ה"ניו יורקר": צוות אובמה לחץ על ישראל לסיים התקיפה בעזה לפני השבעת אובמה לנשיאות

סגן הנשיא היוצא, דיק צ'ייני לישראלים: אובמה הוא "פרו-פלשתיני" ; יחד עם זאת, הודיע צוותו של אובמה שהוא לא יתנגד להמשך משלוחי פצצות חכמות וחימוש מתוחכם כדי לחדש את המלאים לאחר המלחמה

בעיצומה של המלחמה בעזה, בתחילת השנה, סירב הנשיא הנבחר, ברק אובמה, לקבוע עמדה לגבי המלחמה והסתפק בהבעת דאגה לחיי אדם בשני צידי המתרס. נימוקו היה שלארה"ב יש נשיא אחד בכל תקופה נתונה ושהיא היא צריכה לדבר בקול אחד בנושאי חוץ.

עתה מגלה התחקירן סימור הרש, בגיליון החדש של המגזין "ניו-יורקר", כי צוותו של אובמה, שהיה ממונה על העברת הממשל לנשיא החדש, "סייע לשכנע" את ישראל לשים קץ להפצצות בעזה ולהסיג את כוחותיה לקו הגבול לפני טקס ההשבעה של אובמה לנשיאות, ב-20 בפברואר. זאת, בניגוד מוחלט להתנהלות ממשל בוש היוצא, שסרב לקרוא לנסיגה ישראלית כמעט במשך כל המלחמה.

התחקיר מצטט "גורם מודיעיני רשמי בכיר לשעבר, בעל גישה למידע רגיש", שאמר: "צ'ייני החל לקבל מסרים מהישראלים על לחצים של אובמה", בתקופה שלפני ההשבעה.

צ'ייני, שפעל בשת"פ הדוק עם ההנהגה הישראלית בתקופה שהובילה להתקפה בעזה, צייר את אובמה בעיני הישראלים כ"פרו פלשתיני", שלא יתמוך במאמצי ישראל.

בשיחות פרטיות עם ישראלים התייחס צ'ייני בזלזול לאובמה, לדברי התחקיר. הוא אמר, בשלב מסוים, שאובמה לעולם לא יגיע לליגה לאומית.

יחד עם זאת, הודיע צוותו של אובמה לישראלים שהוא לא יתנגד להמשך משלוחי פצצות חכמות וחימוש מתוחכם אחר שכבר החלו לזרום לישראל כדי לחדש את המלאים בעקבות השימוש המסיבי בתחמושת במהלך המלחמה.

"היה זה ג'ונס (גנראל הנחתים בדימוס ג'יימס ג'ונס, כיום היועץ לביטחון לאומי ואז המועמד לתפקיד זה) שהעלה את הרעיון (להמשך חידוש מלאי התחמושת) ואמר לאובמה, 'אתה לא יכול לבוא לומר לישראלים סתם כך לצאת (מעזה)'. ג'ונס אמר מאוחר יותר להרש, כי אינו יכול לאשר את הטענה הזו.

התחקיר, שחלק גדול ממנו מוקדש לניתוח הפוטנציאל למו"מ שלום בין ישראל לסוריה, טוען שיחסי סוריה ואיראן מסתמנים כנושא קריטי בסקירה הדיפלומטית שעורך עתה ממשל אובמה לגיבוש מדיניותו במזה"ת. לדברי הרש, מאמינה ישראל שהסדר בינה לבין דמשק יפגע במעמדה של איראן באזור ויצמצם את השפעתה.

גורם ישראלי רשמי , שמצוטט בתחקיר, אמר כי ממשלת ישראל למדה על "מתיחות בין סוריה לאיראן בחודשים שחלפו", אך הוסיף: "אתה יכול לנוע דיפלומטית עם הסורים, אך אינך יכול להתעלם מהתפקיד המרכזי שסוריה ממלאת בחימוש חמאס וחיזבאללה, או מיחסיה האינטימיים עם איראן". לדבריו, "אף אחד בישראל לא רץ לתפור חליפות לטקס חתימה על הסכם שלום בין ישראל לאיראן על מדשאת הבית הלבן".
נשיא סוריה, בשאר אסד, אמר בראיון להרש, שהתנהל בדוא"ל, כי למרות שישראל "עושה כל דבר כדי לחתור תחת השלום", הוא, אסד, עדיין מעוניין בעסקה עם ישראל.

שגריר המשרת בת"א אמר להרש, כי סוריה וישראל "קרובות עתה יותר מכפי שאפשר לשער".