הלך הגרמני, הגיע ההולנדי

23 שנים עברו מאז שהונגריה העפילה לטורניר גדול. בשנים האחרונות העסק הידרדר, ואפילו לותר מתיאוס שהגיע להציל את המצב נאלץ לעזוב אחרי ש"זילזל בשחקנים". כשהכל נראה רע, הגיע בחור הולנדי בשם ארווין קומאן

עבר בסך הכל חודש וחצי מהמשחק ההוא באצטדיון רמת גן. נבחרת הונגריה הגיעה לכאן למשחק ראווה. הבחורים של קשטן ניצחו 0-1 למרות ששיחקו בהילוך שלישי. הונגריה, לעומתנו, שמרה על הכוחות במשחק הזה לדברים קצת יותר חשובים. כמו קמפיין מוקדמות מונדיאל 2010.

לא בטוח שההונגרים יגיעו לדרום אפריקה, אבל לפחות בינתיים הם נחשבים לאחת ההפתעות הגדולות ביותר של המוקדמות עם 10 נקודות מתוך 15 אפשריות שמציבות אותם במקום השני בבית 1, אחרי דנמרק, אבל לפני מדינות כדורגל בכירות מהם בהרבה כמו פורטוגל ושבדיה. למשחק הביתי הערב מול מלטה התייחס מאמר מערכת של העיתון "בודפשט סאן" כהזדמנות מצוינת "להגדיל את הפרש השערים לקראת הישורת האחרונה של המאבקים".

הנטייה הטבעית והמובנת בהקשר של הונגריה זה לחשוב עליה כנבחרת עם עבר אדיר והווה לא רלוונטי. הרי אי אפשר להתעלם מנבחרת הפלא של פרנץ פושקאש האגדי, ומהעפלה לגמרי המונדיאל ב-1938 וב-1954. אחר כך היו עוד כמה שחקנים גדולים וגם כמה הישגים בינלאומיים, אבל בשנות השמונים החל להיווצר חור שחור גדול, ומ-1986 לא הצליחה להעפיל הונגריה לאף טורניר חשוב. סיבה מספיק טובה לבטל את ההווה שלה.

שאלה מעניינת היא למה דעך הכדורגל ההונגרי. אחד ההסברים המקובלים הוא שאחרי כמה עשרות שנים של שחקנים מוכשרים, המדינה הקטנה (10 מיליון תושבים נכון להיום) פשוט לא הצליחה לגדל עוד דורות מוצלחים. הרי פס ייצור טוב הוא לעיתים גם נגזרת של גודל אוכלוסייה. אבל התהייה היותר מרתקת היא מה גורם להונגריה להתחיל להתעורר?

פול דארדאי, קשרה הדפנסיבי של הנבחרת ושל הרטה ברלין הגרמנית, טען בראיון לאתר פיפ"א כי עיקר השינוי טמון ביכולת של המאמן ההולנדי, ארווין קומאן (אחיו של רונאלד), שהגיע לפני תחילת משחקי המוקדמות. "הוא רגוע, הוא אינטליגנטי, והוא לימד את השחקן ההונגרי כמה דברים שכלל לא היו ידועים לו". לקפטן הנבחרת שמשחק בפולהאם, זולטן גרה, יש אבחנה נוספת, שאולי תעניין כמה אנשים במכבי נתניה. "לותר מתיאוס אימן כאן לפני כמה שנים (ב-2004-2005, ש.ב) וניסה להמציא מחדש את הכדורגל שלנו", התבטא שחקן הכנף בראיון ל"איבנינג סטאנדרד". "הוא לימד אותנו הרבה דברים חדשים, אבל לא טרח להבין את האופי של השחקן ההונגרי וזלזל בו. היופי אצל קומאן זה השילוב בין שני הדברים - הוא גם מבין כדורגל ברמות הכי גבוהות, וגם האדם עם האופי הכי נוח שנתקלתי בו".

מי שמחפש עוד סיבה למה הם כן ואנחנו לא, צריך להסתכל על עוד משהו מלבד עניין המאמן הזר המוצלח. הונגריה, כמו רבות ממדינות אירופה, היא בסופו של דבר אומה שחיה ונושמת כדורגל, ויודעת איך לשווק אותו. וגם אם יש הרבה שנים ארוכות של יובש, תמיד קיים הפוטנציאל שיקום דור שחקנים חדש ומוצלח יותר. להונגרים יש כיום 127,226 שחקני כדורגל שרשומים ב-2,778 מועדונים. בישראל מסתפקים ב-43,886 שחקנים ו-290 מועדונים. אגב, הדור הנוכחי של ההונגרים הצליח לנפק לא פחות מ-19 ליגיונרים, כולל נציגים לפרמיירליג, לבונדסליגה, לליגה הספרדית, ההולנדית והצרפתית.

ם אם בסופו של דבר הונגריה לא תגיע למונדיאל בקיץ הבא (יש לה עוד שני משחקים עם פורטוגל, משחק ביתי עם שבדיה ומשחק חוץ בדנמרק), עדיין מדברים במדינה על תחילתו של תהליך שנועד להחזיר את הכדורגל לקדמת הבמה.

מוגש כחומר למחשבה עבור האנשים שמנהלים את הכדורגל בישראל, מחפשים הצלחות אינסטנט ולא חושבים יום אחד קדימה אחרי המשחק בכרתים.