ביהמ"ש: ספק מחוייב לתקן פגם מהותי במוצר גם אם האחריות פגה

כן נקבע כי הלקוח אינו חייב להסכים לקבל זיכוי לרכישת מוצר חדש כשאמונו במוצר נפגם, והוא זכאי לפיצוי כספי

בית המשפט לתביעות קטנות בראשון-לציון קבע כי ספק אינו יכול להתנער מאחריותו למוצר בעל פגם מהותי, רק בנימוק שתקופת האחריות תמה. כן נקבע כי הלקוח אינו חייב להסכים לקבל זיכוי לרכישת מוצר חדש כשאמונו במוצר נפגם, והוא זכאי לפיצוי כספי.

יעקב ועידית תבור רכשו ב"דאלי ריהוט ועיצוב" מערכת ישיבה סלונית מרופדת עור. בתוך זמן קצר הריפוד הלך והתפורר עקב פגמים. ואולם, בחנות התנו את התיקון בתשלום, משום שכבר חלפה שנה והאחריות נגמרה. החנות טענה כי מאחר שמדובר בפגמים שניתן לתקנם, אין מקום לבטל העסקה.

השופטת הלית סילש קבעה כי "מדובר בפגם בסיסי, מהותי, עד כדי חוסר אפשרות לשימוש ראוי במוצר. בנסיבות אלה דרישתה של הנתבעת אינה סבירה בעיניי".

סילש הוסיפה כי אם החנות היתה מבקשת, בסמוך לפניית הרוכשים, לתקן את הספות על חשבונה - הרי שהיה מקום לאפשר לה לעשות כן במקום להחליף את המוצר. ואולם, "אין אני סבורה כי יש מקום לחייב לקוח לקבל פיצוי על דרך של זיכוי לרכישת מוצר חדש, במקום שבו אמונו באותו ספק נפגם".

נקבע כי "אין ספק יכול לרחוץ ידיו מטיפול במוצר שהינו פגום מהותית בבסיסו, רק מחמת העובדה כי חלפה שנה ממועד אספקתו, כאשר עסקינן במוצרים שמעצם טיבם אמורים לשמש את הלקוח למשך שנים ארוכות. יש להדגיש כי אין עסקינן בפגם שולי או כזה הניתן לתיקון בקלות, אלא בפגם היורד לשורשו של מוצר".

גם נוכח חלוף הזמן מאז הרכישה (3 שנים) היא איפשרה לתובעים לבטל את העסקה, להשיב את הספות ולקבל בחזרה את הסכום ששילמו (7,800 שקל). (ת"ק 827/08).