קרבות במרכזי הנתונים: וולטייר ומלאנוקס מישראל בקרב מול סיסקו, אינטל, ברודקום ומארוול

טכנולוגיית האינפיניבנד שמאפשרת גישה מהירה ליכולות זיכרון ועיבוד ונמצאת בבסיס המוצרים של וולטייר ומלאנוקס, ניצבת בפרשת דרכים ; התחרות עם האת'רנט מובילה למלחמות שליטה

לפני מספר חודשים הזמינה חברת מלאנוקס הישראלית את העיתונאים למפגש מיוחד, בכדי "ללמוד על טכנולוגיית האינפיניבנד" . בהזמנה נכתב כי זוהי "פגישה שלא תוכלו לוותר עליה". מי שעוקב אחרי מלאנוקס ומתעניין בתחום בוודאי מרים גבה. הרי החברה והטכנולוגיה סוגרים בימים אלו עשור להיווסדן, אם כן, מדוע איל ולדמן, מנכ"ל מלאנוקס ומייסדה, רואה צורך בשיעור על הטכנולוגיה שאותה הוא מיישם זה כעשור?

מאז הקמתה, עוסקת מלאנוקס ב"חינוך השוק", כהגדרתה. במשך השנים הגדירה את עצמה כמפתחת שבבים וכרטיסים לתקשורת מהירה בין משאבי מחשוב ארגוניים, והתבססה בעיקר על טכנולוגיית האינפיניבנד, שמאפשרת גישה ליכולות זיכרון ועיבוד על משאבי מחשוב ברשת הארגונית בקצבים של 100Gb לשנייה ואף יותר.

האינפיניבנד היא גם טכנולוגיה מתחרה לרשתות האת'רנט הוותיקות, שמריצות את פרוטוקולי ה-IP ברשתות הארגוניות.

מאז התפתחה רשת האת'רנט באמצע שנות ה-80, היא הפכה לטכנולוגיה המועדפת בתוך הארגון והביסה כל טכנולוגיה מתחרה. והנה, השלב הבא בהתפתחות האת'רנט מגיע, ובשנתיים האחרונות מתחילה הטכנולוגיה להתקדם לעבר סביבות מחשוב בהן העדיפות שלא להשתמש בה עקב מגבלות כמו מהירות ואמינות נמוכה.

השליטה הבלעדית

וירטואליזציה, רשתות גריד ומחשוב ענן, הם חלק מהיישומים שמהווים היום את התשתית בחוות השרתים הענקיות שמרכיבות את מרכזי הנתונים ומשמשות בעיקר לאחסון, גיבוי, והרצת אפליקציות.

לאורך השנים, האת'רנט לא הייתה הרשת המובילה במרכזי הנתונים הארגוניים, המקום בו שוכנים שרתי הענק עם האפליקציות והנתונים הקריטיים לתפקוד הארגון, וברשתות האחסון הארגוניות (SAN).

עם הזמן הפכה האת'רנט לשליטה בלעדית בתחום התקשורת הארגונית, ואילו הסיבים האופטיים הפכו לטכנולוגיה המועדפת במרכזי המחשוב הארגוניים. האינפיניבנד, התמקמה כאלטרנטיבה זולה ומהירה כמחליף פוטנציאלי לסיבים האופטיים לרשתות האחסון ומרכזי הנתונים.

בינתיים, דברים מתחילים להשתנות - כמו למשל תקן חדשים לאת'רנט המאפשר מהירות של 10ג'יגה בייט לשנייה או טכנולוגיית ה-FCoE, שמספקת מעין מעטפת לפרוטוקול האופטי כך שיבוסס על תשתית האת'רנט.

ה-FCoE מאפשר לחבר את האת'רנט הארגוני הרגיל עם הרשת האופטית מבלי להיכנס להוצאות נוספות, נמצא בשלבים אחרונים של תקינה ועשויה להיות מה שיעביר סופית את עולם הכבילה סביב מרכזי הנתונים הארגוניים לכיוון האת'רנט, מה שיעמיד את עתידה של האינפיניבנד בשוק זה בסימן שאלה.

מלאנוקס והחברה הישראלית הנוספת שפועלת בשוק זה כספקית ציוד תקשורת - וולטייר - מוכנות לשלב הבא. אבל השאלה היא יותר האם יוכלו להתמודד מול חברות כמו סיסקו, אינטל, ברודקום, מארוול ומספר גורילות אחרות, שמובילות את שוק האת'רנט הארגוני. זה לא הולך להיות פשוט.

סיסקו, באופן לא מפתיע, היא הכוח המוביל את המהפכה, גם כחלק מכניסתה של החברה למרכזי הנתונים עם אספקת חומרה והתחרות עם HP ו-IBM.

אינטל וברודקום - הספקיות הגדולות של שבבים לכרטיסי ה-LAN - יושבות בוועדות התקינה של FCoE, ומתכוננות לתחרות מול ספקיות פתרונות התקשורת למרכזי הנתונים. אם המאבק של הטכנולוגיה החדשה מול הסיבים האופטיים יהיה אתגר, הרי שמול האינפיניבנד נראה המשחק כסגור.

עתיד מעורפל

"האינפיניבד לא תפס במרכזי הנתונים הארגוניים, ולכן נשאר נישתי", אומר גיא רחמים, המנהל הטכני האזורי של חברת NetApp. את חוסר ההצלחה היחסי של האינפיניבנד הוא מעריך בכך שמרכזי הנתונים הם תחום רגיש יחסית, שהארגונים לא ממהרים לבצע בו שינויים מחשש ליציבות המערכות.

ולדמן לעומתו, משוכנע שגם במרכזי הנתונים עוד יש לאינפיניבנד עתיד.

גם בעבר השני, אצל יצרניות הכרטיסים לסיבים האופטיים מתבצעים מהלכים אסטרטגיים שמעידים על השינוי הצפוי. ברוקייד, הספקית הגדולה של הכבילה האופטית למרכזי הנתונים, רכשה את חברת Foundry, שמספקת פתרונות לרשתות ארגוניות מבוססת את'רנט, במה שנראה כצעד שמכין אותה להתמודדות מול סיסקו.

מצד האת'רנט, התחילו השחקנים בשוק להתעורר. אינטל רכשה באוקטובר את NetEffect שמספקת טכנולוגיית לתקשורת ארגונית מבוססת את'רנט במהירות של 10 ג'יגה בייט. שתי נציגויות ישראליות בתחום הן Dune, שמפתחת מערכות ושבבים המיועדות למיתוג תקשורת מהירה מבוססת את'רנט ופוזלת לאחרונה גם למרכזי הנתונים הארגוניים, וטהוטי, שמפתחת שבב המיועד לכרטיסי תקשורת (NIC) במהירות 10 ג'יגה בייט לשנייה, ומכוונת כרגע להשתלב בחומרה המיועדת למרכזי נתונים בגודל בינוני.

השינוי שמתרחש סבבי מרכזי הנתונים מעלה ספקולציות לגבי גורל השחקנים הקיימים. וולטייר ומלאנוקס - שחקניות אינפיניבנד במקור מצד מערכות התקשורת והשבבים, בהתאמה - מציעות פתרונות התומכים בתקשורת מבוססת תקן אתרנט במהירות 10ג'יגה בייט לשנייה. מלאנוקס אף השיקה לאחרונה כרטיס משולב לשלוש הטכנולוגיות - FCoE, את'רנט ואינפיניבנד.

קורה כעת מצב מעניין: החברה הקודמת ש-ולדמן היה בין מנהליה, גלילאו, שנמכרה למארוול, עשויה להפוך למתחרה ישירה במלאנוקס, מצד טכנולוגיית האת'רנט. מארוול רכשה בזמנה את גלילאו על הרקע הזה של כניסה לתקשורת ארגונית.

ולדמן אומר כי יהיו למלאנוקס השנה Design Wins, הסכמים לשילוב הפתרון של החברה התומך גם באת'רנט, אצל ספקיות שרתים מהשורה הראשונה ומשוכנע שמלאנוקס תהיה אחת מהחברות המובילות בתחום.

למרות הביטחון שלו, יש מי שמדגיש גם סימני שאלה לגבי יכולתה של מלאנוקס להתמודד בשוק החלש מאוד כשנה.

מהצד הטכנולוגי, ההערכה היא ששלוש הטכנולוגיות לא ייעלמו, אלא יתמקדו בשווקים שונים בשנים הקרובות. "האת'רנט יילך כנראה לכיוון פתרון לקישור במרכזי הנתונים בשוק הארגונים הקטנים והבינוניים, וה-FCoE יילך לכיוון של פתרון לרשתות האחסון", מעריך רחמים.

את האינפיניבנד נמשיך כנראה לראות עוד הרבה זמן במחשבי העל שמיועדים לאקדמיה, למכוני מחקר ולמוסדות פיננסיים בהם צריכים משאבי מחשוב משמעותיים. לא בטוח שהוא יצליח לחדור באופן משמעותי יותר לאחסון הנתונים.