דו"ח סודי של קרן המטבע הבינלאומית: יש לעודד את מדינות מזרח-אירופה לאמץ את האירו

[למדור שוקי עולם] מחברי הדו"ח: "ללא מעבר לאירו, לא יוכלו חלק מהמדינות להתמודד עם הבעיה ללא קיצוצים מסיביים, שיעוררו התנגדות פוליטית גוברת"

חברות האיחוד האירופי במרכז אירופה ובמזרחה צריכות לשקול לבטל את המטבעות הלאומיים שלהן לטובת האירו, גם ללא הצטרפות רשמית לגוש המטבע. כך טוענים כלכלנים בקרן המטבע הבינלאומית. בדו"ח חסוי של הקרן נכתב כי גוש האירו צריך להגמיש את התנאים למדינות שרוצות להצטרף, כדי שאפשר יהיה להצטרף גם במעמד חלקי בלבד, ומבלי שמעמד חלקי זה יעניק להן מושב במועצת המנהלים של הבנק האירופי המרכזי (ECB).

מחברי הדו"ח טוענים כי "עבור מדינות באיחוד האירופי, המעבר לאירו כרוך ביתרונות הגדולים ביותר בהתמודדות עם בעיית החובות הנקובים במטבע זר, שהריבית עליהם גדולה יותר מהרווחים (debt overhang), וכן בהפגה של אי-הוודאות ובשיקום האמון".

האתגרים נותרו בעינם

"ללא מעבר לאירו, לא יוכלו חלק מהמדינות להתמודד עם הבעיה ללא קיצוצים מסיביים, שיעוררו התנגדות פוליטית גוברת", טוענים בקרן המטבע. חשיפת הדו"ח החסוי, שחובר לפני כחודש, עלולה להצית מחדש את הדיון הסוער על אסטרטגיות הסיוע המתאימות למדינות מרכז ומזרח-אירופה.

למרות שבשבוע שעבר הציגו מנהיגי העולם את פסגת ה-G20 כהצלחה, האתגרים והקשיים בכלכלות מזרח-אירופה נותרו בעינם. בשל המיתון המעמיק, נרתעו בימים האחרונים אוקראינה ולטביה, ששתיהן כבר נכללות בתוכניות של קרן המטבע הבינלאומית, מאישור הרפורמות שהקרן דרשה מהן. מדינה נוספת, הונגריה, עושה מאמצים להקים ממשלה שתהיה מסוגלת לבצע רפורמות כאלה.

הדו"ח של קרן המטבע תומך במאמצים של הקרן, של הבנק העולמי ושל הבנק האירופי לשיקום ופיתוח (EBRD) לשכנע האיחוד האירופי, ואת חברות האיחוד במזרח-אירופה, לתמוך באסטרטגיית התמודדות שתקיף את האזור כולו, ושתכלול גם קרן הצלה אזורית.

פער המימון גדל

המאמצים הללו נכשלו בשל ההתנגדות הנרחבת במדינות מערב אירופה ומזרחה כאחד. המדינות החברות בגוש האירו וה- ECBמתנגדים להגמשת כללי ההצטרפות לגוש. קרן המטבע הבינלאומית, שצופה התכווצות של 2.5% בתמ"ג האזורי ב-2009, מעריכה ש"השווקים המתעוררים של אירופה", כולל טורקיה, חייבים למחזר השנה חובות חיצוניים בשווי כולל של 413 מיליארד דולר, ולכסות גירעונות חשבון שוטף צפויים בסך 84 מיליארד דולר.

הדו"ח מעריך ש"פער המימון" - הכסף הנדרש ממוסדות פיננסיים בינלאומיים, האיחוד האירופי והממשלות - יסתכם השנה ב-123 מיליארד דולר, ובשנה הבאה ב-63 מיליארד דולר: סך הכל 186 מיליארד דולר. חלק ניכר יבוא מקרן המטבע הבינלאומית. עם זאת, נאמר בדו"ח כי "עוד 105 מיליארד דולר" יצטרכו לבוא ממקורות אחרים, כולל האיחוד האירופי.