זוהר גושן: "על בעלי החברות להפנים שהחברה כבר לא שלהם; הם חושבים שקרה להם פנצ'ר ברכב, ולא מבינים שעליהם להיפטר מהרכב"

יו"ר רשות ני"ע בכנס תאגידים: "יהיה על בעלי החברות לעשות ויתורים משמעותיים ביותר במסגרת הסדרי האג"ח, כולל העברת חלק מאחזקותיהם בחברה לידי מחזיקי האג"ח" ; "כל יום שעובר ללא פיתרון לעידוד זרימת האשראי החדש לשוק ההון מקרב את קיצן של חברות בקשיים"

"על בעלי החברות, בחלק מן החברות שיש להן קשיים בפירעון האג"ח, להפנים שהחברה כבר לא שלהם. הם חושבים שקרה להם פנצ'ר ברכב, ולא מבינים שעליהם להיפטר מהרכב" - כך אמר הבוקר (ה') יו"ר רשות ני"ע, זוהר גושן, בכנס שקיימה הרשות בנושא האתגרים בפיקוח על התאגידים בשוק ההון.

"יהיה על בעלי החברות לעשות ויתורים משמעותיים ביותר במסגרת הסדרי האג"ח, כולל העברת חלק מאחזקותיהם בחברה לידי מחזיקי האג"ח", אמר גושן. "על המשקיעים המוסדיים לפעול לגיבוש הסדרי אג"ח הוגנים להצלת כספי החיסכון הפנסיוני".

כאמור, גושן קרא לבעלי השליטה להפנים שיהיה עליהם ללכת לקראת מחזיקי האג"ח מהציבור ולעתים אף להעביר חלק מהבעלות לידי בעלי החוב. "יחד עם זאת", הוסיף, "גם המשקיעים המוסדיים צריכים לגלות אחריות בתהליך הזה ולבחון באופן יזום, אחראי ואקטיבי את מצבה של החברה ואת צרכיה, ואת יכולתה של ההנהלה לנתב את החברה למסלול התאוששות. ללא הסדרים, סכומים נכבדים מכספי החיסכון הפנסיוני ירדו לטמיון".

"ההתמודדות חייבת להיות מורכבת מפתרון המותאם לכל בעיה"

"אנחנו מתמודדים עם שלוש בעיות מרכזיות", אמר גושן, "קושי של הבנקים להזרים אשראי לחברות, קושי של החברות למחזר את חובן וקושי של השוק כולו לגייס אשראי חדש ממקורות חוץ-בנקאיים. המשבר מחייב התמודדות עם כל הבעיות הללו. ההתמודדות חייבת להיות מורכבת מפתרון המותאם לכל בעיה, כאשר כל הפתרונות שלובים יחד בתוכנית כוללת".

"ההצעות שגובשו ברשות ניירות ערך נשענות על ראייה כוללת של המשבר", המשיך גושן. "ההצעה למתן ערבות ממשלתית לגיוס הון בידי הבנקים מתמודדת עם בעיה אחת. הערבות הממשלתית אמורה לסייע לבנקים לגייס את ההון הדרוש להם, כדי שיכולתם להגדיל את האשראי שהם מעניקים לחברות במשק תובטח".

יו"ר רשות ני"ע הוסיף: "עם בעיית המיחזור אנחנו מתמודדים באמצעות פעילותן של קרנות המנוף, שלא מכבר יצאו לדרך, ועם מנגנון קציני האשראי, המבטיח דרך יעילה ופשוטה להגיע להסדרי חוב. עם הבעיה השלישית אנו מציעים להתמודד באמצעות תוכנית למתן ערבות ממשלתית לתיקי השקעה של גופים מוסדיים בהלוואות ובאג"ח חברות חדשים. תוכנית זו יש לשפוט כחלק הכרחי מתוכנית ההתמודדות הכוללת עם המשבר".

"הסיכון במחיקת 20% מתיק השקעות קטן"

גושן תקף את הטענות שלפיהן נכונות המדינה לבטח חלק מתיק ההשקעות תוביל בהכרח את הגופים המוסדיים להשקעות הרפתקניות. "הגופים המוסדיים ישמרו על שיקול הדעת שלהם", אמר, "הם יקבלו בעצמם, ללא תיווך, את כל החלטות ההשקעה. הם גם אלו שנושאים בסיכון הראשון בשיעור משמעותי של 20%, ואילו הממשלה נושאת רק השני ביתרת הסיכון שמעבר ל- 20%", אמר. "אם ניקח בחשבון שהערכות של גופים בינלאומיים מדברות על מקסימום מחיקות של 10%-15%, הרי שהסיכון במחיקת 20% מתיק השקעות קטן".

"אנחנו צריכים להסתכל למציאות בעיניים ולשאול את עצמנו מה עדיף: מתן ביטחון למשקיעים המוסדיים כדי שיזרימו אשראי למשק לחברות שעיקר פעילותן בישראל או ישיבה באפס מעשה ובהמתנה שיקרה משהו מבלי שנתאמץ", סיכם גושן, "כל יום שעובר ללא פיתרון לעידוד זרימת האשראי החדש לשוק ההון הוא יום שמקרב את קיצן של חברות בקשיים. מצב כזה משמעו הפסד נוסף לחוסכים הפנסיונים, פיטורי עובדים, וצניחה נוספת של הפעילות הכלכלית".