"צעדי החירום ברשות השידור מעידים על חוסר הבנה בסיסי בעבודה עיתונאית"

כך טוען ועד עיתונות ההפקה ברשות השידור ; אנשי הוועד טוענים כי המטרה של הצעדים שהוכרזו היא להפעיל לחץ לא לגיטימי על העובדים תוך פגיעה בשכרם, וזאת במטרה לקדם את הרפורמה ברשות

ועד עיתונות ההפקה ברשות השידור יוצא נגד החלטות ההנהלה: במכתב ששלח הוועד למנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר, בעניין "צעדי החירום" עליהם הכריז יו"ר הרשות משה גביש לפני מספר ימים, הוא מאשים כי צעדי חירום אלה הם סנקציה עונשית המופעלת על העובדים. לטענתם, מטרתם היא להפעיל לחץ לא לגיטימי על העובדים תוך פגיעה בשכרם, וזאת במטרה לקדם את הרפורמה.

"היוזם וההוגה של צעדי החירום מנותק לחלוטין מכל הנעשה ברשות השידור ולתפקידה כגוף שידור משדר ורלוונטי בנוף שידורים רב-ערוצי. על קצה המזלג נזכיר כי סגירת האולפנים בימי שישי ושבת הם בבחינת גט כריתות מן הצופה. רק בסוף השבוע האחרון נמנע פיגוע אסטרטגי בקניון בחיפה - היעלה על הדעת שאנו נשדר שידורים חוזרים במדינה רווית חדשות כמו שלנו?", נכתב במכתב.

הוועד נותן מספר דוגמאות לכך, ולטענתו - סגירת אולפני תל-אביב בשעה 16:00 המהווה כ-50% מעשיית החדשות היומיומית, משמעותה הוצאת כל אזור גוש דן והמרכז מסיקור החדשות השוטף.

באשר לעבודת כתבים למשך 4 ימים נטען על-ידי הוועד כי מדובר בדרישה שאינה עומדת בקנה אחד עם שידור חדשות עדכני ורלוונטי. בנוגע להחלטה על סיום שידורים בשעה 23:00 טוען הוועד כי מדובר בדרישה חסרת תוכן והבנה בסיסית של עבודה עיתונאית.

"אין צורך לציין כי כל הצעדים החד-צדדיים הנ"ל, כמו גם צעדים אחרים ונוספים, מנוגדים להסכמי העבודה ולנוהג הקיימים בין רשות השידור לבין העובדים, ואינם עומדים במבחן משפטי. מדובר בהחלטה ש'דגל שחור' מתנוסס מעליה ומשמעותה היא סוף השידור הציבורי, ולכך לא ניתן את ידינו כעיתונאים וכעובדים", טוען הוועד במכתבו.

עוד טוען הוועד כי הוא התריע בעבר כי הנהלת רשות השידור מתנהלת באופן מוזר מאוד בהתייחס לטענה של גירעון תקציבי. "הבזבוז מטעם הנהלת רשות השידור עובר כל גבול: מטה רשות השידור בשערי צדק מנופח ובזבזני וללא כל הצדקה, שכירות יועצים משפטיים במאות אלפי שקלים לחודש בנוסף למחלקה המשפטית, יועצים ארגוניים וחברת 'טאסק' להם משלמת רשות השידור מיליוני שקלים בשנה, העסקת עשרות עובדים חדשים בשנה האחרונה וכן העסקת עובדי חוץ פרילנסרים ללא כל בקרה ועוד".

לסיכום מאיימים חברי הוועד כי אם "איומי העונשין" הנקראים "צעדי חירום" לא יוסרו לאלתר, לכל המאוחר עד להיום - הם רואים עצמם חופשיים לנקוט בכל האמצעים הארגוניים העומדים לרשותם, לרבות פנייה לערכאות משפטיות.

מרשות השידור נמסר בתגובה: "בהתאם להחלטת הוועד המנהל של רשות השידור ולהנחיותיו בנושא צעדי החירום, שנועדו לקצץ בתקציב ברשות לשנת 2009 על מנת שלא יהיה גירעוני - הכינה הנהלת הרשות תוכנית שתביא לידי ביטוי את המשמעות התוכנית של צעדים אלה. במסגרת זו נבחנות כמה חלופות. יחד עם זאת, נשמח לקבל אלטרנטיבה אשר תוצע על-ידי העובדים".