"המצב הוא שיפרצו לך למחשב או שיקחו לך את חברת האבטחה שהקמת"

בהרצאה בפורום MIT, חילק ינקי מרגלית רמזים לגבי תחושותיו ביחס למכירת החברה שהקים וניהל, אלדין, ותיאר את חייו כ"מובטל": "גיליתי את גוגל והרשתות החברתיות" ; אלון בר שני, מנכ"ל HP-אינדיגו: "החברה לא מתכוונת לפטר עובדים"

דרך-כלל, כאשר יזם ישראלי מוכר חברה, מדברים כולם, כולל הוא עצמו, על הצלחה. ינקי מרגלית, מייסד אלדין, שהחברה שלו נרכשה לאחרונה על-ידי קרן הפרייבט אקוויטי וקטור תמורת כ-160 מיליון דולר, הוא יוצא דופן. מרגלית, שהרצה היום בכנס שערך פורום MIT ליזמות באוניברסיטת ת"א, סיפר כי ניסה למצוא תמונה הולמת לסיום ההרצאה שלו, שעסקה במנועי צמיחה לאורך ההיסטוריה, והריץ חיפוש בגוגל תחת המילה "Future".

אחת התוצאות שמצא מרגלית הייתה השיר Future של ליאונרד כהן, ובו השורה: "There will be the breaking of the ancient western code, Your private life will suddenly explode".

מרגלית תיאר את תחושותיו לשורה מניסיונו האישי. "אתה יכול להבין מזה שאו שיפרצו לך למחשב, או שייקחו לך את חברת האבטחה שהקמת" הוא אמר, מה שמעלה את התחושה שמרגלית לא מרוצה מהעסקה, לפחות בהתבטאויות הפחות רשמיות.

מרגלית הוא מרצה פופולארי בפורום, שמנוהל על-ידי אלה מטלון. בהרצאתו הזכיר מרגלית לא פעם את היותו מובטל עכשיו. "בימים האחרונים, כשאני מובטל, גיליתי עולם מופלא כמו גוגל ורשתות חברתיות", הוא אמר. כחלק מזה הוא ערך חיפוש מקיף בגוגל אחר ההיסטוריה של המהפכות בתולדות האנושות, החל מההומו-סאפיינס וכלה במהפכת המחשוב.

"כשאומרים לי שיש משבר איום, אני אומר שיש רק ירידה קטנה בקצב המהפכות שעוברות על המין האנושי", אמר מרגלית, "יש המון מהפכות שהתרחשו במאות השנים האחרונות, ואנחנו רק במהפכה החמישית, שהיא נורא קצרה ואני חבר של כבוד בה. עכשיו אנחנו בתחילת מהפכה חדשה, זו של הביומד, הננו-טכנולוגיה, הסייבר-טכנולוגיה והיציאה מכדור הארץ".

והנה עוד קצת מהדברים שהזכיר מרגלית, שרומזים אולי על מה שהוא מרגיש כרגע: "מה שיקרה פה בשלב הבא זה אחת משתי אפשרויות: או שכמו שהפיזיקאים אומרים, מהפכות שקורות כל-כך מהר, מתפוצצות, או שבאמת נגיע לעולם חדש ומופלא שתואם את כל ההבטחות".

"השימוש בנייר רק גדל"

במסגרת ההרצאות השתתף גם אלון בר שני, מנכ"ל HP-אינדיגו, שהתייחס לעתיד הדפוס על רקע השינויים שמתרחשים בשוק העיתונות והביקושים היורדים לנייר. "האם אתם לא חוששים מהירידה של הביקושים לדפוס כאשר עוברים לאט לאט למשרד ללא נייר?" נשאל בר שני, וענה כי כיום גם הסינים עוזבים את החקלאות ועוברים לעבודות משרדיות, והשימוש בנייר רק גדל כל הזמן.

בהתייחסו לידיעות בעיתונות על החשש שעובדים של החברה במפעלים בקרית גת יפוטרו, אמר בר שני כי אין בכוונת החברה לפטר עובדים, אלא מדובר בהשבתה של הפעילות בחלק מקווי הייצור בפסח, כפי שהחברה עשתה גם בשנים קודמות.

יותר מוקדם היום, במושב שעסק במימון, אחד הנושאים הבוערים עבור יזמים בתחילת דרכם, התארח גיא גמזו, אנג'ל מקצועי שהשקיע בשורה ארוכה של חברות ועם חלקן גם הגיע לאקזיט מוצלח, כמו פרודסיינס שנמכרה ל-PayPal ב-169 מיליון דולר ופסעבה שנרכשה בידי PMC-סיירה ב-350 מיליון דולר. גמזו הסביר כיצד כדאי לפנות לאנג'לים בדרך היעילה ביותר. לצד זה הוא סיפר על סקר שערך בקרב כ-100 יזמים, משקיעים ואנג'לים. על שאלתו למקור המוטיבציה להפוך ליזם, נמצא שאין הבדלים גדולים בין התשובות של היזמים והמשקיעים, אם כי הראשונים נטו לדבר יותר על מוטיבציה ויצירתיות והמשקיעים פנו לכיוונים החומריים. בשאלה שעסקה בגורמי ההצלחה, רוב הנשאלים ענו כי הגורם המרכזי הוא מזל ואחריו בסדר יורד הצוות, יכולות הניהול, גודל השוק, מוצר מוצלח, קשרים וכמות ההון שגויס.

נפתלי בנט, שהקים וניהל את חברת סאיוטה עד שנמכרה ב-2006 ל-RSA תמורת 145 מיליון דולר, הציב בפני השומעים שורה של אמיתות. "האינטרסים של קרנות ההון סיכון ושל היזמים לא תמיד חופפים. לקרנות תמיד יהיה חישוב שונה, במיוחד כשיש הצעת רכש על השולחן. היזמים לא פעם יעדיפו לקחת את הכסף, אלא אם הם משוגעים. אותם המשוגעים הם אלה שמתחזקים את ההיי-טק הישראלי".

בנט אמר כי "קרן ממוצעת מנהלת 200 מיליון דולר והמשקיעים בה מצפים לתשואה של לפחות פי-3 על הכסף. אם לקרן יש בממוצע אחזקות של 15%-20% בחברות הפורטפוליו, זה אומר שהיא חייבת להיות מעורבת באקזיטים בהיקף כולל של 4 מיליארד דולר. זה לא סוד שרוב הקרנות לא מצליחות לעמוד ביעדים האלה. לכן, הקרנות מנסות לשנות את הפקטורים, לשאוף לאקזיטי ענק, לשמור על אחזקות גדולות בחברות, או להשקיע בהרבה יותר חברות".

בנט הוסיף שהתעשייה כולה בנויה על תחשיבים שאינם אמיתיים, היזמים מנפחים את הצפי להצלחת החברה כדי למשוך את המשקיעים ורק אחרי שמתבצעת ההשקעה, הצדדים עוברים לעולם האמיתי ומתחילים בתהליך ארוך של תיאום ציפיות.

לבנט יש גם עצות ליזמים המתחילים, והוא הדגים מהניסיון האישי שלו: "בסאיוטה ביצענו שינוי משמעותי שנתיים לאחר הקמת החברה ואחרי שכבר שרפנו 12 מיליון דולר. העצה שלי ליזמים היא 'תפסיקו לבקש שני מיליון דולר כהשקעה ראשונה ותתחילו ב-200 אלף דולר".

הדובר השלישי בפאנל, אבי זאבי, שותף בקרן ההון סיכון כרמל, ביקש לעודד את היזמים: "העולם לא נסגר, ודווקא בעתות משבר מוקמות חברות מעולות. כרגע יש מצב כללי בעולם של חוסר אמון במערכת הפיננסית, פתרונות שיחזירו מעט מהאמון הזה, יוכלו בלי ספק להצליח".

כשזאבי נשאל, לגבי כמות השקעות ה-Seed שכרמל מבצעת, הוא ענה כי "בקרן הקודמת 75% מההשקעות נעשו בחברות בשלב A ואנחנו שואפים להגיע למספרים דומים גם בקרן הנוכחית". *