אירופה נעלה את היום בירידות אך בסיכום שבועי הציגה עליות נאות: מדד קאק טיפס ב-6% ומדד דאקס עלה ב-5%

[לטבלת ישראליות בעולם] מדד פוטסי עלה במהלך השבוע ב-3.4% ; מדד פוטסי ירד היום ב-2.3% ; מדד קאק איבד 1.1% ; מדד SMI ירד ב-2.6% ; נשיא ארה"ב, ברק אובמה: "ועידת ה-G20 היא נקודת מפנה הסטורית"

מרבית המדדים המובילים באירופה סיימו את יום המסחר בירידות, על רקע פרסום נתוני התעסוקה העגומים בארה"ב ועדכונים מפסגת ה-G20 בלונדון. עם זאת, המדדים הצליחו לנעול את השבוע בעליות נאות, כאשר הבורסות של פריז ופרנקפורט טיפסו ב-6% ו-5% בהתאמה.

מדד מנהלי הרכש (PMI) בגוש האירו הציג תוצאה טובה מהצפוי בחודש מארס, מה שתומך בכך שהעליות השבועיות התבססו גם על שיפור בנתוני המאקרו ולא רק על תחזיות אופטימיות של קברניטי הכלכלה הגלובלית.

מדד SMI של שוויץ ורד היום ב-2.6% לאחר ירידת שיעור האינפלציה של שוויץ לרמה הנמוכה ביותר מזה 50 שנה.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, קרא לועידת ה-G20 שננעלה אתמול (ה') בלונדון, כלא פחות מאשר "נקודת מפנה היסטורית" שתביא להתאוששותה של הכלכלה הגלובלית. במשך היום חלקים של הקומוניקט של הועידה דלפו לתקשורת, כולל ידיעה שהקבוצה תרחיב את הרגולציה הפיננסית ל"כל המוסדות, כלים ושווקים הפיננסיים בעלי החשיבות הסיסטמית" כולל קרנות גידור.

בועידה נאמר גם שחבריה מחוייבים לספק 6 מיליארד דולר למדיניות עניות יותר שיגוייסו ממכירה של זהב והכנסה עודפת של קרן המטבע הלאומית. אך הקומוניקט לא פירט מאמצי תמריץ פיסקלי נוספים, ובסופו של דבר ההחלטה תהיה בידי כל ממשלה. בסופו של דבר, חברי הועידה טענו שהיא היתה מוצלחת ולא דיברו על החלפת הדולר כמטבע הרזרבה העולמי. משום כך המשקיעים שמחו לשתף פעולה ולרכוש נכסים נושאי סיכון.

בתגובתו למיתון החמור ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה. לאחר עיכוב של חודשים, נשיא הבנק הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן-קלוד טרישה, אמר אתמול כי ה-ECB יכריז בחודש הבא על החלטתו בדבר הכלים המוניטריים החדשים, וזאת כששיעור הריבית עומד על 1.25%. הסכנה היא שכל שהבנק מתעכב, כלכלת אירופה תוסיף להידרדר. הדיון בבנק נסוב סביב השאלה האם הוא צריך ללכת בעקבותיהם של הפדרל ריזרב והבנק המרכזי בבריטניה ולרכוש אג"ח.

בסיכום יומי: מדד פוטסי של לונדון ירד ב-2.3% ל-4,029 נקודות ; מדד קאק 40 של פריז איבד 1.11% ל-2,958 נקודות ; מדד דאקס 30 של פרנקפורט עלה ב-0.07% ל-4,384 נקודות ; מדד SMI של ציריך ירד ב-2.62% ל-5,042 נקודות

בסיכום שבועי: מדד פוטסי עלה ב-3.4% ; מדד דאקס טיפס ב-5% ; מדד קאק הוסיף 6%

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.04% ל-1.3453 דולר והליש"ט עולה ב-0.52% ל-1.48 דולר.

זירת המאקרו

מדד מנהלי הרכש (PMI) במדינות מרחב האירו עלה במארס ל-40.9 נקודות מ-39.2 נקודות בפברואר. תחזית האנליסטים היתה לתוצאה מתונה יותר של 40.1 נקודות. הפעילות בגוש האירו, הן במגזר היצרני והן במגזר השירותים, המשיכה להתכווץ במארס, אך בשיעור מתון יותר בהשוואה לשיא של פברואר.

מדד המחירים לצרכן השוויצרי רשם בחודש מארס את הירידה השנתית הגדולה ביותר שלו מזה 50 שנה, כאשר נפל ב-0.4%, בהשוואה למארס אשתקד, לאחר שעלה ב-0.2% בפברואר. כלכלים צפו קיטון של 0.1%. הנתון שדווח היום מדגיש את הסכנה של דיפלציה.

מניות בכותרות

רויאל בנק אוף סקוטלנד הודיע כי יפטר עובדים נוספים במהלך השנה הקרובה. המנכ"ל, פיליפ המפטון אמר כי הפסדי החברה נבעו בעיקר מרכישת ABN אמרו .

מניות הבנקים היוו פעם נוספת את הכוח המניע העיקרי בשוקי אירופה, כולל HSBC ו-BNP פאריבה , סוסייטה ג'נרל .

חברות הכרייה ירדו גם הן, בעקבות הנסיגה בחוזים העתידיים על מתכות, והעיקריות שבהן ריו טינטו ו-Xstrata .

מניות תעשיית הרכב ריכזו עניין לאחר שקרדיט סוויס העלה המלצתו לענף הרכב באירופה מ"תשואת שוק" ל"תשואת יתר". נציין את BMW ו-דיימלר .

בסקר שערכה סוכנות "בלומברג" בקרב לקוחות החברה נמצא כי איירבוס, חטיבה של EADS ויצרנית המטוסים המסחריים הגדולה בעולם, עלולה לפספס את היעד של שליחת 18 מטוסי A380 סופרג'מבו.

Cazenove עדכן מטה את המלצתו לפראנס טלקום מ"תשואת שוק" ל"תשואת חסר", ומנגד, המלצתו לדויטשה טלקום עודכנה מ"תשואת חסר" ל"תשואת שוק".

ישראליות באירופה

דורי מדיה גרופ דיווחה לבורסה של לונדון כי חברת מפל תקשורת רכשה 2,350 מניות ב-2 לאפריל במחיר של 55 פני למניה. לאחר מכן, Miella Venture Partners רכשה ממפל 1,175 מניות, בעיסקה שמחוץ לשוק, במחיר של 55 פני למניה.

לידקום דיווחה לבורסה של לונדון כי ב-24 למארס היא רכשה 2,458,437 אג"ח מסדרה Aתמורת כ-1.487 מיליון שקל.

אחרי השבוע הדרמטי שעבר על קבוצת אפריקה ישראל עם פרסום ההפסד השנתי הגדול ביותר של חברה ציבורית בישראל ב-2008, ריכזה עניין מניית זרוע הנדל"ן של הקבוצה ברוסיה, אפ"י פיתוח .

כמו כן, ריכזו עניין גם מניות פלאזה סנטרס ו-888 , שפירסמו את תוצאותיהן השבוע.