בעקבות הנפקת האג"ח הממשלתית בחו"ל: יתרות המט"ח של בנק ישראל חצו את רף 44 מיליארד הדולרים

הרף היווה את היעד העליון של תוכנית רכישת הדולרים של בנק ישראל בשוק החופשי, בטרם החליט להאריך את התוכנית לזמן ולסכום לא ידוע

לראשונה מאז הודיע על התערבותו בשוק החופשי ורכישת מט"ח במסחר הבין-בנקאי במארס אשתקד, עברו יתרות המט"ח של בנק ישראל את רף 44 מיליארד הדולר. רף זה, כזכור, עמד במשך חודשים ארוכים כיעד העליון של בנק ישראל מבחינת היקף יתרות המט"ח אליו שאף להגיע. לפני כשבועיים הודיע הבנק המרכזי על המשך תוכנית הרכישות - אולם הפעם לא הציב יעד חדש, כאשר היקף הרכישות היומיות נותר בעינו - 100 מיליון דולר בממוצע.

בסוף מארס, אם כן, הסתכמו יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל בכ-44.15 מיליארד דולר, גידול של 8.6% (3.51 מיליארד דולר). מהודעת הבנק המרכזי עולה, כי הגידול במארס נבע מרכישה של 1.75 מיליארד דולר בשוק הפתוח, במהלך המסחר במסגרת התכנית להגדלת יתרות מטבע חוץ.

גורמים נוספים כוללים את סעיף ההעברות של המגזר הציבורי מחו"ל, בסך של כ-1,46 מיליארד דולר. זהו גידול לא אופייני, שכן בד"כ תרומת סעיף זה במונחים חודשיים מסתכמת ב-100-300 מיליון דולר. מכאן, שהגידול נובע ככל הנראה מהפקדת מרבית הכספים שגייסה הממשלה במסגרת הנפקת אג"ח ממשלתיות בלוקסמבורג (1.5 מיליארד דולר), שהסתכם - כזכור - בביקושי יתר.

כן נציין, כי שיערוך יתרות מטבע חוץ בסך כ-545 מיליוני דולרים תרמו אף הם לגידול ביתרות המטבע הזר בבנק ישראל. מנגד, הבנקים המסחריים הקטינו את יתרת הפקדונות המט"חים שלהם בבנק המרכזי בכ-242 מיליון דולר.