת התמונה העגומה ; מה אומרים על כך היצואנים המובילים איתן ורטהיימר, ישראל מקוב ואסתר אלדן?

ארה"ב בשפל כלכלי; אנגליה וטורקיה שוברות שיאים בשיעור המובטלים; איסלנד פשטה את הרגל; ארגנטינה בדרך לפשיטת רגל שנייה בתוך עשור; אוקראינה, פולין והונגריה מתקשות לשרוד; וכך גם ספרד ואירלנד. בזו אחר זו פונות המדינות לקרן המטבע העולמית ומבקשות סיוע להתמודדות עם המשבר הכלכלי העולמי. ואצלנו? המשבר, ובעקבותיו הירידה בביקושים העולמיים, נותנים את אותותיהם גם ביצוא הישראלי: 54% מהיצואנים מדווחים על ירידה ביצוא, ו-46% רואים במשבר חסם עיקרי להגדלת היקף היצוא בשנה הקרובה. כך עולה מסקר משותף של מכון היצוא ו'גלובס'.

הסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של 400 יצואנים, משקף התנהלות זהירה ורצון לשמור על הקיים: 50% מדווחים שהחליטו לא לנסות להגדיל את היקף היצוא או להיכנס לשווקים חדשים, ו-56% אינם מתכוונים לבחון הזדמנויות למיזוגים ורכישות. מאידך, הסקר מלמד על הנחת העבודה של היצואן הישראלי, כי בזמן מיתון אין מקום לפאסיביות: 84% החליטו לא להפסיק או להקטין את הפעילות, ו-50% עושים מאמץ גדול יותר לאתר סוכנים ומפיצים חדשים בחו"ל להגדלת המכירות.

כך או כך, הירידה בהיקף היצוא עליה דיווחו למעלה ממחצית היצואנים בסקר עולה בקנה אחד עם נתוני הלמ"ס, המצביעים על כך שהיצוא הישראלי מצוי במגמת ירידה ברורה מ-2008. ברבעון האחרון אשתקד הוא ירד ב-24.7% לעומת הרבעון המקביל ב-2007, והגיע לשיא שלא היה כמותו מאז 2001 - שנת התפוצצות בועת ההיי-טק. בחודשים ינואר-פברואר 2009 צלל היצוא ב-35% בהשוואה לינואר-פברואר אשתקד, ועל-פי ההערכות הוא יוסיף לצלול גם בחודשים הבאים.

על-פי תחזית מכון היצוא, צפוי היצוא לרדת השנה ב-19% (לעומת עלייה של 11% ב-2008), ויסתכם בכ-10.3 מיליארד דולר. תחזית בנק ישראל צופה ירידה של 11% בהיקף היצוא. "השעה היא שעת חירום", מתריע יו"ר מכון היצוא, דוד ארצי, "נתוני הסקר ואינדיקטורים אחרים מראים שהפעם אי-אפשר להתעלם מההשלכות הקריטיות של המשבר על היצוא הישראלי. מקבלי ההחלטות, כולל בנק ישראל והאוצר, חייבים לספק בדחיפות כלים שיסייעו ליצואנים להתמודד עם המשבר. יש לפעול בדחיפות להגדלת ערבויות המדינה לעסקאות יצוא גם בטווחים קצרים, ולהקצות מכסות אשראי מיוחדות ליצואנים ללא תוספת ביטחונות. ולא, הירידה ביצוא תיפגע בצמיחה ותיצור עשרות אלפי מובטלים".

מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, מוסיף "מחר (ב') תושק 'תוכנית שביט' שתסייע ליצואנים להתמודד עם המשבר. התוכנית, שתקציבה 30 מיליון שקל, כוללת, בין היתר, סיוע בהקמת חנויות מקוונות; סבסוד של עד 50% בהשתתפות בתערוכות בינלאומיות; סיוע באיתור סוכנים ומפיצים בחו"ל; וסיוע לענפי הטכנולוגיה בכניסה להודו, סין וברזיל. התוכנית טובה, אבל התקציב שהוקצב ליישומה הוא טיפה בים".

מקוב: "המגמה שלנו חיובית. ההאטה היא בצמיחה לביקוש ולא בביקוש, זה הבדל גדול"

"המשבר הזה באמת חריג, ואנחנו לא יודעים מהם כללי ההתנהגות שלו. המצב לא פשוט, ואף אחד לא יודע מה יהיה האפקט שלו. ללא ספק, זה משבר שיעשה טרנספורמציה לשחקנים בשוק", אומר ישראל מקוב, מנכ"ל 'טבע' לשעבר ויו"ר 'גיוון אימג'ינג' כיום. הקושי עליו מדבר מקוב כמעט אינו מורגש ב'גיוון אימג'ינג', הנסחרת בתל-אביב ובניו-יורק, ועוסקת בפיתוח בייצור ובשיווק של מערכת הדמיה לאבחון מחלות במערכת העיכול, הכוללת מצלמת וידיאו זעירה בתוך גלולה. לדבריו, ישנם ענפים, דוגמת הענף בו פועלת 'גיוון', שהביקושים בהם לא ירדו. "'גיוון' ממשיכה לצמוח עם איזושהי האטה בגידול. אני לא יכול לומר בכמה אחוזים, כי צריך יותר זמן כדי לבחון זאת. המגמה שלנו חיובית. ההאטה היא בצמיחה לביקוש ולא בביקוש, זה הבדל גדול. אני בהחלט רואה את המשך הצמיחה של 'גיוון', אבל אני לא רוצה לתת יותר מדי הצהרות. מדובר בחברה ציבורית ואני לא רוצה להיכנס ליותר מדי סיבוכים. הביקוש למוצרים, ממשיך להיות טוב ויציב. אם תהיה השפעה, היא תהיה על הגידול בביקוש ולא ירידה בביקוש". 'גיוון אימג'ינג' סיימה את 2008 עם מחזור מכירות של 125 מיליון דולר. עיקר מכירותיה לארה"ב, אירופה ויפן.

*אילו ענפים פגיעים יותר לדעתך?

"כל הענפים עם מוצרים שאין הכרח לקנות אותם היום, ומוצרים המחייבים השקעות גדולות מאוד שאפשר לדחות. אני מאמין שלחברות שמוכרות היום יותר בזול באינטרנט, יש יתרון".

*האם 'גיוון' נערכת למצב שתיפגע?

"המיתון לא משפיע עלינו כרגע. הנחת העבודה שלי שהמשבר יארך שנתיים. זו הנחת עבודה ולא התנבאות. מי שמנבא, לא יודע על מה הוא מדבר. אני עובד עם הנחת עבודה כדי להוריד אלמנטים של אי-ודאות".

*האם בכל זאת יש כוונה להתייעל?

"מכיוון שאין כרגע האטה בביקוש למוצרים שלנו, אנחנו לא מפטרים עובדים. אנחנו לא צריכים לשים כובע פלדה כשאין צורך. המצב אצלנו הוא אחר לגמרי".

*איך לדעתך נכון לפעול בזמן משבר?

"זה באמת אתגר לא קטן. ברמת העסק, כל אחד צריך לגבש את הנחת העבודה שלו עם שיקולים ברורים מאוד, ולנצל את המצב לצורך שדרוג העסק. כלומר, אם עושים צמצומים, שהם יהיו אסטרטגיים ולא טקטיים. לפטר עובדים רק כדי לחסוך, למשל, אין בהם תועלת בטווח הארוך. לכן, השיקול צריך להיות לא איך אני מפטר, אלא איך אני יוצא חזק יותר מהמיתון ואיך אני מייעל ומשפר את כושר התחרות שלי והופך לחברה אפקטיבית יותר אחרי המיתון. צריך להצר את החגורה, להתאים את רמת ההוצאות והפעילות למצב הקיים, ולחפש הזדמנויות פנימיות כמו שדרוג, ייעול והכנת החברה ליום שאחרי המיתון. גם אנחנו ב'גיוון' עוסקים כל הזמן בהתייעלות, בהשתפרות ובהגדלת המכירות. אנחנו ב-Full speed ahead בעניין של להרחיב את השימוש בגלולה בשווקים קיימים ולהיכנס לשווקים חדשים".

*ואיך לדעתך צריך לפעול ברמת המאקרו?

"ברמת השוק, אני לא חושב שאנחנו יכולים לשנות את עניין הביקושים. מאידך, אפשר לנסות להגדיל את היצוא על-ידי הגדלת נתחי שוק. פה הממשלה יכולה לעזור לחברות שמתכוונות להגדיל את נתחי השוק שלהן, באמצעות כלים מימוניים, בסיוע בהלוואות, בהעמדת אשראים ובתמריצים לאימוץ טכנולוגיות חדשניות להגדלת הפריון. פריון זה הא'-ב' בזירה גלובלית תחרותית. הבעיה, שצריך לפעול מיד".

*והממשלה פועלת מיד?

"ההרגשה של דחיפות ומצב חירום, אני לא מרגיש אותה מספיק בהתנהגות של הממשלה. זה לא אומר שהממשלה לא ערה לבעיה. אבל היא ללא ספק צריכה לעבוד הרבה יותר מהר. התגובה של הממשלה צריכה להיות היום ולא מחר. אין לחכות. המשבר הזה נמצא בהאצה ולא בהאטה. לכן, סיוע ליצואנים הכרחי היום".

*האם אתה חושש מזינוק בשיעור המובטלים?

"צריך לראות באבטלה בעיה, ולהחליט שיש מקורות אסטרטגיים לטפל בה. אי-אפשר להשאיר את האבטלה לכוחות השוק כמו במקרה של ויטה פרי גליל, שיישוב שלם סובב סביבו. במקרה זה נדרשת אחריות לאומית. ליתר המפעלים, צריך לעזור בעידוד הפריון, ובצורה זו הם יתמודדו. אפשר לעשות עוד הרבה דברים ולזכור שאנחנו לא יכולים להגיע לרמת אבטלה גבוהה, כי זאת בעיה חברתית קשה. הממשלה היא האחראית. בכל דבר צריך מנהיגות, ובלי מנהיגות כלכלית שום דבר לא יקרה". *

ורטהיימר: "כולם מוכרים היום פחות. אין חברה שלא מוכרת ומייצאת פחות"

"ארה"ב מתמודדת עם פרל הארבור כלכלי שכמוהו לא ראתה מאז מלחמת העולם השנייה", כך אמר באחרונה וורן באפט בראיון לרשת NBC. ומה אומר שותפו העסקי בישראל, איתן ורטהיימר: "זה המשבר הכי קשה שראיתי בחיי. הפעם העמק גדול מאוד, וזה מראה שהמציאות הרבה יותר פראית מהדמיון". ורטהיימר, יו"ר דירקטוריון ישקר, סבור ש"המצב הכלכלי הולך להפריד בין מי שיודע מה שהוא עושה למי, שלא עלינו, לא ישרוד. לצערי, נראה כאן לא מעט עסקים שייסגרו ושיעור אבטלה שירוץ לשמיים".

*כיצד המיתון משפיע על ישקר? על-פי ההערכות, המכירות ירדו בכ-30% על רקע המשבר. האמנם?

"כולם מוכרים היום פחות. אין חברה שלא מוכרת ומייצאת פחות. לגבי מספרים, אני לא מתכוון לומר אותם. תמיד שמרנו את המספרים שלנו חסויים, ואין לי כוונה לשנות זאת".

*איך הלקוחות שלכם בעולם מתמודדים?

"יש לנו אלפי לקוחות בעולם ולכולם קשה, בכל תעשייה ובכל מדינה. יש תעשיות שהמיתון משפיע עליהן יותר. תעשיית המכוניות, שלה אנחנו מוכרים מעט, נפגעה הכי הרבה".

*סטף אמר באחרונה על רקע המשבר "שצריך לדאוג ללקוחות כמו שדואגים לעובדים".

"הלקוחות מכתיבים את ההצלחה או את אי-ההצלחה שלנו. ואם הם לא מבסוטים, אז גם אנחנו לא. הלקוחות נמצאים באותה סירה כמונו, ולכן מוכרחים לפתוח עיניים. אבל בסך-הכול, יש לנו לקוחות שאני יכול רק לברך אותם כל בוקר שאני קם. אני מתפרנס מהם".

*האם יש לך כוונה לנצל את המשבר ולרכוש חברות בחו"ל, דוגמת 'טונגאלוי' היפנית שרכשתם בסוף 2008?

"בהחלט כן".

*את מי?

"עסקים גדולים עושים בקטן ובשקט".

*מהו לדעתך החסם הגדול ביותר היום של היצוא הישראלי?

"הון חוזר".

*עד כמה המשבר יפגע להערכתך ביצוא הישראלי?

"אני חושב שהיצוא ירד השנה משמעותית. כרגע העסק הזה נוסע למטה ועדיין לא הגענו לתחתית. בסקר שלכם 54% מהיצואנים מדווחים על ירידה במכירות, אני אומר שהאחוז גבוה הרבה יותר. מצד שני, אני חושב שנצא מהמיתון מחוזקים בזכות האופי הישראלי. יש בארץ הרבה אנשים טובים שיודעים להתמודד עם מצבי לחץ".

*איך שורדים מיתון?

"כולם, ללא יוצא מן הכלל, צריכים להוריד בהוצאות. ברור שצריך להיות חסכניים ולחזור לדברים הבסיסיים. איך אומרים, 'מי שישן על הרצפה לא נופל מהמיטה'. אין ברירה אחרת. בישקר, למשל, עברנו ל-4 ימי עבודה כדי להימנע מפיטורי עובדים. אמרנו לעובדים שיש לנו משימה חדשה: להוריד הוצאות שאפשר כרגע לחיות בלעדיהן כמו פלאפונים והסעות. אם צריך להחליט כמה פלאפונים להחזיק או לשלוח עובד הביתה, קל מאוד להחליט. אני רוצה לשמור על העובדים כי מי שהולך היום הביתה, באמת הולך הביתה - אין עבודה בחוץ. תמיד אפשר להיות מופתע כמה הוצאות אפשר להוריד. זה מה שאנחנו עושים. אמרנו לעובדים, 'תציעו לנו איפה אפשר לחסוך, ובואו ניקח את זה כמשימה שאנחנו רוצים להצליח בה'. והכי חשוב, להיות מוכנים ליציאה מהמיתון".

*מה יצואן צריך לעשות על מנת לשרוד את המיתון?

"לייצר מוצרים חדשנים ולמכור אותם ללקוחות הכי רציניים".

*האם נכון לשמור על הקיים או לנסות ולהגדיל את היצוא ולפרוץ לשווקים חדשים?

"אם אתה יכול להגדיל את היצוא ולהיכנס לשווקים חדשים, עשה זאת. היום כולם זהירים בהוצאות, אבל מי שיכול לעמוד בהוצאות הכרוכות בכך שיעשה את זה בשתי ידיים. זה הזמן לנצל הזדמנויות, אבל בזהירות: לדעת מה הסיכוי, הסיכון והעלות, והאם אתה יכול לעמוד בזה. אנחנו עושים את זה המון. זה האופי שלנו. החוכמה היא להיות טוב כשלא טוב, לא להיות טוב כשטוב. כמו שאמרתי, ישראל נהדרת בשעות לחץ, וזה הזמן שכל אחד ישתמש בניסיון שרכש מהחיים כאן. יש לנו את בית-הספר הטוב בעולם".

*מה דעתך על התנהלות הממשלה בנוגע ליצוא בשעת חירום זו?

"פוליטיקה זה לא המקצוע שלי".

*הקמת שתי קרנות סיוע ליצואנים בפריפריה, סימן שאתה מאוכזב מההתנהלות.

"אני חושב שאם נחכה למדינה, זה לא מעשי. אני מאחל שבארץ ייקחו את היצוא יותר ברצינות. אנשים - מקבלי ההחלטות והציבור - לא מבינים את החשיבות של היצוא. היצוא הוא הגורם מספר אחד לצמיחה, וההצלחה הכלכלית של כל אחד שגר פה תלויה בו. זה המפתח המרכזי והיחיד להצלחה או אי-הצלחה של ישראל בעולם. יצוא מייצר כסף. בארה"ב, ביפן ובאירופה הבינו את זה מזמן, וגם אנחנו צריכים להבין את זה. בינתיים, אני לא רואה אצלנו שר לענייני יצוא".

*אתה, מן הסתם, מדבר עם וורן באפט על המצב. מה הוא אומר לך?

"אני לא רוצה לדבר בשם וורן. יש לנו הרבה שיחות. אני מעריץ אותו". *

אלדן: "המצב בארה"ב קטסטרופלי ומאלץ אותנו להוריד מחירים ב-40%"

"המצב קטסטרופלי", אומרת אסתר אלדן, מנכ"לית כיתן, יצרנית ויצואנית טקסטיל לבית. לדברי אלדן, שנכנסה לתפקידה במאי 2007, היצוא של כיתן לארה"ב, המהווה 40% מסך היצוא של החברה (היתר לאירופה), ספג מהלומה רצינית. "כיתן מייצאת ל-10 חברות קמעונאיות בארה"ב, שהפעילות שלהן משקפת למעשה את רמת החיים והצריכה ביבשת. הנפילה שם היא עצומה, והמצב הקטסטרופלי מאלץ אותנו להוריד מחירים ב-20%-40%, ויש רשתות שלא מסתפקות גם בזה ומצפות ל-50%. גם רשתות יוקרתיות, שבעבר היו מוכנות לשלם, דורשות גם הן הפחתת מחירים משמעותית". עם זאת, מדגישה אלדן, לא חלה הרעה במוסר התשלומים של הלקוחות. כיתן, שבבעלות אי.די.בי, מייצאת בהיקף של 156 מיליון שקל (62% מהמכירות) ל-35 מדינות.

*האם להערכתך צפויה ירידה נוספת?

"היצוא לארה"ב ירד ב-2008 ב-30% לעומת 2007, ואני מקווה שלא ירד עוד השנה. ספגנו מספיק מהלקוחות הגדולים שלנו".

*האם יש כוונה לצמצם את היצוא לארה"ב?

"נמשיך למכור לאותם לקוחות אך בהיקפים קטנים יותר. בשום אופן, לא נוותר על הלקוחות, אלא נתאים את עצמנו כדי לעבור את התקופה הקשה הזאת".

*ומה מצב היצוא לאירופה?

"לשמחתי, המצב שם שונה. אמנם חלה ירידה של 10%-15% ביצוא שלנו למערב אירופה, אך לא מהותית בהשוואה לארה"ב. לעומת זאת, יש מדינות באירופה כמו אוסטריה ושוויץ, שרמת החיים בהן לא נפגעה ומאפשרת לנו לרשום גידול של 10% במכירות".

*האם את פסימית או אופטימית?

"בנקודת הזמן הזו אני פסימית לגבי היצוא לארה"ב, ואופטימית לגבי היצוא לאירופה".

*מהי הדרך הנכונה לדעתך להתמודד עם ירידה במכירות לחו"ל?

"הדרך להתמודד היא רבת כיוונים. הדרך שלנו היא להפחית בהוצאות כדי שאפשר יהיה להפחית במחירים ללקוחות, ובמקביל להיכנס בכל הכוח לנישות חדשות שבעבר התאמצנו פחות להיכנס אליהן. כמו למשל, לפנות לקניינים שבעבר קנו רק מספקים איטלקים ולראות אולי יקנו גם מספקים ישראלים".

*האם יש כוונה להתחרות בטקסטיל הזול?

"כיתן פועלת בחו"ל בשוק של טקסטיל בית יוקרתי. החברה מספקת סחורה איכותית ויקרה יותר מזו של המזרח הרחוק. ככזו, אין לה כוונה וסיכוי להתחרות בנישה הזולה".

*האם יש כוונה לפטר עובדים?

"אחרי תהליך ההתייעלות הגדול שעשינו ב-2007 אין כוונה לפטר עובדים, אבל כן לצמצם בשעות נוספות. קל יותר לרתום את העובדים בזמנים קשים מאשר בזמנים טובים".

*מה דעתך על התנהלות מקבלי ההחלטות בשעת חירום זו?

"שנים שהממשלה לא עושה דבר, הממשלה צריכה לסייע למפעלים בנקודת זמן קריטית זו. למשל, לעודד שכר עובדים בתעשיות מוטות יצוא. אם אנחנו רוצים לשמור על אותה רשת שיווק שדורשת 50% הנחה, זה דורש מאיתנו להצטמצם. כדי לעמוד בזה ולהמשיך ולייצא, מפעלים כמונו זקוקים לסיוע בשמירה על הקיים".

*מה הטיפ שלך להתנהלות נכונה בזמן מיתון?

"לשמור על פרופיל נמוך. להוריד את הראש ולאפשר לצרה לחלוף מעליו".

יצואן בינוני: "מתחילת השנה חל גידול של 15% בייצוא שלנו, כי המוצרים שלנו עממיים"

"עד כה המשבר הכלכלי לא פגע בייצוא שלנו", אומר יעקב אליס, מנכ"ל חברת 'אהבה', יצרנית מוצרי טיפוח מים המלח. לדבריו, "מתחילת השנה, חל גידול של 15% בייצוא שלנו לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אומר אליס ומסביר,ש"גם בתקופות קשות אנשים רוצים להרגיש טוב ולהתפנק במחירים סבירים. המוצרים שלנו הם מוצרי פאן במחירים עממיים". 'אהבה' מייצאת בהיקף של כ-30 מיליון דולר ל-20 מדינות, ובעיקר לארה"ב (50%) ולצרפת, גרמניה ואנגליה (25%).

*האם חלה ירידה ביצוא למדינות מסוימות?

אליס: "ירידה שולית רק ביצוא שלנו למזרח אירופה".

*האם להערכתך זה רק עניין של זמן עד שהיצוא שלכם יפגע משמעותית?

"ענף הקוסמטיקה והטואלטיקה מתנהג אחרת. ההיסטוריה מלמדת שמותגים חזקים ומוכרים בענף לא נפגעו בתקופות משבר. מסיבה זו ואחרות, אנחנו שמים דגש על בניית המותג בארץ ובחו"ל".

*מה דעתך על המצב הכלכלי בעולם?

"אני חושב שבארץ יהיה יותר גרוע, כי המשבר מגיע אלינו באיחור. בעולם, נראה שהמיתון הגיע לשיאו".

*האם חלה הרעה במוסר התשלומים של לקוחות החברה בחו"ל? האם הם דורשים הנחות?

"אין הרעה במוסר התשלומים, אבל זה עוד יכול לקרות. בניגוד ללקוחותינו בארץ, לקוחותינו בחו"ל לא מבקשים הנחות. מבצעים והנחות לא מקובלים בעולם כמו פה".

*האם זה הזמן לאתר שווקים חדשים?

"חברה שהיא מוטת יצוא, וזה היעד העיקרי שלה, חייבת תמיד לפעול בכיוון".

*אילו הזדמנויות מעבר לים מזמן המשבר ל'אהבה'?

"הזדמנויות רכישה או כניסה לשותפות עם חברות משלימות לנו. בימים אלה אנחנו מנהלים מו"מ עם שתי חברות כאלה שנקלעו לקשיים".

*מהו לדעתך החסם העיקרי להגדלת היצוא בשנה הקרובה?

"המשבר הכלכלי, כי הוא גורם שאין לך שליטה עליו. אם קמעונאים בעולם מחליטים שהם לא לוקחים סיכון ומצמצמים מלאים והזמנות לטווח הארוך, אין לך יכולת לשנות את זה, וזה כבר קורה ומשפיע גם עלינו. אני מניח שאילולא המשבר, היינו גדלים יותר".

*מהי לדעתך התנהלות נכונה בזמן מיתון?

"לשמור שתמיד יהיה מספיק אשראי לשעת חירום ולא להיות תלויים באחרים. וגם, להקדים את השוק. למשל, אם השוק לא מבצע הזמנות אז להיות גמיש ולבוא לקראתו. ליזום ולא לחכות שזה לא יקרה". *

יצואן קטן: "אני חוששת לעסק. רוב הלקוחות בארץ ובעולם צמצמו קניות"

'מפות ייגר', מפעל מפות השולחן הוותיק (49 שנה) באזור התעשייה של בני-ברק, מתמודד עם שתי חזיתות כואבות: יבוא זול של מפות מהמזרח הרחוק ומיתון עולמי שמכרסם במכירות וביצוא. "שתי החזיתות מקשות עלינו מאוד", אומרת מירי רוזנברג, דור שני ב'מפות ייגר'.

רוזנברג, שמנהלת את המפעל בשותפות עם אחותה, ורד היבשר, מדווחת על שחיקה של 6%-7% ברווחיות בחודשים האחרונים, ועל ירידה של כ-15% ביצוא מתחילת השנה. "אנחנו מייצאים קרוב ל-15 שנה, וכל שנה", אומרת רוזנברג, "היצוא גדל עוד קצת. באוקטובר 2008, המגמה הזו התהפכה".

'מפות ייגר' מוגדר יצואן קטן, המייצא בהיקף של כ-1.2 מיליון שקל בשנה (וכ-6 מיליון שקל בשוק המקומי) ל-6 מדינות: 500 אלף שקל לארה"ב, 400 אלף שקל לדרום-אמריקה (פנמה, ברזיל ומקסיקו), 200 אלף שקל לאוסטרליה, וסכום שולי לאנגליה.

לדברי רוזנברג, היצוא לארה"ב ירד בחודש האחרון ב-15% לעומת 0% לדרום-אמריקה. "בארה"ב זהירים הרבה יותר. אנשים שומרים שם את הכסף עמוק בכיס ולא ממהרים להוציא על מפות שולחן, שנחשבות למוצר מותרות שאפשר לחיות גם בלעדיו".

*עד כמה את חוששת לעסק שלך?

רוזנברג: "אני חוששת לעסק כי רוב הלקוחות, בארץ ובעולם, צמצמו בקניות. כולם מפחדים היום".

*האם לקוחות ממשיכים לשלם בזמן עבור הסחורה?

"בנושא הזה אנחנו זהירים אבל כנראה לא מספיק. אחד הלקוחות הוותיקים שלנו בארה"ב חייב לנו 18 אלף דולר עבור סחורה שסופקה לו. מדובר בלקוח ותיק שלא עשה בעיות בעבר, ולכן לא ציפינו שזה יקרה.

"אנחנו שוקלים כיצד לנהוג: לדרוש את הסחורה בחזרה או לבוא לקראתו".

*מה לדעתך הכי נכון לעשות במצב כזה: לשמור על הקיים או לחפש שווקים ולקוחות חדשים?

"לשמור על הקיים ולא לחפש שווקים ולקוחות חדשים כי זה מסוכן. מאידך, צריך לעבור עם הלקוחות הוותיקים את התקופה הקשה הזו".