אחרי שנתיים של ניסיונות: נחתם הסכם עם עובדי רשות השידור

במסגרת ההסכם יפרשו ב-3 השנים הקרובות כ-700 עובדים מרשות השידור - חלקם בפרישה מרצון וחלקם בהליך של פיטורים ; הסכם זה הוא הראשון מבין 3 הסכמים המרכיבים את הרפורמה ברשות

לאחר כמעט שנתיים של ניסיונות, נחתם הסכם הפרישה ברשות השידור. אמש (א') הגיעו נציגי רשות השידור, משרד האוצר וההסתדרות לחתימה על שלב א' לביצוע הרפורמה ברשות השידור. שלב זה קובע בהסכמה כי במהלך 3 השנים הקרובות יפרשו כ-700 עובדים מרשות השידור - חלקם בפרישה מרצון וחלקם בהליך של פיטורים.

במהלך התקופה הקרובה תפרסם הרשות הצעה לפרישה מרצון שתהיה תקפה למשך 3 חודשים. בתום 3 החודשים תדע הנהלת הרשות כמה יפרשו מרצון וכמה יעברו הליך של פיטורים, כך שבתום 3 שנים הרשות תמנה כ-700 עובדים פחות. כיום מונה רשות השידור כ-1,900 עובדים, כאשר המטרה הראשונית היתה פרישתם של כ-900 עובדים - מספר לו התנגדו ועדי העובדים.

הסכם זה הוא הראשון מבין 3 הסכמים המרכיבים את הרפורמה. ב-3 החודשים הבאים אמורה הרשות להגיע להסכם עם ארגוני העובדים לגבי נהלי עבודה שלאחר הרפורמה, ולהסכם עם האוצר בדבר מימון הרפורמה. הרשות כבר הגישה לאוצר תוכנית עסקית ותזרים מזומנים ל-5 השנים הבאות, שקיבלו את אישור משרד האוצר ויהוו את הבסיס למימון הרפורמה.

ברשות השידור ציינו היום (ב') כי על-פי הסכם הפרישה שנחתם אתמול, העובדים הפורשים יזכו לתנאים העולים במידה רבה על תנאי הפרישה של עובדים בשירות הציבורי, וכי פרישת העובדים תאפשר את הפניית כספי האגרה לטובת היצירה הישראלית ולבניית התשתיות הטכנולוגיות של הרשות, הנמצאות בפיגור של שנים.

בהסתדרות העריכו היום כי כ-320 עובדים יפרשו מרצון. בהסתדרות ציינו כי עובד מעל גיל 50 ובעל 10 שנות ותק, אשר יפרוש במסגרת ההסכם, יהיה זכאי לפנסיה מוקדמת. כמו כן יכללו תנאי הפרישה מענקים בהתאם לדרגות הוותק השונות.

ההסכם יכנס לתוקף לאחר חתימת השלב השני של הסכם הרפורמה, אשר אמור להסדיר את תנאי עבודת העובדים. הצדדים יודיעו היום לבית הדין כי ימשיכו את המשא-ומתן להעסקת העובדים עד לסיום הרפורמה. עד אז לא יתקיימו צעדים חד-צדדיים.

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, אמר היום: "אני תקווה כי הסכם זה יאפשר לכונן מערכת יחסי עבודה טובה, וכי כל העובדים ייצאו נשכרים מהמהלך הזה. זה היה מאבק ארוך ומשמעותי במערכת יחסי העבודה. עם זאת, אין תחליף בין הידברות בין המעסיקים לעובדים".

הסכם זה מהווה ללא ספק את הצעד המשמעותי ביותר שנעשה בשנתיים האחרונות מאז ההכרזה על הרפורמה ברשות השידור, אותה מנסים להוביל יו"ר הרשות, משה גביש, ומנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר.

בעקבות ההסכם שנחתם אמר השר יצחק הרצוג, הממונה על ביצוע חוק רשות השידור: "כמי שליווה את התהליך מקרוב ומאמין בחשיבות השידור הציבורי בדמוקרטיה הישראלית, אני רואה במהלך פריצת-דרך משמעותית בדרך להצלת רשות השידור".