ענתבי: "צריך לשפר את רמת המידע ללקוח ערב הכניסה שלו להשקעה בקופת גמל"

הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר: "אנחנו הולכים לצמצם משמעותית את הגמישות של קופת הגמל שמאפשרת לה בכל רגע נתון להחליט שהיא משנה את תמהיל ההשקעות באופן חד"

ידין ענתבי, הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, הציג היום בכנס בנושא רגולציה של מרכז קיסריה לשוק ההון את התקנות החדשות שבכוונת האגף להטיל על ענף קופות הגמל בעקבות המשבר. ענתבי ציין את הצורך במעבר למסלולים וביטול המסלול הכללי עבור חוסכים.

"צריך לשפר את רמת המידע ללקוח ערב הכניסה שלו להשקעה בקופת גמל", אמר ענתבי. "אנחנו הולכים לצמצם משמעותית את הגמישות של קופת הגמל שמאפשרת לה בכל רגע נתון להחליט שהיא משנה את תמהיל ההשקעות באופן חד. אנחנו הולכים לייצר מסלולים, כך שגוף יוכל כבר בשלב הצטרפות הלקוח להודיע לו מהי מדיניות ההשקעה".

"מכל מדיניות השקעה ניתן יהיה לסטות עד רמה מסוימת בשביל לתת להם גמישות", הוסיף ענתבי. "כל שינוי על תמהיל ההשקעות ידווח למשקיעים בדיווח הרבעוני. אלו יאפשרו לנו מדידה יותר קלה של התוצאות".

ענתבי התייחס בדבריו גם להשלכות של שינויים אלו על תגמול המנהלים בענף. "השינויים הללו יאפשר לנו לבחון גם את ההשפעה על התמריצים למנהל קופת הגמל. יהיה לנו קל יותר לבדוק האם הוא מתומרץ בהתאם למדדים סבירים או לא סבירים", אמר.

בראשית דבריו התייחס הממונה על שוק ההון לדבריו של רוני חזקיהו, שקרא פעם נוספת לאחד את רשויות הפיקוח תחת בנק ישראל. "אנחנו חייבים לייצר מערכת פיננסית ומערכת פיקוח אחת שמפקחת על כל הגופים שמעורבים היום בשוק ההון. ההסתכלות על סקטורים מסוימים מבלי להסתכל על התמונה הכוללת היא שגויה", אמר. "עם זאת, המערכת הזאת צריכה להיות מנותקת מכל הגורמים שקיימים מסביב, בין אם זה במשרד האוצר או בבנק ישראל".

"קל לומר שיש לחץ מצד משרד האוצר על הפיקוח על הביטוח ושהוא לא קיים במקומות אחרים", הגיב ענתבי על הביקורת של חזקיהו. "ישראל במוקדם או במאוחר תגיע להקמה של רשות פיקוח שלא תהיה תחת משרד האוצר או הבנק המרכזי, כמו במקומות אחרים בעולם".