גאידמק במכתב דרישה ללבייב: "יש לנו הסכם, וחצי מכל הכנסותיך מעסקי היהלומים באנגולה - שלי"; מקורבי גאידמק מעריכים: מדובר במיליארדים

הצצה ראשונה למגזין G: מצב החברות הציבוריות של לבייב חשוף ושקוף, אבל מעניין לא פחות להבין מה מצב עסקיו הפרטיים - והאם יש לו כסף "להביא מהבית" ולהקל על נזילותה של אפריקה ; בעבר סיפר על היקפי פעילות של מאות מיליוני דולרים בשנה באנגולה ; קבוצת לבייב: "ללבייב אין שותפות עסקית עם גאידמק בכל מקום בעולם ובכלל, ובאנגולה בפרט"

לב לבייב הקפיד השבוע להציג קור רוח, אפילו אופטימיות, בהצגת דו"חותיה של אפריקה ישראל ל-2008. החברה אמנם רשמה הפסד שנתי של 4.86 מיליארד שקל, הגבוה ביותר בתולדות חברה ציבורית בישראל, וחובותיה עולים על 27 מיליארד שקל, אבל לבייב הבטיח: "אנו מתכוונים לממן ממקורות עצמיים את החזר האג"ח, ואנחנו מסודרים לשנתיים הקרובות". מדבריו גם נראה שהוא ישמח אם לבנימין נתניהו יתחשק לסייע: "צריך עזרה של הממשלה כדי להניע את גלגלי המשק".

התוצאות של אפריקה חידדו עוד יותר את הוויכוח הסוער בין הסבורים כי על המדינה לסייע לטייקונים, לבין אלה הקוראים להם "להביא כסף מהבית". ד"ר דפנה פפר, כלכלנית ומרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה, פרסמה השבוע מאמר שבו הציגה אפשרות משולבת: "השאלה שעולה היא אם לבייב מסוגל או רוצה להביא כסף מהבית, מעסקיו הפרטיים, לעסק הציבורי? אם יעשה כן, יצליח להקל את נזילותה הכספית של אפריקה ישראל (...) אם לבייב יזרים הון מיהלומיו בנמיביה או מאנגולה הוא יהיה זכאי 'מוסרית' לקבל סיוע ממשלתי".

מעניין לא פחות להבין מה מצב עסקיו הפרטיים של לבייב. האם יש לו בכלל כסף להביא גם אם ירצה, וכמה? בניגוד לאפריקה הבורסאית, על אלה לא ידוע יותר מדי - ובדרך כלל ידוע בעיקר מה שלבייב רוצה שיידעו, בדומה לכל איש עסקים פרטי אחר.

לגבי עסקי היהלומים שלו באנגולה, למשל, מדינה שבה הוא שותף עם חברת היהלומים הלאומית הן בכריית היהלומים והן ביצוא שלהם לשוק הבינלאומי, סיפר לבייב בעבר על היקפי פעילות של מאות מיליוני דולרים בשנה. האם הוא יכול להביא מעסקיו במדינה האפריקאית הענייה כסף שיעזור לאפריקה-ישראל?

כאן נכנס לתמונה טייקון אחר שנקלע לקשיים פיננסיים, ארקדי גאידמק. בעבר פורסם כי הוא ש"הכניס" את לבייב לאנגולה. מאז הספיקו השניים להסתכסך סביב הפעילות שם, אך הפרטים שנחשפו בעניין אינם רבים. ל-G נודע כי לגאידמק טענות כספיות כבדות ביותר נגד יו"ר אפריקה ישראל: לטענתו, לבייב מחויב להעביר לו לא פחות ממחצית מכל הכנסותיו במדינה - בעסקי היהלומים ובעסקים אחרים. מקורבים לגאידמק טוענים שמדובר במיליארדים. ההסכם שבו מופיעה ההתחייבות הזו, לכאורה, הופקד אצל רב שהיה מקובל על השניים.

במארס 2006 שלח עו"ד רונאל פישר, פרקליטו של גאידמק, מכתב בנושא ללבייב. "בדעת מרשי", כתב פישר, "לפנות לרב הראשי של יהדות רוסיה, כבוד הרב ברל לזר, ולבקשו להעביר לידינו העתק ההסכם שהופקד בידיו על-ידיך ועל-ידי מרשינו בעניין השותפות ביניכם בעסקאות יהלומים באנגולה (...) הואיל ובנוסף לאמור לעיל, השותפות בחלקים שווים של מרשינו עמך באנגולה נוגעת אף לכל עסקה אחרת שבוצעה באנגולה, הנך נדרש עוד להעביר לידינו על-אתר כל מסמך, דוח כספי ומידע אחר הנוגע לעסקאות אחרות שבוצעו באנגולה בשש השנים האחרונות".

עיתוי המכתב - 1 במארס 2006 - מסקרן גם הוא. יום קודם לכן, ב-28 בפברואר, פורסם כי ממשלת אנגולה ביטלה הסכם עם גאידמק לייצוא יהלומים, בשל חשד לחריגה מההסכם. בהפרש של ימים אחדים פורסמה באתר אינטרנט רוסי כתבה, שייחסה ללבייב חשדות למעורבות בהברחת יהלומים. מדובר באתר שלפי פרסומים שונים משמש לא מעט אוליגרכים, שתמורת תשלום מארגנים בו פרסומים התוקפים את יריביהם העסקיים, ובאותו זמן עלו טענות כאילו גאידמק עמד מאחורי הפרסום המשמיץ נגד לבייב.

הרב ברל לזר, שנחשב בעבר למקורב מאוד לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ואף כונה "הרב של פוטין", הוא גם הרב של קהילות חב"ד ברוסיה, ונחשב למקורב ביותר ללבייב. גאידמק מקורב לרבנים אחרים ברוסיה. נשאלת השאלה אם הרב לזר נענה לפנייתו של גאידמק, אם אכן זו בוצעה. גאידמק שוהה ברוסיה ולא ניתן היה להשיג את תגובתו. רונאל פישר סירב להגיב לדברים.

בתגובה לכתבה מסר דובר קבוצת לבייב כי "ללבייב אין שותפות עסקית עם גאידמק בכל מקום בעולם ובכלל, ובאנגולה בפרט. קבוצת לבייב אינה נוהגת להתייחס לדברי הבל לא מבוססים המופצים על ידי בעלי אינטרס זה או אחר, המבקשים ככל הנראה להזיק לגאידמק בנושאים עסקיים".