צעד תחרותי של בואינג עלול להביא לאבדן הכנסות משמעותי ולפיטורי אלפי עובדי חטיבת בדק של התעשיה האווירית

כך אמרו ל"גלובס" גורמים בענף התעופה ; הצעד של בואינג ייתר את מקור התעסוקה העיקרי של החברה: הסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען ; נבחנת אפשרות להגיש תביעה משפטית נגד בואינג בגין ניצול מעמדה המונופוליסטי

צעד תחרותי של בואינג עומד לייתר את מקור התעסוקה העיקרי של חטיבת בדק מטוסים בתעשייה האווירית: הסבת מטוסי נוסעים מתוצרת בואינג למטוסי מטען. אם בואינג לא תחזור בה, עלולה חטיבת בדק לסבול אבדן הכנסה משמעותי שעלול להביא לפיטורי מספר גדול של עובדים. כך אמרו ל"גלובס" גורמים בענף התעופה.

לפי ידיעה באוויאיישן וויק, אישרה בואינג כי היא מתכננת להתחיל לגבות תשלום תמורת שירותי תמיכה טכנית למטוסי מטען שהיו בעברם מטוסי נוסעים ושעברו הסבה לייעודם החדש במתקני חברות שאינן בואינג, או שאינן קשורות בקשר חוזי עם בואינג. עד עתה ניתנו שירותי התמיכה הטכנית בחינם לכל מטוס שייעודו הוסב, בלי להביא בחשבון היכן בוצעה ההסבה.

מדובר בהיטל שנתי שינוע בין 50 אלף דולר ל-250 אלף דולר, תלוי בגודל המטוס ובחברה שבה בוצעה ההסבה.

הגורמים בענף התעופה ציינו, כי התקנות החדשות של בואינג ישפיעו בעיקר על חטיבת בדק, שרכשה שם עולמי בהסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען ושנחשבת אחת מהקבלניות הגדולות בענף.

ההיטלים מכוונים בעיקר למפעילי מטוסי 737, 767, ו-747, שעברו הסבה בבדק. המשמעות היא, שחברות תעופה שהרבו להשתמש בשירותי ההסבה של בדק, בגלל תעריפיה הזולים בהשוואה לאלה של בואינג, יפסיקו לעשות זאת ויפנו לבואינג או לשותפותיה הרשמיות, בסינגפור ובסין, כדי להימנע מהתשלום השנתי על קבלת שירותי תמיכה טכנית.

חברת בואינג אומרת, כי התשלומים החדשים נחוצים לכיסוי ההוצאות שכרוכות בדרישה ההולכת וגוברת לשירותי התמיכה הטכנית של החברה. אנליסטים מציינים, כי במקביל גדלה התחרות על עבודות ההסבה. בעוד שחברות תעופה מכניסות מטוסי נוסעים לנפתלין והם זמינים להסבה, יש קשיים בהשגת אשראי לביצוע עבודות ההסבה.

דני קליימן, סגן נשיא ומנכ"ל בדק, אמר לאוויאיישן וייק: "אנו עדיין בוחנים את השינוי, אך במבט ראשון נראה שמה שבואינג מציעה אינו אלא התנהלות סחר בלתי הוגנת. אני חושב שהתנהלות זו תגרום נזק כלכלי לא רק לנו וללקוחות שלנו, אלא גם לשחקנים אחרים בזירת התעופה".

כמה מקורות בענף התעופה אמרו ל"גלובס", כי עורכי-דין רבים שמתמחים בדיני הגבלים עסקיים סבורים שמה שבואינג עשתה הוא הפרה בוטה של חוקי אנטי-טראסט. עם זאת אמרו המקורות, שתביעה משפטית נגד בואינג עלולה להימשך חמש, שש שנים ובזמן שיחלוף תפסיד בדק את לקוחותיה.

לדברי המקורות, ישראל שוב אינה לקוחה גדולה של בואינג ולפיכך אפשרויות הלחץ שלה על החברה מוגבלות. עם זאת, יש מקום להידברות במאמץ להגיע לפשרה מסוימת, אולי בסיוע של מחוקקים אמריקניים. כך או כך, בדק צפויה להיקלע למצוקה בתוך זמן לא רב עם ההידלדלות הצפויה של זרם לקוחות ההסבה שלה.

וזו לא תהיה הבעיה היחידה. באחרונה נודע כי תע"א עומדת לפטר כ-200 עובדים זמניים מחטיבת בדק בגלל צמצום ההזמנות למטוסי מנהלים שבדק מייצרת בשת"פ עם גלאפסטרים האמריקנית.