נתוני תעסוקה עגומים באירופה: שיעור האבטלה בגוש האירו זינק בפברואר ל-8.5% - מעבר לתחזיות

[לטבלת ישראליות בעולם] אנליסטים חזו תוצאה של 8.3% ; הבנק המרכזי של אירופה צפוי להפחית מחר את שיעור הריבית ב-0.5% לשפל של 1%

נתוני התעסוקה של מדינות מרחב האירו חשפו כי שיעור האבטלה זינק ל-8.5% בפברואר - מעבר לקונסנזוס השוק לתוצאה של 8.3%. כך פרסמה אירוסטט - הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי (EU).

זה היה הנתון הנמוך ביותר מאז שנתונים בני השוואה החלו להתפרסם בתחילת שנות ה-90', והוא נמוך בהרבה מיעד האינפלציה של הבנק המרכזי, שעומד על 2%. ארגון OECD של 30 המדינות המפותחות הזהיר את ה-ECB שלחצי דפלציה מצטברים בשנתיים הבאות מחייבים "לעשות שימוש מהיר במרחב שנשאר להפחתת ריבית, ואחר כך ליישם מדיניות של הקלה כמותית".

כלכלנים אומרים כי בתוואי הנוכחי, האינפלציה במרחב האירו עלולה להפוך לדפלציה בחודש יוני. הירידה של מחירי הנפט גרמה כנראה לעיקר הירידה באינפלציה במארס, אך החולשה הכלכלית במרחב האירו הוסיפה לירידה. לדבריו של ניק מתיוס, הכלכלן האירופי של ברקליס קפיטל, ספרד, איטליה ואירלנד רשמו דפלציה בחודש שעבר.

הצמיחה הכלכלית האנמית מכבידה על עליית המחירים והתחזיות הראשוניות מצביעות על כך שהאינפלציה השנתית תרד לשפל של 0.6% במארס. על רקע זה, הבנק המרכזי של אירופה (ECB) צפוי להפחית מחר (ה') את שיעור הריבית ב-0.5% לשפל של 1%.

ה-ECB נזהר לעת עתה ואינו שש ללכת בעקבות בריטניה, ארה"ב ויפן במסלול של רכישת אג"ח. הדבר עשוי להיות מסוכן מבחינה פוליטית שכן הקריאות לכך שטרישה ינצל את היכולות המוניטריות שלו גוברות בקרב הבוחרים אשר סובלים יותר ויותר מהמיתון המעמיק. הדבר מהווה איום מבני לקיומו של האירו, דבר שאילץ את נשיא הבנק המרכזי של אירופה לענות למבקריו בראיון שנתן לאחרונה לוול סטריט ז'ורנל.

המשקיעים באירופה ממתינים לפסגת ה-G20 שתיפתח מחר (ה') בלונדון, בה ידונו נציגי המדינות המפותחות בדרכים השונות להתמודדות עם המשבר הפיננסי העולמי. מפרוטוקולים שנחשפו לפני תחילת הפסגה עולה כי אין כוונה להמשיך ביישום חבילות חילוץ מתואמות, אלא למנוע מדיניות של מכסי מגן ולעודד את הסחר הבינלאומי.