הפרוטוקולים של הפחתת הריבית חושפים: ההחלטה התקבלה פה אחד - למרות שהיכולת לגלגל אותה מהבנקים למשק מוגבלת

בפרוטוקולים של הדיונים המוניטריים בבנק ישראל נכתב: "צוין שהתמסורת בין הפחתת הריבית של בנק ישראל להפחתת הריבית הבנקאית ללווים במשק יורדת ברמות ריבית כה נמוכות" ; מודל בו נעשה שימוש הצביע כי רמת הריבית צריכה לרדת ל-0% - והצביע על אינפלציה שלילית של 0.6% ב-2009

הפרוטוקולים של הפחתת הריבית המרכזית במשק הישראלי, ריבית בנק ישראל, חושפים כי ההחלטה התקבלה פה אחד - למרות הידיעה כי היכולת לגלגל אותה מהבנקים למשק מוגבלת.

בפרוטוקולים של הדיונים המוניטריים בבנק ישראל נכתב: "צוין שהתמסורת בין הפחתת הריבית של בנק ישראל להפחתת הריבית הבנקאית ללווים במשק יורדת ברמות ריבית כה נמוכות", וכי "במצב הנוכחי הבנקים מוגבלים ביכולתם להפחית את הריבית למפקידים הקרובה לאפס" מצד אחד, והעובדה שהבנקים שומרים על מרווח קבוע ביחס לאשראי - מצד שני.

לפני שבועיים הפחית בנק ישראל את הריבית ב-0.25% לרמה של 0.5% במונחים שנתיים, הנמוכה ביותר אי-פעם. הדבר גרר בהתאמה הפחתה של ריבית הבסיס הבנקאית - ריבית הפריים, הגבוהה ממנה ב-1.5%, לרמה שנתית של 2%.

מודל בו נעשה שימוש במסגרת הדיונים הצביע כי רמת הריבית צריכה לרדת ל-0% - והצביע על אינפלציה שלילית של 0.6% ב-2009. מדובר במודל של שיווי-משקל כללי אקראי (DSGE) הלוקח בחשבון הנחות יסוד של ירידה בתוצר המקומי בגולמי בשיעור של 1.5% השנה, ריביות נמוכות בעולם, התייצבות במחירי האנרגיה ברמה הנוכחית הנמוכה וירידה בהיקף הסחר העולמי.

למעשה, המודל הצביע על רמת ריבית שלילית של 0.8% - מה שמלמד מדיניות של הרחבה כמותית, כזו שבאה לידי ביטוי בין היתר בתוכנית רכישת האג"חים על-ידי הבנק המרכזי, שהורחבה יומיים לאחר הודעת הריבית. המודל, יצוין, לוקח בחשבון התערבות של של בנק ישראל בשוק המט"ח והאג"ח - אשר יביאו לשער חליפין של 4.08-4.2 שקלים לדולר בשנה הנוכחית. "כל ההזרמות הנובעות מרכישות אגרות חוב ומטבע החוץ יעוקרו בכדי שריבית בנק ישראל לחודש אפריל תיקבע ברמה עליה הוחלט", נכתב בפרוטוקולים.

בבנק ישראל, כך עולה מהפרוטוקולים, מעריכים כי סביבת ריבית אפסית עשויה להביא לשינוי בהרכב תיק הנכסים של הציבור; מדובר במעבר מהפקדת שקלים בפקדונות בנקאיים ליתרות זכות גבוהות יותר בחשבונות עו"ש והשקעה בנכסים כמו אגרות חוב ומטבע חוץ.