בנק הפועלים: "למרות התוצאות הגרועות של החברות ברבעון הרביעי, ייתכן שהשיפור היחסי יושג כבר ברבעון הראשון"

"המחירים הנוכחיים של המניות מאפשרים ללקוח בעל אורך נשימה לבנות פוזיציה בראייה של שנה ויותר בעלויות זולות יחסית, אבל אין להתעלם מהסיכון בשוק"

"למרות התוצאות הגרועות של החברות ברבעון הרביעי של 2008, ייתכן שבחברות השיפור היחסי יושג כבר ברבעון הראשון" - כך כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית על שוק ההון המקומי.

"במישור המאקרו המקומי הנתונים עודם שליליים. בין היתר, נמשכת הירידה במדד אמון הצרכנים ובמדד המשולב של בנק ישראל. החשש הוא, ששיפור בר קיימא בסביבה הכלכלית טרם החל, ושההרעה בסביבה הכלכלית תימשך בטווח הקרוב", כותבים הכלכלנים.

בבנק הפועלים לא שוכחים לציין את ההזדמנויות הטמונות במחירים הנמוכים בבורסה בת"א: "על אף הדו"חות הגרועים לרבעון הרביעי והסביבה המאקרו כלכלית השלילית, אנו מעריכים שמניות רבות נסחרות כיום עמוק מתחת לשוויין הכלכלי. מחיריהן של מניות רבות הידרדרו בחודשים האחרונים לשפל של שנים, ורבות מהן נסחרות במכפילים חד ספרתיים נמוכים".

"עם זאת", הם מזכירים, "אין הדבר אומר כי ההתאוששות בשערן תהיה מיידית. אנו סבורים כי הרמות הנוכחיות מאפשרות ללקוח בעל אורך נשימה לבנות פוזיציה בראייה של שנה ויותר בעלויות זולות יחסית, אולם אין להתעלם מהסיכון בשוק ומהתנודתיות שהמשקיעים עוד עלולים לסבול בטווח הקצר והבינוני. רמת הסיכון בהשקעה באפיק המנייתי נותרה גבוהה, בעיקר נוכח המשך המשבר הכלכלי בישראל ובעולם. הנתונים הכלכליים ממשיכים להיות שליליים ברמת המאקרו, וגם ברמת המיקרו התמונה הכללית מדו"חות הרבעון הרביעי היתה הגרועה ביותר זה שנים".

כלכלני הבנק מוסיפים כי חלה ירידה ניכרת גם באלטרנטיבות ההשקעה הן בשוק הסולידי, והן בשוק האג"ח הקונצרני, מה שמעלה את האטרקטיביות היחסית של המניות. לדבריהם, הצלחת תוכניות הממשל לחילוץ כלכלת ארה"ב מהמשבר עשויה להפיח רוח גבית חזקה בשווקים, אולם יש לקחת בחשבון כי אם התוכנית תיכשל, עלול הדבר להביא להידרדרות מחודשת בשוקי ההון.

לנוכח כל אלה, בבנק ממליצים למרבית המשקיעים להמשיך להחזיק ברכיב מנייתי נמוך, אך משקיעים בעלי אורך נשימה שמסוגלים לסבול את הסיכון הגבוה בשוק יכולים, לדעת הכלכלנים, לנצל את הרמות הנמוכות בשוק כדי להתחיל בבניית פוזיציה ארוכת טווח, בעיקר דרך מדדי המניות, ותוך הבנה שבטווח הקצר ייתכן תיקון טכני לעליות של השבועות האחרונים.

לאומי: שווי השוק של חברות לא מעטות רחוק משוויין הכלכלי - וחלק מהפגיעה הצפויה מגולם במחיריהן

בבנק לאומי מתמקדים במגזרים השונים, ובהתייחסם למניות הנדל"ן הם כותבים: "לעומת המימושים החלקיים במניות הבנקים, בלט השבוע ענף הנדל"ן לחיוב. מהפכת ה-IFRS, שכוללת שיערוך נכסים, לרבות בדו"חות הרווח והפסד במרבית חברות הענף, הביאה לרישום הפסדים כבדים, אך תרמה לשקיפות לגבי שווים של הנכסים. החששות מירידות בערכם של אלה כבר היו גלומות במחירי המניות באופן משמעותי, והירידה ברמת האי-וודאות תמכה בהן. נציין כי חלק מהעוסקים בענף טוענים כי לאחרונה מורגשת התאוששות מסוימת בהיקף הפעילות, אם כי ברמת מחירים נמוכה משמעותית מבעבר".

להערכת כלכלני לאומי, בתקופה הקרובה לא צפוי שיפור של ממש בתנאי הרקע המאקרו והמיקרו-כלכליים. יחד עם זאת, לדבריהן, שווי השוק של חברות לא מעטות רחוק משוויין הכלכלי, וחלק מן הפגיעה הצפויה מגולם כבר במחיריהן. תוכנית החילוץ האמריקנית עשויה, להערכתם, לתמוך ביציאה מהמשבר, אך טומנת בחובה סיכון רב - והתאוששות בת קיימא בשוק צפויה רק לקראת סוף 2009.

האנליסטים חוזרים על דבריהם בחודשים האחרונים, שלפיהם לקוח בעל אופק השקעה ארוך טווח (כלומר של מספר שנים), יוכל למצוא גם כיום ניירות ערך במחירים מעניינים, ומנגד, בשל רמת הסיכון הגבוהה, אין השוק מתאים ללקוח שונא סיכון או לזה שיידרש לכספו בטווח הקצר.