מפגינים בלונדון נגד פסגת ה-G20: "אנחנו כאן כדי למחות נגד הספקולנטים שמנצלים הזדמנויות על חשבון האנשים הפשוטים"

[למדור שוקי עולם] (עדכון) הדיונים ערב הפסגה החלו היום בפגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שזה ביקורו הראשון באירופה כנשיא, ובין ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, במעונו ברחוב דאונינג 10

אלפי מפגינים נאספו היום (ד') בחזית הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) כדי למחות נגד הבנקאים ומנהיגי מדינות 20G שנאספו בלונדון לפסגה שתתקיים מחר. המפגינים צעדו מארבע תחנות רכבת שמשרתות את הסיטי של לונדון ב-11 בבוקר והגיעו למטה הבנק המרכזי ברובע הפיננסי בצהריים. המשטרה מעריכה שמספר הנאספים לא עולה על 2,000 ואילו מארגני המחאה מקווים ליותר.

מבצע האבטחה של פסגת מנהיגי המדינות המפותחות והמתפתחות המובילות בעולם ומניעת הפרות סדר יהיה כנראה המבצע המשטרתי הגדול בלונדון מאז סדרת הפיגועים של יולי 2005 בעיר. רבים מעובדי הסיטי בחרו להגיע היום לעבודה בלבוש פשוט ולא בחליפות העסקים שלהם, כפי שיעצה להם המשטרה, שהזהירה אותם מפני הפיכה למטרה גלויה למפגינים.

כ-5,000 שוטרים היו פרוסים בלונדון בנובמבר 2003, כאשר הנשיא ג'ורג' בוש הגיע לביקור ממלכתי בבריטניה. השבוע מאבטחים את העיר 10,000 שוטרים לקראת הדיונים. "הרעיון הוא לגרום להם להתבייש להיות בנקאים", אמרה אנאבל אקטון, עובדת סוציאלית בת 25. "באתי לכאן להשתתף בהפגנה שקטה כדי לשחרר את הכעס שלנו על תאוות הבצע של המוסדות הפיננסיים. הם סוחרים במוות ומתכננים לדכא אותנו".

הדיונים ערב הפסגה החלו היום בפגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שזה ביקורו הראשון באירופה כנשיא, ובין ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, במעונו ברחוב דאונינג 10.

במסיבת עיתונאים משותפת, אובמה המעיט בערכם של חילוקי הדעות בין מדינות ה-G20 סביב שאלת תוכנית תמרוץ פיסקלית ורפורמות ברגולציה, ואמר כי הוא עד להסכמות במספר סוגיות.

בדבריו התייחס הנשיא האמריקני לכך שנשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, טען שצרפת וגרמניה אינן מרוצות מטיוטת ההסכם הנוכחית של ה-G20. אתמול הוא אף איים לעזוב את השיחות באם דרישותיה של צרפת להחמרה ברגולציה הפיננסית לא יקבלו תשומת לב. עם זאת, בראיון ברדיו אמר סרקוזי כי הוא אינו מאמין שהפסגה תכשל, אם כי הוא אינו מעוניין לקשור עצמו עם פסגה ש"תייצר רק פשרות כוזבות".

במסיבת העיתונאים אמר אובמה כי כולם מסכימים שיש צורך בתמרוץ פיסקלי לנוכח המשבר הגלובלי, וחילוקי הדעות היחידים הם סביב צורתן וגודלן של ההשקעות הציבוריות. בנוסף, לדבריו, קיימת התכנסות של עמדות באשר לתגובות הרגולטוריות הרצויות לטיפול במשבר.

בראון אמר כי הוא סמוך ובטוח שמנהיגי העולם יסכימו ליטול על עצמם פעולה מתואמת לרפורמות רגולטוריות ומאמצים להחייאת צמיחה הכלכלית. ראש ממשלת בריטניה הוסיף כי הוא בטוח שסרקוזי לא יממש את האיום שלו להסתלקות מהשיחות.

זוהי לו הפעם הראשונה באירופה מאז כניסתו של אובמה לבית הלבן, והוא יחל סבב פגישות גם עם הנשיא הרוסי, דימיטרי מדבדב, ונשיא סין, הו ג'ינטאו. שיחות מו"מ מפורטות צפויות להתקיים בפגישות אלו, אם כי הפסגה בת היומיים תחל באופן רשמי בהמשך היום, עם קבלת פנים בארמון בקינגהם וארוחת ערב עם המלכה.

יפן: לא כולם מבינים את חשיבות גיוס המשאבים הפיסקליים

בנפרד מכך, ראש ממשלת יפן, טארו אסו, דוחה את אזהרותיה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מפני הסכנה שבהוצאה ציבורית גדולה מדי כדי לבלום את המשבר. אסו טען בראיון ל"פייננשל טיימס" בטוקיו, שגרמניה לא מבינה שתגובה פיסקלית תקיפה חיונית להבראה כלכלית.

הקנצלרית מרקל אמרה בשבוע שעבר שהוצאות נוספות של כספי ציבור במסגרת מהלך מתואם של המרצה כלכלית ברחבי העולם תיצור הבראה מלאכותית. אסו אמר שמה שיפן עברה בשנות ה-90 בעקבות פקיעת בועת מחירי הנדל"ן והמניות שלה ב-1989 הבהיר מעל לכל ספק שחבילת המרצה פיסקלית מילאה תפקיד חיוני בשיקום הצמיחה הכלכלית.

"הניסיון של 15 השנים האחרונות לימד אותנו מה נחוץ, בעוד שארה"ב ומדינות אירופה עוברות אולי את המצב הזה בפעם הראשונה", אמר אסו. "אני חושב שיש מדינות שמבינות את חשיבות גיוס המשאבים הפיסקליים ויש מדינות שאינן מבינות זאת - וזו הסיבה, להערכתי שגרמניה הביעה את ההשקפה הזו שלה".