עוד שערוריית בונוסים בארה"ב? פאני מיי ופרדי מאק יחלקו בונוסים לעובדים בהיקף 210 מיליון דולר

2 ענקיות המשכנתאות שקיבלו סיוע של כ-100 מיליארד דולר מהממשל, מבקשות לשמור על "הכשרונות" בעובדים שתפקידם חיוני להן ; סנטור: "זהו עלבון לציבור האמריקני שכספי הבונוסים ייצאו מכיסו"

ענקיות המשכנתאות האמריקניות שקרסו והולאמו אשתקד ע"י הממשל האמריקני, פאני מיי ופרדי מאק , ייחלקו בונוסים לכ-7,600 עובדים, בהיקף 210 מיליון דולר. כך דיווח אמש (ו') ה"וול סטריט ג'ורנל", שציטט מכתב מהרגולטור בארה"ב.

כזכור, שתי חברות מימון המשכנתאות עמדו אשתקד בפני קריסה וקיבלו יחדיו סיוע מהממשל האמריקני בהיקף עצום של כ-100 מיליארד דולר, במסגרת תוכניות החילוץ למגזר הפיננסי, ושדיווחו על הפסד מצרפי של כ-108 מיליארד דולר ב-2008.

הבונוס המקסימלי לעובד, יסתכם ב-1.5 מיליון דולר, והוא יחולק על פני 18 חודשים החל מ-2010. ג'יימס לוקהארט, ראש הסוכנות הפדרלית לדיור, אמר כי הבונוסים הם חיוניים לשמירה על ה"כשרונות" בחברות האלו - נושאי תפקיד חיוניים בשתי החברות האמונות על מימון המשכנתאות בארה"ב.

במהלך 2009 צפויים 92 מעובדי פרדי מאק לקבל בונוסים בהיקף 100 אלף דולר, ועובד אחד, ששמו כמובן לא נחשף, צפוי לקבל 675 אלף דולר. גם בפאני מיי, 121 עובדים יקבלו ב-2009 סך של 100 אלף דולר, כשהסכום המקסימלי יעמוד על 705 אלף דולר. מישל וויליאמס, מנהלת התפעול של פאני מיי, תקבל בשנה וחצי הקרובות בונוס של 1.3 מיליון דולר, ומנהלים בכירים אחרים יקבלו 1-1.1 מיליון דולר.

אמש אמר הסנטור הרפובליקני צ'ארלס גרסלי, כי "אני לא מוצא כל היגיון בהחלטות האלו שהתקבלו ע"י המנהלים, שהחברות שלהם הפסידו יותר מ-100 מיליארד דולר בשנה החולפת. זהו עלבון לציבור האמריקני שכספי הבונוסים ייצאו מכיסו".

הקונגרס האמריקני שוקל לחוקק תקנות שיעכבו חלוקת בונוסים במוסדות שקיבלו סיוע ממשלתי, בכללם גם פאני ופרדי. כזכור, בחודש שעבר הבונוסים שחולקו לעובדי ובכירי חברת הביטוח AIG עוררו סערה ציבורית בארה"ב, מה שגרם לחלק גדול מהעובדים להחזיר את הבונוס שקיבלו.