מקורות חוסמת תוכנה ישראלית לניהול אחזקה מלהשתתף במכרז

מדובר בתוכנה 'עוצמה 10' של חברה בשם זהה הפועלת בכרמיאל ; מקורות מסרבת להסביר מה השיקולים להעדפת תוכנות זרות, בטענה שהשיקולים מוסברים במסגרת מסמך פנימי

מקורות מנהלת את אחד המכרזים שלה בצורה לכאורה מעוררת תמיהה, ובפרט בימים אלה של מיתון. מקורות, שהיא חברה ממשלתית, פרסמה מכרז לרכישת תוכנה לניהול אחזקה. בכפוף לתנאי המכרז הספקים יכולים להציע פתרון המבוסס על אחת מהתוכנות הבאות: SAP - מודול תחזוקה, מקסימו - תוכנה אמריקנית שנרכשה על-ידי יבמ או INFOR - אף היא תוכנה אמריקנית לניהול אחזקה.

מה מוזר בסיפור? שחברת מל"מ הביעה את רצונה להציע הצעה במכרז, המבוססת על תוכנה אחרת, ישראלית, הנקראת עוצמה 10, ונענתה בשלילה. נציין, כי חברת התוכנה עוצמה 10 מכרמיאל לניהול אחזקה חולשת, לטענת בני מלניק, מבעלי החברה, על יותר מ-60% משוק התוכנות לאחזקה בישראל ומוטמעת במספר אתרים בחו"ל, ובהם למשל מפעל טבע בהונגריה, חברת הבנייה גילמור בניגריה, מספר אתרי אמדוקס בעולם וגם באתרים השייכים למקורות, ביניהם אתר ברמלה וברידינג.

אבל, במקורות כאמור דוחים אותה על הסף מפני תוכנות זרות. נדגיש - לא מאפשרים לתוכנה אפילו להשתתף במכרז. לא מדובר על זכייה בו.

עוצמה 10 פנתה לחברת מקורות ושאלה מדוע רשימת התוכנות במכרז סגורה, וכיצד חברה ממשלתית לא מאפשרת לפתרון תוכנה ישראלי להשתתף במכרז. "התשובה שקיבלנו הייתה לאקונית", אומר מלניק, "'זו החלטה של הוועדה המקצועית', נמסר ממקורות".

השאלה העקרונית שמתעוררת בעקבות הסיפור היא כיצד חברה ממשלתית יכולה להיות כל-כך אטומה לכאורה למצב של המשק הישראלי ודווקא עכשיו לא לאפשר לחברה ישראלית להשתתף במכרז, מה עוד שעל-פי חוק המכרזים הממשלתיים אמורה להיות העדפה למוצר ישראלי ובוודאי לכזה שמיוצר בפריפריה. אבל לא זו בלבד - עוצמה 10, נציין, ניצחה לטענת החברה את התוכנות המועדפות על-ידי מקורות במכרז במספר מכרזים בשנים האחרונות ובהם לדוגמה כביש 431 של חברת דניה סיבוס.

בשלטון המקומי התגייסו לעזרתה של עוצמה 10 והפנו מכתב לאלי רונן, יו"ר מקורות, ובו השאלה מדוע החברה הישראלית נחסמת במכרז האמור. גם "גלובס" הפנה למקורות שאלות בנושא, והתגובה הייתה: "השיקולים המקצועיים בגינם לא הומלצה תוכנת עוצמה 10, וכמוה גם מספר תוכנות נוספות, מפורטים במסמך ארוך ומפורט שהוגש לנו על ידי היועץ המקצועי". את המסמך סירבו במקורות להעביר לידי "גלובס" בטענה שהוא מסמך פנימי, וכך נותרנו עם תשובה סתומה, ועם תהייה, מדוע בעצם חוסמת מקורות תוכנה ישראלית שכבר הוכיחה עצמה, בין היתר במתקניה שלה.