"גלובס" חושף את רשימת כל המתמודדים לתפקיד הנשיא ב-5 בתי משפט

בעבר נבחרו נשיאי בתיהמ"ש ע"י נשיאת העליון בהסכמת שר המשפטים ; עקב חוק הקדנציות ובהסכמה בין ביניש לשר הקודם פרידמן, נקבע כי השר והנשיאה יבחרו יחד את הנשיאים מבין 2-3 מועמדים עליהם תמליץ ועדת האיתור

אחת המטלות הראשונות אחרי פסח של שר המשפטים החדש, יעקב נאמן, ונשיאת העליון, דורית ביניש, תהיה לבחור נשיאים ל-5 בתי משפט שנשיאיהם פרשו בשל "חוק הקדנציות", שהגביל את כהונתם ל-7 שנים. הוועדות הממליצות ("ועדות האיתור") מגבשות בימים אלה את המלצותיהן, וכנראה שעוד לפני החג יעבירו לשר ולנשיאה את המלצותיהן. "גלובס" חושף לראשונה את רשימת כל השופטים המועמדים לכל תפקידי הנשיא הפנויים.

לפי שעה, רק הנשיא אורי גורן פרש גם מכס השיפוט, משום שממילא הגיע לגיל הפרישה. מאחר שכל נשיאי השלום מחזיקים במינוי של שופט מחוזי, הם צפויים להישאר במערכת. נשיא השלום במחוז מרכז, יהודה פרגו, דילג למחוזי בתל-אביב, ואילו נשיא השלום בנצרת, תאופיק כתילי, דילג למחוזי בנצרת. נשיאת השלום בתל-אביב, עדנה בקנשטיין, ונשיא השלום בירושלים, אמנון כהן, יצאו בשנת שבתון וטרם החליטו אם לפרוש בסופה מכס השיפוט או לעבור לכהן במחוזי.

בעבר נבחרו הנשיאים על-ידי נשיאת העליון, בהסכמת שר המשפטים, לקדנציה של 4 שנים שהוארכה עד לפרישה. בעקבות חוק הקדנציות ובהסכמה נדירה בין ביניש לשר הקודם, דניאל פרידמן, נקבע כי השר והנשיאה יבחרו יחד את הנשיאים, מבין 2-3 מועמדים עליהם תמליץ ועדת האיתור.

בכל ועדת איתור 3 חברים, שאחד מהם הוא מנהל בתי המשפט, משה גל. תוך התייעצות עם אנשי מקצוע, גיבשו הוועדות את הדרישות המתבקשות מתפקיד הנשיא, ועל בסיסן חיברו שאלון שוויוני. לכך התווספו נושאים ובעיות הנוגעים לבית המשפט הספציפי אליו מתמודד המועמד. כך, למשל, החליטה הוועדה כי נשיא צריך לעבוד בשיתוף-פעולה עם סגניו ולתת להם תפקידי ביצוע ולא להיות סוליטי. בראיון לא נשאל המועמד האם יאציל סמכויות לסגניו, משום שתשובתו צפויה. המועמד התבקש להתייחס לסיטואציה או לבעיה, ממנה ניתן להבין את תפיסתו ואת אופיו.

בראשות הוועדה לבחירת נשיא המחוזי בתל-אביב עומדת השופטת מרים נאור. מבין 7 המועמדים מסתמן כי לשופטת דבורה ברלינר הסיכויים הגבוהים ביותר, אם תוותר על האפשרות להתמנות כשופטת בעליון, שם כיהנה במינוי זמני.

המועמדות המובילות אחריה הן סגניות הנשיא, ורדה אלשיך, האחראית על מחלקת הפירוקים ופשיטות-הרגל, ומיכל רובינשטיין, הממונה על מחלקת הערעורים. במערכת אומרים כי "לאלשיך עומד לרועץ המזג השיפוטי ואילו רובינשטיין טובת לב מדי ותתקשה להעיר לשופטים כשצריך". יתר המועמדים למחוזי בתל-אביב הם ד"ר עודד מודריק (העוסק בפלילי ומינהלי), ד"ר דרורה פלפל (שזכתה לכינוי אבירת התובעים הייצוגיים), וכן ה"פליליסטים" אורי שהם וג'ורג' קרא. האחרון עומד בראש ההרכב במשפט קצב שייפתח החודש.

בראשות הוועדה לבחירת נשיא השלום בתל-אביב, במקומה של עדנה בקנשטיין, עומדת נשיאת המחוזי בירושלים מוסיה ארד. על התפקיד היוקרתי מתמודדים 16 שופטים, ובהם סגני הנשיא זיוה הדסי-הרמן, אליהו קידר וזהבה אגי, ורשמי בית המשפט המחוזי אבי זמיר (המכהן כשופט מחוזי בפועל) ושמואל ברוך (שסיים כהונת שופט מחוזי בפועל).

מועמד מפתיע הוא השופט צבי כספי, שנחשב ל"ילד הרע" של המערכת ומנהל מלחמת יחיד בנושאים שונים. בולטות בהיעדרן סגניות הנשיא חיותה כוחן ושושנה אלמגור. לפני כשנה עמדה קידומה של כוחן למחוזי במרכזו של מאבק מתוקשר בין בקנשטיין לביניש. ל"גלובס" נודע כי כוחן הציגה מועמדות אך לבסוף הסירה את מועמדותה. לפיכך הדסי-הרמן נחשבת למועמדת המובילה.

3 מבין 9 סגני הנשיא הגישו מועמדות - שולמית דותן, יצחק שמעוני ויואל צור. אליהם הצטרף מועמד "חיצוני", שופט השלום מרחובות ירון לוי. 3 המועמדים הירושלמים הם שופטים ותיקים, ולפי ההערכות הוועדה תמליץ על דותן ה"פליליסטית" ושמעוני ה"אזרחיסט". בראשות הוועדה עומדת נשיאת המחוזי בחיפה, השופטת בלהה גילאור. ועדת האיתור התלבטה אם לפנות לשופטים נוספים בבקשה להציג מועמדות, אך החליטה לבסוף להסתפק במועמדים הקיימים.

על נשיאות השלום במחוז מרכז מתמודדים 8 שופטים. הבולטים הם רשם המחוזי בתל-אביב, שמואל ברוך, שכיהן בעבר כסגן נשיא השלום ברמלה; דפנה בלטמן-קדראי, שכיהנה 5 שנים כסגנית הנשיא באילת ועברה לכהן בנתניה; וסגן נשיא השלום בפתח תקווה, אהרן גולדס, הנחשב לשופט ומינהלן יעיל. על נשיאות השלום בצפון מתמודדים 12 שופטים, ובהם סגני הנשיא בנצרת, שכיב סרחאן וג'ורג' אזולאי, סגני הנשיא בחיפה, יעקב וגנר ויעל אבירם-כתבן, סגן הנשיא בעפולה, יוסף בן-חמו, וסגנית הנשיא בבית שאן, עיריה היומן-מרדכי.

השופט ירון לוי מרחובות הוא שיאן המועמדויות ומתמודד על כל תפקידי הנשיא הפנויים. סגן הנשיא מחיפה, יעקב וגנר, מתמודד ב-3 מחוזות, ואילו השופטים שמואל ברוך, ורדה פלאוט, חנן אפרתי ואברהם קסירר מתמודדים בשני מחוזות.

והמועמדים הם:

* מחוזי תל-אביב:

עודד מודריק; אורי שהם; דרורה פלפל; מיכל רובינשטיין; ורדה אלשיך; ג'ורג' קרא; דבורה ברלינר

* שלום תל-אביב:

מאיר שנהב; זיוה הדסי הרמן; מרדכי פלד; מיכאל תמיר; נועה גרוסמן; ירון לוי; צבי כספי; ורדה פלאוט; זהבה אגי; חנן אפרתי; שמואל ברוך; אבי זמיר; אליהו קידר; יעל אחימן; דניאל בארי; אברהם קסירר; יעקב וגנר

* שלום מרכז:

אהרן גולדס; דפנה בלטמן-קדראי; שמואל ברוך; ורדה פלאוט; ירון לוי; חנוך פדר; שאול מנהיים; אברהם קסירר; יעקב וגנר

* שלום ירושלים:

יצחק שמעוני; שולמית דותן; יואל צור; ירון לוי

* שלום צפון:

זאיד פלאח; שכיב סרחאן; יוסף בן-חמו; עיריה היומן-מרדכי; מרדכי נדל; יוסף סוהייל; ג'ורג' אזולאי; יעקב וגנר; דורון פורת; יעל אבירם- כתבן; זיאד סאלח; חנן אפרתי; ירון לוי