שר המשפטים, יעקב נאמן: אטפל בעינויי הדין; מזוז: מקווה שכהונתך הקודמת לא תעיב

בטקס חילופי השרים במשרד המשפטים סיפר השר היוצא, דניאל פרידמן, כי לפני זמן מה נפגש עם נאמן וביקש ממנו להחליפו בתפקיד: "לא אומר מה השיב לי נאמן באותו זמן"

"אני כאן כמייצג הציבור בישראל, שרוצה לייעל את המערכת המשפטית, למנוע את עינויי הדין הנוראיים ואת התיקים התלויים ועומדים בבתי המשפט ובפרקליטות". כך אמר היום (ד') שר המשפטים הנכנס, יעקב נאמן, בטקס חילופי השרים במשרד המשפטים.

נאמן אמר כי השקפת-עולמו היא שיש לאהוב ולכבד זה את זה. "אם נאמץ זאת, כל המדינה תיראה אחרת. חיינו הציבוריים והפרטיים ייראו אחרת".

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הפתיע בברכתו לשר הנכנס כשהזכיר את העמדתו לדין לפני למעלה מעשור. "אין טעם ולא נכון להתעלם מהנסיבות של סיום כהונתו הקודמת כשר המשפטים. עם זאת, אני מקווה ומאמין כי הן לא יעיבו על כהונתו הנוכחית. הוא ייהנה מסיוע ושיתוף-פעולה מלאים מצדי ומצד עובדי המשרד".

מזוז ציין כי "תקופת כהונתו הקצרה יחסית של דניאל פרידמן התאפיינה בסערות רבות אך גם בעשייה לא מעטה". הוא רמז למאבק הציבורי ביניהם על רקע הצעת פרידמן לקצץ בסמכויות היועץ. "השתדלנו לכבד איש את דעת רעהו גם באי-ההסכמות".

לדבריו, פרידמן הטביע חותם על המערכת המשפטית. "הוא יזם שינויים ורפורמות שאמנם רק מיעוטן יצא לפועל, אך גם לאלה שלא יצאו לפועל היתה השפעה ממשית על השיח הציבורי".

השר היוצא פרידמן היה מפויס ומבודח-משהו. הוא שיגר לא מעט עקיצות בדבריו, בין היתר על מספר השרים בממשלה החדשה וכן על כהונתו הקצרה יחסית - כשנתיים. "התקופה אינה כה קצרה בהשוואה לשרי משפטים אחרים". כן אמר כי יש בישראל "בעיה קשה בשיטת הבחירות ושיטת הממשל".

פרידמן סיפר כי לפני זמן מה נפגש עם נאמן וביקש ממנו להחליפו בתפקיד. "לא אומר מה השיב באותו זמן". הוא הביע סיפוק מכך שמונה שר מקצועי ולא פוליטי וכן מהקירבה בהשקפותיהם. הן פרידמן והן מזוז אמרו כי אמנם היו ביניהם לא מעט חילוקי דעות, אולם על רוב הנושאים הם דווקא הסכימו.

פרקליט המדינה, משה לדור, אמר כי הרוחות במשרד היו הרבה יותר רגועות משהדבר נראה בציבור. "מצאתי אצל פרידמן הרבה הבנה לעבודת המשרד והפרקליטות, הרבה יותר מזו שאתם מעריכים שקיימת".