נבחר מחליפו של ארז ויגודמן: גדי לסין מונה לנשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס

לסין, כיום מנכ"ל שטראוס ישראל, גבר במרוץ לתפקיד על אבי בן-אסייג, המשנה למנכ"ל שטראוס, ועל גיורא בר-דעה, מנכ"ל שטראוס צפון אמריקה ; בן-אסייג הודיע היום כי יעזוב את הקבוצה עם תום תקופת החפיפה של לסין

שבוע לאחר פרישתו המפתיעה של ארז ויגודמן מקבוצת שטראוס , הודיעה היום (ד') החברה על מינויו של גדי לסין כמחליפו. לסין הועדף בתפקיד על פניו של אבי בן-אסייג, המשנה למנכ"ל והאחראי על תחום האסטרטגיה ופיתוח העסקים של החברה, וגיורא בר-דעה, מנכ"ל שטראוס צפון אמריקה.

לסין, 42, מילא במהלך 16 השנים האחרונות תפקידים רבים בקבוצת שטראוס, כשבשנה האחרונה כיהן כמנכ"ל שטראוס בישראל, שם החליף את בר-דעה. לפני כן מילא את תפקיד מנכ"ל סברה בארה"ב. לסין נחשב לאיש אמונה של יו"ר הקבוצה, עופרה שטראוס.

תקופה מאתגרת בשטראוס

על רקע הביקורת הציבורית שנשמעת בימים האחרונים על דרך פרישתם של מנכ"לים בכירים במשק ותהליכי החפיפה של מחליפיהם, בחרו בשטראוס לחכות כשבוע עם ההכרזה על מינויו של לסין עד לבחינת כלל המועמדים לתפקיד. כמו כן, דאגו לתהליך חפיפה מסודר בין ויגודמן ללסין, כשהאחרון צפוי להיכנס לתפקיד עד חודש ספטמבר. עם פרישתו דאג ויגודמן לציין כי תהליך הפרישה שלו הוא תהליך אליו נערכה החברה בשנתיים האחרונות, מתוך דאגה להכין מועמדים לתפקיד מתוך הארגון, מתוכם כאמור נבחר לסין.

לסין נכנס לתפקיד מנכ"ל שטראוס באחת התקופות המאתגרות ביותר של הקבוצה. שטראוס הפכה בשנים האחרונות לחברה גלובלית הפועלת בשווקים של ארה"ב, מזרח ומרכז אירופה, ברזיל ובמדינות ברית המועצות לשעבר ובשנה האחרונה ביצעה . החברה, בדומה לחברות קמעונאות אחרות, אינה חסינה מהמשבר האחרון ולסין יצטרך לנווט את הקבוצה החוצה ממנו עם מינימום נזק לקבוצה ובעמדת זינוק להמשך הצמיחה בפעילות הבינלאומית, שהחלה בתקופתו של ויגודמן.

נקודת הכניסה של לסין, מנגד, אינה אופטימלית. בתקופה בה ניהל את פעילות שטראוס בישראל רשמה החטיבה ירידה כמותית וכספית במכירות, תוך אובדן נתח שוק למתחרותיה. עליית מחירים שביצעה החברה בתקופה זו הצליחה לפצות חלקית על הירידה הכמותית במכירות. בנוסף, לסין מקבל לידיו את שטראוס בתקופה שלאחר כינוס מותגי הקבוצה השונים.

מינויו של לסין למנכ"ל הקבוצה עשוי להצית סבב של מינויים חדשים בקבוצה, כשנתיים לאחר השלמתו של הסבב האחרון. כבר היום הודיע המשנה למנכ"ל, אבי בן-אסייג, שראה עצמו מועמד טבעי לרשת את ויגודמן, כי יעזוב את הקבוצה עם תום תקופת החפיפה של לסין. בן-אסייג הצטרף לשטראוס ב-2001 כסמנכ"ל הכספים של עלית תעשיות ולאחר המיזוג בין החברות מונה ל-CFO של הקבוצה ולחברה ההנהלה הראשית.

"אין רגע מתאים לחילופי מנכ"לים"

בהתייחס לשאלת "גלובס" על עיתוי חילופי המנכ"לים בעיצומו של משבר כלכלי, אמרה עופרה שטראוס, יו"ר הקבוצה, כי "אין רגע ממש מתאים בחברה לחילופי מנכ"לים כיוון שהחברה כל הזמן מתפתחת. החברה היום מאוד יציבה. בהרבה מאוד מובנים עשינו תהליכים להכין את הרגע הזה. בחרנו במי שכיהן כמנכ"ל בהרבה מהיחידות שלנו, כשגם אבי הוא מועמד מדהים".

"אנחנו כל הזמן עושים התאמות בחברה ואת ההתאמות למשבר הגלובלי התחלנו ב-2008. החברה עשתה שורה של מהלכים עד היום ועד שארז יפרוש נשלים את הצעדים שעוד דרושים. יהיה ליווי של ארז לכל התהליך הזה", הוסיפה.

לסין: ממנהל מכירות לכסא המנכ"ל

בכירים בשטראוס מעידים על לסין שמדובר באיש של אנשים. זה מזכיר את סגנון המנהיגות של קובי לוי, המנכ"ל המיתולוגי של שטראוס. כמוהו, גם לסין מתנהל בנחישות אבל בגובה העיניים

לפני כשלוש שנים, כשהצגנו אותו כהבטחה הניהולית מתחת לגיל 40, כבר הרשנו לעצמנו לחטוא בעתידנות ולומר כי גדי לסין עתיד לרשת את תפקיד מנכ"ל שטראוס עלית. רמזים מקדימים היו למכביר. מעניין שלסין, שצמח מדיסציפלינה של מכירות, מחליף את ויגודמן, רואה חשבון במקצועו, שנחשב איש של מספרים בעל יכולת ראיה אסטרטגית יחודית.

ויגודמן ידע לטוות את האסטרטגיה הבינלאומית של שטראוס עלית בכשרון רב עוד בימים שהבינלאומיות של עלית היתה רק בחיתוליה וסבלה משברים כבדים. כעת, יהיה מרתק לחכות ולראות אם יצליח לסין לשחזר את הישגי הפיתוח העסקי של ויגודמן.

את כל הקריירה שלו עשה לסין באותה חברה. הוא ספוג חזק ברוח הייחודית של שטראוס, שבה הוא נמצא כ-16 שנה. הוא צמח מלמטה, מתפקיד של מנהל מכירות אזורי, אחר כך מונה למנהל השוק הפרטי ולמנהל ההפצה, והגיע עד לתפקיד מנכ"ל המחלבות - בעיקר בזכות כושר המנהיגות שלו.

הניצחון עם היוגורט

צריך לזכור שמחלבות שטראוס היא יחידה עסקית מורכבת מאוד הכוללת מותגים רבים ופועלת מול מתחרים חזקים. כמנהל המחלבות, לסין התפתח מהר מאוד להבנת התחרות והסביבה העסקית. הוא קיבל לידיו את מותג הדגל "דנונה" מובס מהמתקפה האגרסיבית של יופלה, אבל עשה לו קאמבק לא פשוט והחזיר אותו למסלול צמיחה.

תחת ניהולו של לסין הוחדרו תת-מותג היוגורט "אקטיביה" ומשקה היוגורט לבוקר, שני מהלכים שתרמו להקפצת המכירות ונתחי השוק של שטראוס. לזכותו יש לזקוף גם את מהלכי השיווק המאסיבים ופרץ החדשנות במותג מילקי, שיצא בגלריה של פיתוחים והשקות מתוך כוונה לחסום מתקפות מתוכננות של המתחרים.

איש של אנשים

לפני כשלוש שנים, זמן קצר אחרי שמונה לנהל את מחלבות שטראוס בישראל, נשלח לנהל את מפעל החומוס סברה, שרכשה הקבוצה בארצות הברית. אמנם היה מדובר בעסק הרבה יותר קטן, אבל הוא דרש התמודדות עם שותף מקומי שמחזיק 50%, עם שוק אמריקני ועם שדה ייצור שהוא אינו מכיר.

בעסקי הסלטים המצוננים הצומחים מאוד, יעדי הצמיחה אגרסיביים הרבה יותר מכפי שהכיר במחלבות שטראוס. לסין קידם את הצמיחה בחברת הסלטים, שמהווה מנוע צמיחה חשוב של הקבוצה. העובדה שבשטראוס-עלית בחרו בלסין לניהול חברה בארה"ב אותתה על כך שהמחלבות במצב יציב מספיק כדי לאפשר תזוזה למנכ"ל, אבל גם על הכוונות כלפיו לעתיד, כפי שיתברר בהמשך.

עובדים בכירים בשטראוס מעידים על לסין שהערך המוסף שלו באיכויות הניהול שלו הוא שמדובר באיש של אנשים. זה מזכיר במובנים מסוימים את סגנון המנהיגות של קובי לוי, המנכ"ל המיתולוגי של שטראוס, שעזב בתקופת המיזוג עם עלית. כמוהו, גם לסין מתנהל בגובה העיניים, אבל נחוש ומכוון מטרה.

ההתנהלות הנעימה של לסין יכולה לבלבל בקלות: הוא יודע מה הוא רוצה ולא נותן "למרוח" אותו. הוא אומר את דעתו, ודואג שהיתר יתיישרו איתו, ועדיין, הוא עושה את זה עם הרבה חן וקסם. לא בדידקטיות או בכוחנות, אלא מתוך קסם אישי וכריזמה.

הצמחת המנהלים מבפנים

שטראוס הוכיחה הפעם שוב שהיא אחת החברות הישראליות היחידות שמכשירות את מנהליהן מתוכן ולא בונות על איתור בשליפה. ארז ויגודמן, שניווט במשך שנים את הקבוצה, ידע להכשיר את דור המנהיגות הבא מבעוד מועד. כבר לפני כשנה וחצי הוא החליט שהוא רוצה דם חדש במקומו של בר-דעה והעמיד את גדי לסין, בן 40 אז, לאחר ששימש בתפקידי מנכ"ל המחלבות ומנהל מכירות בחברה.