נחתמו כל ההסכמים להרחבת מתקני ההתפלה; כמות המים המותפלים בישראל תגדל ב-57 מיליון קוב לשנה

מפעילי המתקנים התבקשו להגיש הצעות המציגות את כמות המים הנוספים שברצונם להתפיל, כאשר מחיר הרכישה שנקבע הינו 2.6 שקלים לקוב ; המדינה, מצידה, התחייבה לרכוש את המים המותפלים עד לשנת 2027

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

המדינה חתמה עם מפעילי מתקני ההתפלה על הסכמי הרחבת כמות המים המותפלים במתקני ההתפלה הפועלים באשקלון, פלמחים וחדרה - בהיקף כולל של 57 מיליון קוב לשנה. כמות זו מהווה הרחבה של כ-25% מהתפוקה הקיימת כיום.

בעקבות ההליך להרחבת המתקנים, כמות המים המותפלים המסופקים למערכת תגדל ב-15 מיליון קוב בחצי השנה הקרובה וב-57 מיליון קוב בשנה עד סוף 2010. להערכת ועדת המכרזים, מרבית הכמויות הנוספות אף יסופקו בלוחות זמנים קצרים יותר. העקרונות שעמדו בבסיס ההליך הינם אספקת מים למערכת הארצית בלוחות זמנים קצרים יחסית, תוך ניצול יעיל של תשתיות קיימות ויעילות כלכלית מקסימלית.

מפעילי המתקנים התבקשו להגיש הצעות המציגות את כמות המים הנוספים שברצונם להתפיל, כאשר מחיר הרכישה שנקבע הינו 2.6 שקלים לקוב. המדינה, מצידה, התחייבה לרכוש את המים המותפלים עד לשנת 2027.

חברת VID המפעילה את מתקן ההתפלה באשקלון, תרחיב את הכמות ב-15 מיליון קוב בשנה; חברת Via-Maris המפעילה את מתקן ההתפלה בפלמחים, תרחיב את הכמות ב-15 מיליון קוב בשנה; חברת H2ID המקימה בימים אלה את מתקן ההתפלה בחדרה, תרחיב את הכמות ב-27 מיליון קוב בשנה.

הרחבת כמות המים המותפלת הינה חלק ממדיניות הממשלה להתמודדות עם המחסור במים, כאשר במקביל, מנהלת ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי-ים, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, גיל שבתאי, את המכרז להקמת מתקן נוסף להתפלת מי-ים בשורק, בהיקף של 150 מליון קוב בשנה. מתקן ההתפלה בשורק צפוי להיות הגדול בארץ והמגדולים בעולם שעתיד לפעול בשיטת האוסמוזה ההפוכה. מועד קבלת ההצעות הנוכחי נקבע למהלך יוני 2009.

בנוסף, מנהלת וועדת המכרזים גם את ההתקשרות להקמת מתקן ההתפלה באשדוד בידי חברת מקורות ייזום.

בוועדת המכרזים חברים נציגי משרד האוצר, הרשות הממשלתית למים ולביוב, משרד התשתיות הלאומיות והמשרד להגנת הסביבה.