מה עושה איש קרן גידור שקרסה

פושטי הרגל מתעשיית הגידור משתלבים בתעשיית ה-Fast Food האמריקנית

אייל לסקר הוא אנליסט קרנות גידור בפריוריטי

תעשיית קרנות הגידור מתכווצת ומנהלים רבים נאלצו לסגור את הקרנות וללכת הביתה. אם נתרגם מילים למספרים נקבל את התמונה הבאה: לפי דיוטשה בנק, תעשיית קרנות הגידור מנהלת היום 1.33 טריליון דולר בלבד, ירידה של 11% בהיקף הנכסים המנוהלים לעומת סוף 2008, אז ניהלה התעשייה 1.5 טריליון דולר.

מהסקר שערך הבנק בקרב גופי השקעה מובילים המשקיעים בקרנות גידור, כמו קרנות של קרנות (FoHF), בנקים, קרנות פנסיה ואחרים, עולה שכ-168 מיליארד דולר נוספים יעזבו את התעשייה בשנה הקרובה.

מכיוון שקרנות הגידור לא הצליחו לספק את הסחורה ולהכות את השוק ב-2008, משקיעים רבים החלו לתהות איזו מטרה, אם בכלל, הן משרתות. להגנתם יוכלו לטעון המנהלים, שבשיאו של המשבר אסרו הרגולטורים מכירה בחסר של מניות הפיננסים שעמדו בלב המשבר, ובכך היקשו על הקרנות להשיא רווחים ממניות הסקטור הצונחות.

אם לא די בכך, גם כשהרגולטורים עמדו מהצד ולא התערבו, היו חברות ברוקרים גדולות שצמצמו במידה ניכרת (ואף הקפיאו לחלוטין) את האפשרות להלוואות מניות, ובכך למעשה ניתקו את בלון החמצן של השורטיסטים.

קן קרפמן הוא מהנפגעים המפורסמים של התעשייה. רשת abc, שחשפה לאחרונה את דבר התקיפה הישראלית במדבריות סודן, אחראית לסקופ חשוב לא פחות, כשחשפה את מנהל קרן הגידור ממדבריות קליפורניה, שפשט את הרגל והחל לעבוד כשליח בפיצרייה המקומית כדי לשלם את חובותיו.

יש שיפקפקו באג'נדה האמיתית של קרפמן שמסבירה את חשיפתו בתקשורת. אי אפשר שלא להיזכר במקרה של מייקל גייטס גיל, מנהל בכיר בתחום הפרסום, שאיבד את מקום עבודתו ושכר שנתי של 160 אלף דולר, והחל בגיל 63 לעבוד ברשת בתי הקפה סטארבקס. בעקבות החוויה גיל כתב את הספר "How Starbucks Saved My Life", שהפך מייד לרב מכר, ולאחר מכן לסרט הוליוודי בכיכובו של טום הנקס.

תביעת אבטלה אחת פחות

אם לא מדובר בספין תקשורתי אלא באדם בעל מוסר עבודה גבוה, ראוי שישלח אליו מכתב תודה מהנשיא ה-44 של ארה"ב. תוכניתו הכלכלית של ברק אובאמה להבראת המשק שנחתמה בפברואר, שמה לה למטרה לייצר מקומות עבודה חדשים, ולהקטין את מספר תביעות דמי האבטלה, שהגיעו לשיא של 25 שנה בחודש מרץ השנה כשנרשמו 694 אלף תביעות חדשות. כעת ניתן לדווח על תביעה אחת פחות.

משנתו של המשטר החדש באמריקה אפשרה לשני הסנטורים האמריקניים, קארל לוין וצ'רלס גראסלי, לדרוש את הכפפת קרנות הגידור לרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC), כדי להגביר את השקיפות והפיקוח. לטענתם, תעשיית קרנות הגידור גדולה דיה כדי להשפיע על מחירי המניות ולהעמיד בסיכון את המערכת הפיננסית האמריקנית כולה.

בסוף השבוע הצטרף אליהם, הישר מוועידת ה-G20 בלונדון, נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, שסיכם ואמר כי "הפיקוח על קרנות הגידור לא יצר מקום עבודה נוסף בתעשיית הטקסטיל הצרפתית... אבל הוא פתח דף חדש אחרי הטירוף נטול הרגולציה של השנים האחרונות". תעשיית ה-fast food האמריקנית מוכיחה אחרת.

אייל לסקר