פועלי כל ההיי-טק

דמיינו לכם ארגון עובדים לוחמני שאינו מבין את חשיבות כלכלת המידע לחוסננו המדיני

בשבוע שעבר הושבתה מערכת החינוך העל-יסודית לשעה אחת, במחאה על התגברות האלימות כלפי מורים. הקש האחרון היה תגובתו של אב לתלמידת תיכון, שמנהלת בית הספר העזה להעיר לה על לבוש לא צנוע. על-פי עדות המנהלת, האב הזועם הגיע לבית הספר, הודיע לה שבכוונתו לרצוח אותה והחל להכותה. היא הצליחה לברוח לחדר המורים ולהסתתר שם עד להגעת המשטרה.

למרות שאני מזדהה לחלוטין עם הזעם והתסכול בקרב ציבור המורים, הרי שהשבתת הלימודים מעוררת בי תהיות ומחזירה אותי לדיון האופנתי בדבר הקמת ארגון עובדים מקצועי לאנשי ההיי-טק. דווקא המבט על מערכת החינוך הקורסת, והתרומה העלובה שהיא מקבלת מארגון המורים העל-יסודיים, מביא אותי למסקנה, כי ארגון דומה בהיי-טק יסמן נסיגה מסוכנת לענף הכלכלי המפואר הזה.

ההתארגנות לא בלמה את ההידרדרות

מערכת החינוך בישראל הולכת ומידרדרת מזה זמן רב, ובקצב מואץ יותר בשנים האחרונות. קיומו של ארגון מורים לוחמני, לא סייע כהוא זה לבלימת ההידרדרות במעמד המורה, להעלאת רמת הלימודים או להפחתת האלימות. אם כבר, אז להיפך.

ראו את הדוגמה האישית שמקבלים תלמידי התיכון שלנו מהתנהגותו הבריונית של יו"ר ארגון המורים, שאף הרשה לעצמו לאחרונה להתרברב בראיונות עיתונאיים במה שעולל לשרת החינוך בחודשים שקדמו לבחירות. התלמידים הללו רואים ארגון כוחני, שמנהיגו פגע בתהליך הדמוקרטי במדינה, על-מנת להוכיח מי הוא השולט ועל-פי מי יישק דבר במערכת החינוך. וזהו אותו מנהיג, שיוצא בשצף קצף נגד אוזלת ידה של המערכת, שהוא אחד מהגורמים להחלשתה.

זהו גם אותו ארגון, המייצג מורים, שרובם המכריע הם אנשים נפלאים, חרוצים וערכיים, אך גם מגן בחירוף נפש על מיעוטם המזערי, שהוא סרח מיותר ולא רצוי, בעל ביצועים נמוכים ותרומה שלילית למערכת החינוך. ההגנה הטוטאלית שלה זוכה מורה גרוע, חסר כל סיכוי לשיפור ואולי אף עצלן וחסר ידע מקצועי בסיסי, ממחישה עד כמה הכוח הבלתי מוגבל של ארגון זה יכול להזיק בראייה מערכתית כוללת. והמערכת הכוללת כאן, להזכירכם, היא מדינת ישראל.

ארגון לוחמני בהיי-טק

ועכשיו, דמיינו לכם ארגון עובדים לוחמני כזה בהיי-טק. ארגון, שאין לו שמץ של ראייה ממלכתית, שאינו מנסה להבין את צרכי המדינה ואת חשיבותה האסטרטגית של כלכלת המידע לחוסנה של המדינה.

חישבו על ארגון עובדים שלא מאפשר לפטר עובד שאינו עומד במשימותיו, שאינו מרשה לתת בונוס לעובד מצטיין, שמוכן להשבית את כל חברות ההיי-טק בישראל, אם חברה מסוימת נאלצת לקצץ בשכר העובדים בגלל המצב הכלכלי הקשה. אני טוען, שכמו שארגוני המורים לא תרמו לקידום החינוך בישראל, כך גם ארגון עובדי ההיי-טק, לא רק שלא יתרום למעמד העובדים, אלא גם יהווה מכה קשה למנוע הצמיחה החשוב ביותר בכלכלה הישראלית.

ובחזרה לאב האלים. היינו רואים פחות מקרים כאלה אילו היה האדון המכובד יושב בכלא בשבע השנים הקרובות. במקום בו יש חוק וסדר, אין צורך בשביתות ובמחאה של ארגון המורים נגד אלימות.

כמה היה נחמד אילו היה פה חוק שכזה. בעצם, סליחה - החוק, הקובע עונש של שבע שנות מאסר על פגיעה בעובדי ציבור, כבר קיים. אולי מישהו יכול ללמד את מדינת ישראל לכבד את חוקיה? לשם כך אין צורך בשביתה או בארגון עובדים. בשביל זה צריך חינוך לערכים.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל