המבקר לאהוד ברק: "החזר עשרות אלפי דולרים שקיבלה אשתך נילי פריאל בזכות קשריך"

דרישת המבקר באה בעקבות בדיקה שערך, זאת בשל חשש לכאורה כי פריאל ניצלה את קשרי בעלה בכדי לגייס לקוחות לחברת טאורוס, שתיווכה בין אנשי עסקים זרים למקבלי ההחלטות ולצמרת העסקית בישראל

עשרות אלפי דולרים שקיבלה נילי פריאל, רעייתו של שר הביטחון ויו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק, התקבלו שלא כראוי, ולכן יש מקום להחזירם.

כך דורש משרד מבקר המדינה, בעקבות בדיקה ממושכת שערך בשל חשש לכאורה כי פריאל ניצלה את קשרי בעלה בכדי לגייס לקוחות לחברת טאורוס שהיתה בבעלותה, ושעסקה בייעוץ אסטרטגי ותיווכה בין אנשי עסקים זרים למקבלי ההחלטות ולצמרת העסקית בישראל.

בדיקת המבקר בפרשה החלה בעקבות תלונה שהגישה תנועת אומ"ץ, בראשות אריה אבנרי, על הבעייתיות בפעילותה של טאורוס. ממבקר המדינה נמסר בהתייחס לשאלת סמכותו לכפות את השבת הכסף: "למבקר יש סמכות לבקש ממבוקר שנמצא ששולמו לו סכומי כסף שלא כראוי, להחזיר את הסכומים. סמכות זאת טבועה בסמכותו כמבקר ונעשה בה שימוש במשך השנים".

בשלב מוקדם של בדיקת המבקר בנושא, ציטט "גלובס" מקורבים לבדיקה, שהגדירו את הממצאים בפרשה כ"כשר אבל מסריח". ככל הידוע, הממצאים אינם עולים כדי חשד פלילי, אך הם בעייתים מבחינה אתית.

תרומות לפריימריס

ככל הידוע, חלק מלקוחותיה בעבר של פריאל אף תרמו לברק בפריימריס שלו למפלגת העבודה בשנת 2007. רשימת התורמים של ברק כללה רשימה ארוכה של אנשי עסקים מארה"ב.

בזמנו נחשף כי איש העסקים ריצ'רד גרסון, מניו-יורק, שתרם לברק כ-35 אלף שקל, ניהל מגעים עם פריאל לקבלת שירותים מטאורס. לפי פרסום נוסף, גרסון הוא גם חבר דירקטוריון בחברה המצרית אורסקום נדל"ן, חברה אחות של אורסקום, שניסתה לקנות את פרטנר בעבר, וברק אף שימש בתפקיד רשמי באחת החברות שלו. ברק הכחיש בזמנו את הפרסומים אודות קשריו עם גרסון, והדגיש כי גרסון אינו לקוח של פריאל. כמו כן, נחשף בזמנו כי פריאל ניהלה מו"מ מול תורם נוסף: איש העסקים דייוויד פישר ממונקו, שתרם לברק באותן בחירות יותר מ-35 אלף שקל.

יצויין כי בעקבות הביקורת הציבורית שהתעוררה בזמנו, הודיעה פריאל כבר באוגוסט 2008 על סגירת טאורוס. פריאל ציינה אז בהודעתה כי "פעילות החברה היתה המשך לפעילותי העסקית במשך עשרות שנים, עמדה בכל התקנות וההוראות המתבקשות, והקמתה דווחה מראש לרשויות המוסמכות".

עוד הוסיפה כי "בימים האחרונים הגעתי למסקנה שנראה שאין די בכך, וגם מראית-עין עלולה להיות מנוף לפגיעה באישי, אהוד ברק. לפיכך החלטתי לסגור את החברה".