יום של עליות סגר רבעון קשה לבורסות באירופה: הדאקס ירד ברבעון ב-15.1% והקאק איבד 12.7%

בסיכום יומי: הפוטסי עלה ב-4.3% והקאק התחזק ב-3.24% ; שיעור האינפלציה בגוש האירו ירד לקצב שנתי של 0.6% במארס מ-1.2% בפברואר ; פורטיס דיווחה על הפסד של 37 מיליארד דולר בסיכום שנת 2008

המדדים המובילים בבורסות האירופאיות ננעלו בעליות חדות, שלא הצליחו להסתיר את הירידות הרבעוניות החדות שרשמו המדדים המובילים. בסיכום יומי המדדים המובילים הוסיפו לערכם 2.4%-4.34% בהובלת הבורסה בבריטניה. את העליות היום הובילו מניות הבנקים שהצליחו לתקן ביומו האחרון של החודש והרבעון.

העליות היום באו גם על רקע פרסום מדד המחירים לצרכן בגוש האירו שהאט לקצב שנתי של 0.6% במארס - הרמה הנמוכה ביותר מאז החלו לפרסם את נתוני האינפלציה במרחב האירו.

ה-ECB רואה את הסיכון הכללי לדפלציה במרחב האירו כנמוך, למרות הדפלציה שנרשמה אתמול בספרד. "כרגע אין מוסד בינלאומי, ובהחלט לא ה-ECB, שמעריך שסיכון הדפלציה במרחב האירו במגמת עלייה או מהותי", אמר ז'אן-קלוד טרישה, יו"ר הבנק המרכזי של אירופה (ECB) לפרלמנט האירופי.

הבנק המרכזי של אירופה צפוי להפחית את שיעור הריבית ב-0.5% ל-1%, כבר ביום חמישי הקרוב.

בורסת לונדון נסחרת בעליות לאחר שממשלת בריטניה הודיעה כי תלווה 1.6 מיליארד ליש"ט ל-Nationwide כדי שתרכוש את Dunfermline הסקוטית למנוע את התרסקותה. עבור רוב הסוחרים (שמרוויחים מהכלכלה החופשית) מהלך זה עדיף על הלאמה נוספת.

ועידת ה-G20 תיערך ביום חמישי ומשתתפי השוק יצטרכו להחליט מראש אם הדולר ימשיך להיות נכס מקלט בטוח להון או אם המטבע הנזיל ביותר בעולם ייחשב כמוקד של המשבר הפיננסי המחמיר. ישנו הבדל קריטי בין שני התפקידים הללו והתרחישים שאפשר לפתח מהתוצאה של הועידה עשויים להיות שונים מאוד ויהיו תלויים בכיוון בו ילך השוק.

המנהיגים של אירופה נקטו בעמדה ברורה כנגד הקריאה של ארה"ב ובריטניה להגביר את התמריצים הפיננסיים; אך הנתונים והתחזיות עשויים לגרום לרשויות לבצע זאת בכל מקרה. הקנצלרית של גרמניה אנגלה מרקל הבהירה את עמדתה לקראת ועידת ה-G20 כאשר אמרה "אנו חייבים להכיר בכך שאחרי המשבר נצטרך לפנות למדיניות פיננסית יציבה... אחרת אנו מסתכנים בהכנה של המשבר הבא".

אך בתור הכלכלה הגדולה ביותר באיחוד האירופי, ייתכן שלגרמניה יש אחריות גדולה יותר. אתמול, דירוג האשראי המוביל של אירלנד ירד וספרד נאלצה להציל את הבנק הראשון שלה מזה 16 שנה. מה שהחמיר את המצב היה שחבר הבנק המרכזי של אירופה (ונשיא הבונדסנק הגרמני) אקסל וובר, הזהיר שהתמ"ג הגרמני של הרבעון הראשון עשוי להיות גרוע בהרבה מהתמ"ג של הרבעון הרביעי ושהצמיחה עשויה לרדת בצורה חדה במהלך 2009 כולה. הנתונים שהתפרסמו היו מאכזבים גם הם.

בסיכום יומי: מדד פוטסי 100 של לונדון עלה ב-4.3% ל-3,926 נק' מדד דאקס 30 של פרנקפורט הוסיף 2.39% ל-4,084 נק' מדד קאק 40 של פריז התחזק ב-3.24% ל-2,807 נק'.

בסיכום רבעוני: הפוטסי צנח ב-11.45%, הדאקס ירד ב-15.1% והקאק איבד 12.7%.

בזירת המאקרו

מדד המחירים לצרכן (CPI) בגוש האירו ירד לקצב שנתי של 0.6% במארס לעומת 1.2% בפברואר. כך לפי הנתונים הראשוניים שפרסמה אירוסטט - הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי (EU). מדובר בשיעור האינפלציה הנמוך ביותר מאז החל איסוף הנתונים בגוש האירו. תחזית השוק היתה להאטה מתונה יותר לרמה של 0.7%.

מספר המובטלים בגרמניה גדל ב-69 אלף איש במארס, לאחר גידול של 50 אלף בחודש פברואר. תחזית השוק היתה לעלייה של 50 אלף איש בלבד.

סקר מחירי הבתים בבריטניה ירד לרמה הנמוכה ביותר אי פעם והירידות הואצו בשיעור של 10.3% במרץ. חמור מכך, אשראי הצרכנים נטו היה שלילי (0.2 מיליארד ליש"ט) בפעם הראשונה מזה 16 שנה. הדבר מקזז את העלייה הצנועה באישורי המשכנתאות שנגרמה בשל הירידות הדרמטיות במחירי ובמלאי.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה במאי עולה ב-1.1% ל-48.84 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

פורטיס , קבוצת השירותים הפיננסים מבלגיה, דיווחה היום (ג') על הפסד ענק של 28 מיליארד אירו (36.9 מיליארד דולר) בשנת 2008, לאחר שמכרה את חטיבות הבנקאות לרשויות בהולנד ובלגיה. פורטיס התפצלה בשנה שעברה לאחר שהאמון בחברה קרס וחבילת חילוץ ראשונית של 11.2 מיליארד אירו לא הצליחה להציל את הקבוצה. הקבוצה הפיננסית הודיעה היום כי המכירה של פעילות הבנקאות לרשויות בבלגה והולנד הביאה להפסד של 29.4 מיליארד אירו. ההפסד הצטמצם מעט הודות למכירת חטיבת הביטוח ההולנדית בכ-2 מיליארד אירו.

פורשה דיווחה על זינוק של 342% ברווחי המחצית השניה של 2008 ל-7.34 מיליארד אירו, לאחר שפורשה קיבלה מסגרת אשראי של 12.5 מיליארד אירו מקונגלומרט של בנקים אירופאים, במטרה להגדיל את אחזקתה בפולקסווגן לכ-75% מהחברה.

בנקו סנטנדר הודיע היום כי ימכור את אחזקתו בחברת הנפט הספרדית קומפניה אספנולה דה פטרולוס, העומדת על 32.5% ממניות החברה, לחברת השקעות האנרגיה של אבו דאבי. תמורת 33 אירו למניה.

יצרנית כלי הרכב האמריקנית, קרייזלר שבשליטת קרן סרברוס, הודיעה אמש (ב') כי הסכימה למסגרת העסקה בינה לבין יצרנית הרכב האיטלקית, פיאט .

מניות הכרייה והאנרגיה, רויאל דאטש של , BHP ביליטון וריו טינטו מרכזות עניין על רקע עלייה במחיר הנפט שעדיין נסחר מתחת לרף 50 הדולר לחבית.

ישראליות באירופה

בייטמן ליטווין , שבשליטת בני שטיינמץ, פרסמה את תוצאות המחצית השניה של 2008. החברה עברה לפהסד לפני מס של 30.8 מיליון דולר. הכנסות החברה ירדו ב-23% ל-342 מיליון דולר. החברה דיווחה על הפסד למניה מדוללת של 26.7 סנט למניה.

קרדן NV , הנסחרת בתל אביב ובבורסת ה- Euronext באמסטרדם, ונמצאת בשליטת יוסף גרינפלד ואבי שנור, מסכמת את שנת 2008 עם ירידה של 42.2% ברווח הנקי ל-52 מיליון אירו. זאת לעומת רווח נקי של 90 מיליוני אירו בשנת 2007 . על אף ההאטה בשווקים הצליחה קרדן NV להגדיל את הכנסותיה השנתיות בכ-60% לכ- 492 מיליוני אירו.

חברת נאנט נדל"ן , שבשליטת החברות הציבוריות אולימפיה (32.4%) ולוינשטיין (כ-20.5%), מסכמת את תוצאותיה לשנת 2008. בשורה התחתונה רשמה החברה ב-2008 רווח נקי, המיוחס לבעלי המניות, בסך של כ-5.5 מיליון אירו. הכנסות החברה בשנת 2008 ירדו ב-20.2% ל-26.5 מיליון אירו. עיקר ההכנסות לתקופה נבעו כתוצאה מהכרה ברווח עם מסירת דירות בשלושה פרויקטים בהונגריה ושלושה פרויקטים בפולין.

הדירקטורים העצמאיים של DGRE , האוורד סטנדטון, אלישיה פלאקס, ארמין צוקר, פול הארווי וסקוט וורן, אישרו את בקשתה של דלק בלרון, מה-23 למארס, להארכת תאריך תשלום הריבית והקרן על הלוואה של 6 מיליון ליש"ט. דלק בלרון תשלם את חובותיה עד ה-15 למאי 2009.

דמאטק דיווחה לבורסה של לונדון כי כל התנאים למיזוג של פרנסיסקו פרטנרס עם דמטק, עומדים בדרישות הרצויות ולכן המיזוג הושלם בהצלחה.