"לגלעד ארדן יש עניין אמיתי בהגנת הסביבה"

כך קידם ח"כ אופיר פינס את פני ארדן לתפקיד במושב 'קביעת סדר יום לאומי סביבתי' בכנס סביבה 2020 בשיתוף "גלובס" ; עוד בכנס: על הציפיות מארה"ב כשחקנית סביבתית חדשה, החשיבות של הקלינטק ועתיד התחום האקולוגי בתקופת המשבר הכלכלי

קיטונות של ביקורת הושמעו על הממשלה המנופחת שנתניהו הקים, אבל יש סוגייה אחת שדווקא מעוררת בקרב הירוקים אופטימיות - המינוי של גלעד ארדן לשר להגנת הסביבה. כבר אתמול, עוד בטרם נקבע המינוי והיה רק בגדר השערה, קידם אופיר פינס את המינוי המיועד בזרועות פתוחות, במסגרת כנס סביבה 2020 שהתקיים אתמול (ב') בשיתוף "גלובס" בנמל תל-אביב. את הדברים אמר במסגרת המושב שעסק בקביעת סדר יום לאומי-סביבתי.

במושב השתתפו שגרירת דנמרק בישראל, ליסולט קז'רסגארד פלסנר, שגריר ארצות-הברית בישראל, ג'יימס ב. קניגהאם, ראש המשלחת של הנציבות האירופית לישראל, רמירו סבריאן יוזל, ח"כ אופיר פינס, ולרי ברכיה סמנכ"ל תכנון ומדיניות במשרד להגנת הסביבה ואשר גרינבאום, יו"ר איגוד הכימיה והפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים. הנחתה את המושב עו"ד ציפי איסר איציק, מנכ"לית אדם טבע ודין.

נציג הנציבות האירופית, יוזל, ציין כי החבירה של ארצות-הברית למאבק האקולוגי היא עניין ראשון במעלה. עוד ציין כי ישראל מובילה בתחומים טכנולוגיים רבים וכי חשוב שתבטא את המומחיות שלה גם בטכנולוגיות סביבתיות באותה הרצינות שבה היא מתייחסת לתחומי היי-טק אחרים. יוזל אף ציין, כי הנציבות האירופית שוקדת על יוזמה סביבתית משולשת בין האיחוד האירופי, ישראל והרשות הפלשתינית.

קז'רסגארד פלסנר, שגרירת דנמרק, ציינה כי עד אמצע המאה כמות פליטות גזי החממה צריכה לפחות ב-50%, וכי חשוב שכל המדינות המפותחות יתחייבו לכך. השגרירה ציינה כי נושא זה יעמוד במרכז הוועידה הבינלאומית לנושא המאבק האקולוגי שתתקיים בדצמבר בקופנהגן, ואשר תהווה המשך והתקדמות לוועידת קיוטו. לדבריה, חשוב שטכנולוגיות סביבתיות יזכו לתיעדוף בתקציבים. את דבריה סיימה בקריאה: 'סעו באופניים!'

נציין, כי אחת הדרכים בהן השיגה דנמרק הפחתה דרמטית בפליטות גזי החממה היא שימוש נרחב באופניים ככלי תחבורה.

השגריר האמריקני אמר כי המדינות המפותחות צריכות לחבור ולסייע למדינות המתפתחות, בעיקר הפגיעות ביניהן. לדבריו, ב-2010 תתגבר הזרמת התקציבים לנושאים סביבתיים בארצות-הברית, לאחר שחלק גדול מחבילת הסיוע של אובמה הוקדש לתחום.

"אני מקווה שיקבל את התפקיד"

ח"כ אופיר פינס ציין כי האפשרות שגלעד ארדן ייבחר לשר להגנת הסביבה מעוררת אופטימיות בקרב הירוקים (זה היה טרם היוודע דבר המינויים בתקשורת - מ.א.). "יש לו עניין אמיתי בהגנת הסביבה ואני מקווה שיקבל את התפקיד", אמר פינס.

"בתחום הסביבתי אנחנו נחשבים למדינת עולם שלישי, ואני מקווה שבוועידת קופנהגן העולם יצליח להתלכד לסדר יום סביבתי. השאלה רק איפה אנחנו נהיה", הוסיף. לדבריו, "אחד האתגרים הגדולים של ממשלת נתניהו יהיה לייסד שיתוף פעולה בין הממשלה, השלטון המקומי, הארגונים הסביבתיים, המגזר העסקי והאקדמיה".

אשר גרינבאום ייצג את העמדה של התעשיינים, ואמר כי לאורך זמן, מוצר שיוצג עם טביעת הרגל הפחמנית הקטנה ביותר - כלומר שיוצר תוך מינימום פליטה של גזי חממה - יקבל עדיפות אצל הלקוחות ולכן יש להשקיע מאמצים בייצור אקולוגי של מוצרים. "התעשייה בישראל גורמת רק ל-4% מפליטות גזי החממה, אבל כשלוקחים בחשבון את כמות צריכת האנרגיה של התעשייה מגיעים ל-36%. לכן, חשוב לקנות חשמל נקי, וככל שיהיו השקעות רבות יותר באנרגיה נקייה, כך נוכל להיות תחרותיים יותר מול חברות בעולם", אמר.

כל הדוברים הסכימו שהמשבר הכלכלי מהווה עבור התחום הירוק הזדמנות עסקית, וכי השקעה בתשתיות של אנרגיה נקייה, פתרונות מים ומיחזור, תייצר תעסוקה ותקדם את הכלכלות.